Jag kör Kuga sen några år. Visserligen diesel manuell. Snittar 0,6 l/mil vid blandad körning. Drar 2100 kg, jag drar en Fautras Provan som lastad med min kuse landar på runt 1500. Inga problem där.
Verkstad har den ju varit på några gånger. Den käkar fjädrar, har bytt båda fram. Har bytt div givare och sensorer men den har fortfarande episoder av "orolig tomgång" (läs, jag står och varvar rytmiskt på tomgång, företrädesvis när vi står längst fram vid ett rödlyse, eller när vi fickparkerar eller när det väcker mest uppmärksamhet....
). Batteri, bromsar och någon länkarmsled-ish (? nåt...) är bytt, men det räknas kanske som normalförbrukning efter 8 år och 14 000 mil. Den käkar även glödlampor.
Täta serviceintervall jämfört med mina tidigare bilar, men det är väl iofs bra för bilen, mindre bra för plånboken.
Har inte dragit med Fords automatlåda, har hört olika från Kugaägare i bekantskapskretsen. Husvagnsägaren med 2 ton husvagn som säger att det fungerar perfekt. Hästägaren (med yrkeshistorik på Fordfirma) skulle aldrig dra häst med den för den var för slö/seg/långsam (minns inte exakta orden).
Sen tror jag att äldre Kugor (som min) har Haldex fyrhjulsväxel och de nyare har Fords egen. Jag vet inte vad det innebär kvalitetsmässigt.