Förbygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Oktober
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 459
O

Oktober

Vad tycker du om att använda förbygel även fast man inte behöver det?
Jag själv köpte ju en förbygel till min häst även fast jag inte behövde..det är ju bara så snyggt! :love: Det var med martingal till...gillar inte de vanliga martingalerna*eller hur man nu säger det i plural :d *

Och vad tycker ni om pullarnosgrimmor? *jag vill alltså höra från sådana som använder grimma inte dom som säger : Jag tycker man ska rida utan-inget fel med det alltså ;) *

Oktober :)

Sv: Förbygel?

Jag har förbygel för jag tycker det är snyggt ibland. Och pullarnosgrimma som bara sitter där lite löst bara för jag tycker det är snyggt :D

Jag har kombinerad förbygel/martingal..
Förbygeln behöver jag väl egentligen inte, bara när jag är ute och klättrar i backar i skogen.. Sen hänger ju martingallen på, på köpet, och den behöver ja när ja hoppar.
Pullarnosgrimma är snyggt, om inte hästen har ett litet huvud.. Har själv ett pullarträns, men jag brukar inte spänna det så hårt.. Finns ingen anledning till det, fick med det när jag köpte hästen..

Kul o höra folk som är som jag när det gälelr sånt ;)

jag tycker man kan ha saker på hästen bara för att det är snyggt, bara det inte skadar eller skälper än i ridningen och det får inte bli för mycket "snyggt" på så att hästen blir en packåsna för snyggasaker

vill själv ha ett pullar träns och en förbygel i resår med martingal som sitter fast med knäppen

Själv har jag pullargrimma för det mesta på min häst. Jag tycker den sitter snällare än tex. aachengrimma. Spänner inte så hårt heller. Men i grunden har jag den för att det är skitsnyggt :angel: Även om min pålle är väääldans söt utan nosgrimma också! :love:
Har även martingal, mest för att det är snyggt. Men även för den anledning att han slår upp huvet när han stannar framför hinder. Dom gånger han gör det alltså. Så det är för min näsas skull! Tycker att förbyglar med bred grön resår är gudasnygga, men har aldrig köpt någon. Men så länge det inte skadar hästen eller hämnar rörelserna tycker jag man kan ha "snygga saker".

Skulle nog kunna tänka mig att köpa en enbart för att den är snygg, men det skulle oxå förutsätta att jag måste ha råd med en å det har jag inte...
Lägger mina pengar till andra saker på hästen istället :)

Hehe, jag har en förbygel med martingal med bred grön resår ;) hehe sen är jag itne så noga när det gäller sånhär "små matchning". förbygel mässingspännen (tränset har silver) resåren på magplattan är blå förbygeln är grön, hehe ingen som märker nått...tror jag :d

En till orsak varför jag har förbygel med martingal istället för en vanlig martingal: Gillar inte vanliga martingaler. Det som hänger på halsen åker ganska lätt fram och det är lite mer som hänger.. ;)

Jadu...jag tycker förbyglar är otroligt fula...ser bara "plottrigt" ut när man har dom och det känns för mycket ifall man inte behöver den...ser ponnyryttare flera ggr i veckan som rider med förbygeln löst spänd så den bara hänger...ser förjävligt ut tycker jag. Hur skönt är det liksom?!

Jag avgudar min pullarnosgrimma för min häst trivs mycket bättre i hoppningen på den än på någon annan nosgrimma. Utan den så skulle det nog inte gå fullt så bra faktiskt. Fast det är likadant som med förbygeln, behöver man den inte så ser det förjävligt ut det med. Ser man en ponny som knappt går fram för skänkeln och galopperar som om den gick i kola. Då anser jag att man inte ska använda pullarnosgrimma. Men vaddå...var och en får stå för sitt.

Till ena hästen har jag förbygel med martingal, själva förbygeln behöver jag ju inte direkt, utan har den mest för martingalens skull, det är snyggare än med vanlig martingal :p

Förbygel är mycket snyggare än martingal tycker jag! Använder jag det så är det inte oftast för att hästen behöver det, eller ena pollen måste ha förbygel, men ändå, man kan ändå ha det i förebyggande syfte ;)

Samma sak med pullarträns. Ena pollen kan behöva den ibland vid hoppning, men inte andra, men samma sak där, har det för att det är snyggt.

Vår ponny kunde inte ha martingalen med förbygeln (i grön resår) kvar utan vi fick plocka bort den. Den satt jättelöst men hon blev hämmad i rörelserna av den.

Förbygeln gör ju absolut ingen skada, inte martingalen heller egentligen, därför kan väl det vara ok att bara ha för att det snyggt men personligen så skulle jag ta bort martingalen från förbygeln om jag bara skulle rida med förbygel för utseendets skull.
Tycker att pullaren är en snällare nosgrimma än snokremmen på aachenträns och använder hellre det än aachen-nosgrimma.
Som någon redan skrivit så så länge det man klär på hästen av rena "modeskäl" inte skadar eller är i vägen så är det ok.

Själv längtar man efter att slippa martingalen, pullaren och allt annat och kunna återgå till träns utan nosgrimma/engelsk löst sittande, men som sagt det är ju också en smaksak ... :p

Kan det inte vara lite så att ryttare med lugna, snälla hästar gärna vill få sina hästar att se nervigare och mer svårhanterliga ut genom att ha utrustning som egentligen tillhör de stissigare pållarna tro? ;)
Och sådana (som jag ;) :angel: ) med hetlevrade springare vill få det att se lika enkelt ut som det gör bland ridskolans hästar...? :smirk:

Tycker att förbyglar med bred grön resår är gudasnygga, men har aldrig köpt någon.

Jag har en förbygel med bred grän resår, mässingspännen och svarta läderrämmar. Älskar den. :love: Ska börja använda den på Bonita. Det är snyggt + att sadeln har en tendens att glida bakåt, framförallt i trav och galopp.

Har en förbygel som är helt i läder och den används bara vid hoppning. Har en kluven attityd till dem. Vissa hästar klär i dem andra inte och oavsett vilket så ser det töntigt och slarvigt ut när de inte är ordentligt tillpassade och knäppta.

Pullargrimmor tycker jag är fula, har alltid tyckt det sedan jag såg en första gången. Sedan lägger ja mig inte i varför och hur folk anväder dem. Jag tycker att de är uggy och sätter inte en på min häst. Sedan får ni göra som ni vill :D

Apo

Inom travet används martingal för att ändra bettets tryck i munnen, det händer även på en ridhäst när man hänger dit en martingal på en ridhäst. Jaghar använt både förbygel och martingal på travaren som jag rider. Msrtingalen för bettets skull och förbygeln för att hon har haft dåligt sadelläge så allting har åkt bakåt.
Nu har hon musklat på sig så att jag inte behöver förbygeln längre och martingalen åkte då också bort (eftersom de sitter ihop) och det fungerar bra nu.
Jag provade med pullargrimma på henne (travarna brukar ju inte ha något spänt runt mulen, de har bara en lös rem runt) och det accepterade hon inte. Antagligen berodde det på ringarna som remmarna sitter i. Hon har ganska långt huvud så de tryckte nog emot kindbenen. Däremot fungerar hon jättebra på en vanlig achengrimma med achenrem. Remongrimma går sådär.
Visst kan man ha saker för att man tycker det är snyggt. Hur många använder inte schabrak istället för vojlock för att det är snyggare???
Bara saker och ting är tillpassat för häst och ryttare, inte för löst och inte för hårt. En förbygel ser ju ut att inte störa hästen lika mkt som en brösta tycker jag.

//Lillan

Vimzis skrev:
Kan det inte vara lite så att ryttare med lugna, snälla hästar gärna vill få sina hästar att se nervigare och mer svårhanterliga ut genom att ha utrustning som egentligen tillhör de stissigare pållarna tro? ;)

Haha, jaa du du kanske har rätt? Min häst är väl varken eller faktiskt. Okej galopp i skogen kan gå jädrigt fort ibland men annars r hon väl lite sådär lagom. :p Hehe..men som sagt jag använder det pga snyggheten :D *hehe, vissa kanske inte gillar att man gör så men det är ju min häst o hon tar ju inte skada ;) *

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: BornAgain
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring