Förbygel, resår el inte??

Hoppiz

Trådstartare
Ska köpa en förbygel, måste ha den omgående, så vilket är bäst, med resår eller inte? För/Nackdelar? Är ju jättesvårt när man inte haft en innan vad man ska köpa :crazy:

Sv: Förbygel, resår el inte??

JAG gillar inte resår, tycker inte att det är snyggt.
Funktionsmässigt vet jag inte hur pass det skiljer från en helt i läder. Men sen vill jag ha en som spänns i sadelgjordsstropparna och det finns (väl?) inga såndana med resår heller. :p

en förbygel du sätter fast i sadelgjordsstropparna. Hur spänner man fast den för att lyckas med det??

En CWD kanske? En modell spänns i sadelgjordsstopparna.

Kom igen nu, någon måste ju ha lite mer erfarenheter och tankar om detta :smirk: Har verkligen ingen aning vad jag ska köpa...:crazy:

jag tycker inte de e någon som hällst skillnad på med och utan resor inte på dom hästarna jag haft de på i alla fall

Kom på en sak till... med eller utan den där "remmen" över manken då?

Du trär på förbygeln på ena sadelgjordsstroppen, sen spänner du sadelgjorden som vanligt ;)

För och nackdelar med en sådan variant?

Om du behöver resår eller inte beror mkt på hästens hoppteknik, har själv en som tänjer rejält i förbygeln och alltså behöver resår, det räcker inte ens med bara resår utan förbygeln måste hänga löst i stillastående läge för att räcke till utan att hindra i språnget. På den hästen behövs även rem över manken men det hänger ju ihop med att förbygeln måste vara så slakt spänd så utan remmen så kan den åka ner över bogspetsen och är sedan rejält ivägen när hästen hoppar om det händer.
Dock klarar sig många hästar utan resår speciellt på den nya typen som sitter mer som en halsring lite längre fram (alltså de som spänns i stropparna i stället) och det blir mindre töjning i dem.

har haft båda m å utan...föredrar m resår...

Tack för ditt utförliga svar :bow:
Får nog bli en med resår som man fäster "som vanligt" i ringarna uppe vid sadeln. Har en mkt skavkänslig häst o jag tänkte att resår kanske skaver minst i o med att d ger me sig lite kanske.

Har en ponny som hoppar med enorm teknik och denna verkar störa henne mindre än den vanliga modellen, den påverkar inte sadeln heller iom den inte sitter som en vanlig förbygel och tänjs inte ut i språnget.
Den sitter bättre på henne, och så är den mycket snyggare :p

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 077
Senast: cili
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 691
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Jag måste köpa nya underkläder! Har haft Pumas och CKs sporttoppar då jag vill ha så mkt bomull/naturmaterial som möjligt men resåren...
Svar
13
· Visningar
826
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka