Förbygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Oktober
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 459
Sv: Förbygel?

Oktober skrev:
*hehe, vissa kanske inte gillar att man gör så men det är ju min häst o hon tar ju inte skada ;) *

Och det är ju det som är det vitkiga, så läge hästen inte vantrivs med utrustningen är det ju ingen fara.

Gaah sluta!! VILL HA! Så snygga ju! Fast jag vill (SKA) ha en med brunt läder :love:

En annan sak. Jag läste fär ett tag sen en artikel nånstans om att hjälptyglar, även martingals, på något sätt hindrar hästen att röra sig naturligt? Kan försöka hitta artikeln.

Jag använder martingal till vardags och förbygel med kombinerad martingal och brösta på tävling. Jag anväder det för att det är snygt och för att jag inte vill att min hästs sadel ska glida bak eller att han ska köra upp huvet (har en viss tendens att gör det i hoppningen och sedan göra ett efterföljande bocksprång)

Använder även pullarnosgrimma för det är snyggt och för att det är den nosgrimma som lämnar luftvägarna friast.

Tycker även som någon skerv tidigare att så länge det inte på ngt sätt skadar hästen eller skälper ridningen så kan man ha saker för att det är snyggt :D fast sen får ju inte hästen se ut som en julgran heller...

Nått sånt har faktiskt jag aldrig märkt, men så kanske det är? hmm

Har för mig att det var i Hästmagazinet, men de har inget artikelarkiv på hemsidan. kan ju förröka hitta tidningen sen.

visst är förbygel snyggt, men skulle inte använda det om jag inte behövde det. Jag finner ingen anledning att ha massa extra grejer på hästen. På ponnyn har jag ingen förbygel, men på stora hästen och det är för att jag behöver på stora, men inte på ponnyn.

Ang. nosgrimma/pullargrimma. Något behöver jag så då blev det pullargrimma eftersom det är snyggast. Ponnyn verkar dessutom trivas bäst med den än med nosgrimma och aachenrem. Hästen har jag inte testat pullargrimma på ännu. Men jag känner dessutom att pullargrimman är något snällare än aachenremmen. Kanske bara något jag fått för mig.

Jag anvöndre helt enkelt förbygel med maringal för att dte är snyggare än med en enkel maringal ...

Ibland så måste man få ha saker som ör snygg på hästen utav bara dne anledningen..

Pullargrimma har jag på hopptränsen (kan givetvis inte ha det i dressyren), och jag rider alltid med martingal. Men förbygel har jag nästan aldrig, är så otroligt lätt att den skaver och nyper. Dessutom tycker jag den hämmar hästens rörelser, även om den är rätt tillpassad.

Dessutom så är jag väldigt emot alla dessa ryttare som fixerar sin ej passande sadel alldeles för långt fram vha en för stram förbygel. :mad:
En förbygel behövs bara i extrem terräng, samt i ft, där man behöver en extra säkerhet mot att sadeln trillar rundt.

jag har springrem på min unghäst och satte därför på en förbygel för att den skulle sitta lite bättre. det var svårt att fäta den bra i sadeln, tycker jag... har aachennosgrimma eller ingen alls (ingen nosgrímma=har jag oftast curb strap), vanlig engelsk när jag har käket på (blir för mycket annars).

Jag har en förbygel med grön resår med martingal från börjes... förbygel behöver hon inte egentligen men martingalen behöver hon.. har även pullargrimma på henne och hon trivs bra o den..
Det är faktist snyggt åxå.

Jag tycker faktiskt att förbyglar med martingaler är bekvämare än vanlig martingal då det är lättare (enligt mig alltså) att sätta på och det inte är så mycket dom hänger ;)

tänkte oxå köpa en förbyggel för de e snyggt :angel: men vart inte så, köpte lite saker jag har använing för istället :p

Har pullargrimma för hästen är så grymt snygg i det så jag har det när jag tävlar :D bara i hoppning så klart

Ok, många hästar e fina i pullarnosgrimmor :D *enligt mig*

Ja har en förbygel med martingal (med syfte av martingal) på uteritt om jag använder bett. Jag tycker inte man ska packa på hästen mer utrustning än det behövs.

Och ang nosgrimman, behövs den? Tyvärr är det så att nosgrimmor används av tre syften, det är snyggt, hästen tar bettet, eller så stänger man igen käften på hästar som gapar och försöker komma undan pga att bettet gör ont. Smart va? Visste du att nosgrimmor som går under bettet trycker upp bettet i munnen på hästen så att det ligger emot kindtänderna, där det absolut inte ska vara, och höga nosgrimmor trycker in kinderna mellan kindtänderna så att hästen biter sej i kinderna? Dessutom gör nosgrimman så att hästen har svårt att svälja den saliv som produceras i samband med att hästen förbereder sej på att bearbeta den mat som väntar (en reflex som aktiveras vid ridning på bett). Såvida nosgrimman sitter åt som den ska... >=/

Nu var det faktiskt så att jag inte ville veta nånting om vad du tycker om nosgrimmor*alltså nu försöker jag inte var taskig* jag ville veta vad man tyckte om just pullarnosgrimman *inte- borde man rida utan osv osv* ;)

nä, ja såg det men kunde ändå inte låte bli eftersom ja tycker att många bryr sej för mkt om utseende o framgång istället för hästens hälsa och välfärd, o även om inte du bryr dej finns d kanske om jag har tur någon annan som upptäcker den goda sidan av hästvärlden ;)

Jag har en förbygel men den har jag bara när jag hoppar eller är ute o klättrar i skogen, för sadeln glider bakåt då. Skulle aldrig sätta på den om han inte behövde den, han är väl ingen julgran man kan pynta hur som helst. :smirk:

Brukar alltid plocka på förbygeln, då vi rider mycket ute i skog och mark, för att vara säker att sadeln sitter ordentligt på plats, och vid hoppning likaså.
Kan väl hända att jag glömmer plocka på den vid enstaka dressyrpass.
Tycker också att det är mer praktiskt med martingal som fästs vid bröstan än en vanlig då man lätt kan plocka bort eller reglera denna även uppsuttet (fast den används numer enbart vid banhoppning).

Silly skrev:
o även om inte du bryr dej finns d kanske om jag har tur någon annan som upptäcker den goda sidan av hästvärlden ;)

Öhm, så jag vet bara om den dåliga sidan eller vad? :crazy:

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: BornAgain
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka