Sv: Fördelar för de egna hästarna?
Beroende på hur det ser ut och vad som hänt runt om så kan jag se flera lägen då detta även skulle ha irriterat mig om jag var inhyrd. Som någon nämde. Inhyrda hästar får gå i lera medan stallägarens får gå torrt. Inhyrda har tidigare frågat om att låna den andra hagen en dag men fått nej och en kort tid senare står stallägarens häst där.
Sen undrar jag om det är många som tänker som så "stallreglerna gäller inte mig bara er som hyr in sig"? Låter inte så trevligt att stå i ett sånt stall....
Men det beror väl på vad man menar med stallregler.
Stallregler gällande sopning, ordninghållande, fodringsrutiner, vattningsrutiner el liknande måste ju gälla alla. Stallägaren bör inte kräva att andra städar men strunta i det själv.
Vad gäller nyttjande av marken tycker jag självklart att ägaren bestämmer.
Nej, jätteleriga hagar åt inhysningarna och perfekt underlag till den egna är väl inte rimligt.
Men i min del av sverige har vi vinter just nu, så det torde knappast handla om olika lerighetsgrad som i ditt konkreta exempel.
Ja, jag tycker att det är olika vad ägaren får göra och vad inhysningarna får göra.
Jag tycker att det är OK att sätta upp tidsregler för när inhysningarna får vara i stallet men själv ha andra tider som stallägare. Jag kan nämlige se ett önskemål från stallägares sida att inte ha folk springande dygnet runt.
Jag kan tycka att det är OK om man får ett visst utrymme för utrustning per person men att stallägaren har andra regler för sig själv och har tillgång till större utrymme.
Stallägaren äger ju anläggningen och får sätta upp regler.