Förbud mot avel på Shar Pei

Sv: Förbud mot avel på Shar Pei

Förresten, jag har fått veta att eye tacking gör vissa folk hemma själva, vet du om det händer ofta eller om det bara är ett fåtal som gör så?

Fast det är svårt att förbjuda eye-tacking om det finns hundar/valpar som behöver få ögonlocket hjälpta. Annars kommer dessa lida.

Eye-tacking görs ju även på fler raser, men kallas då för någonting annat - och görs på lite ädre hundar. Oftast runt 6 månaders ålder. T ex dogo de bordoux, springer spaniel, mfl är de raser där problem kan förekomma med inrullade ögonlock och djuren är för unga för att opereras (huvudet måste ha växt färdigt).

Jag är själv väldigt undrande på varför Länsstyrelsen helt plötsligt kommit upp med detta. Det är ju liksom ingen nyhet och varför dom nu går ut med att problemet ska vara borta inom ett år vete tusan. Det känns som om något har hänt helt plötsligt.

Fast det är svårt att förbjuda eye-tacking om det finns hundar/valpar som behöver få ögonlocket hjälpta. Annars kommer dessa lida.

Det var min tanke också. Jag vet inte om det är menat att valparna inte får reggas eller att de får avelsförbud etc. om de utsätts för eye tacking? Jag får nog fråga Åke hur det är tänkt :)

Men att tv ofta överdriver är väl ingen nyhet? Utan att ha sett underlaget till länsstyrelsens uttalande misstänker jag att det inte är en siffra tagen ur luften som är grunden till det.
Och vad man själv ställer upp på för intervjuer och säger där måste man ju själv ta ansvar för.

Men att tv ofta överdriver är väl ingen nyhet? Utan att ha sett underlaget till länsstyrelsens uttalande misstänker jag att det inte är en siffra tagen ur luften som är grunden till det.
Och vad man själv ställer upp på för intervjuer och säger där måste man ju själv ta ansvar för.

Fast det måste vara en siffra tagen ur luften för det finns ingen officiell bekräftad siffra. Det är ju därför klubben nu tänker besiktiga 30 avelsdjur och 100 valpar för att försöka på pejl på läget. Var någonstans länsstyrelsen har fått säkra uppgifter kan man undra när de inte finns någon annan stans?

Det är svårt att veta vad länsstyrelsen håller på med när de varken har lagt ut ett pressmeddelande eller något brev till "allmänheten" om vilket underlag de har och vad de tänker fälla rasen med egentligen.

Delvis KL

Men.. hur många individer av rasen finns det i Sverige? 30 avelsdjur och 100 valpar låter väldigt lite?

Delvis KL

Men.. hur många individer av rasen finns det i Sverige? 30 avelsdjur och 100 valpar låter väldigt lite?

Det är en liten ras med ca. 150 reggade djur per år som bäst 2008, annars har siffran varit lägre. På tio år (1995-2005) reggades ca. 600 hundar. Så det tar nog alldeles för lång tid för att få till ett större underlag. "En preliminär utvärdering av projektet beräknas kunna genomföras när minst 30 avelsdjur och 100 valpar har undersökts."
http://skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/shar-pei-svensk-veterinartidning.pdf

*kl*

Kan verkligen en länstyrelse förbjuda avel av en viss ras i endast en del av landet?

Vet att min vet har åkt på seminarium och kurser m.m just om den här rasen för att lära sig mer. H*n tycker inte att problemet är så stort och att det blir mindre antal valpar hela tiden som behöver hjälp. H*n tycker rasen är friskare nu än innan.

Nej, självklart inte ;)

Däremot kan länsstyrelsen börja utvärdera en ras hälsostatus i en del av landet för att sedan användra resultatet av den utvärderingen i hela landet.

Det blir ju både enklare och mer ekonomiskt att "undersöka" en ras inom ett begränsat geografiskt område än att försöka göra detsamma "överallt".

/Swat

Nej men som tillsynsmyndighet har de rätt o skyldighet att agera mot avel som bryter mot djurskyddslagen o där är Shar Pei ett lysande exempel.
PL

Det finns hundar som är rynkiga o sen finns det Shar Pei!
Där är problemet är mkt värre än bara rynkighet.
PL

Det finns hundar som är rynkiga o sen finns det Shar Pei!
Där är problemet är mkt värre än bara rynkighet.
PL
Kan bara hålla med, för tyvärr är inte bara eye-tacking och rynkor som är problem i rasen. Shar-peifeber, allergier och så ligger dom i topp av alla hundraser vad gäller öronproblem (trånga hörselgångar):(

Folk tycker det är så mysigt med en rynkig hund som ser ut som en valp hela livet men de skiter i att ta reda på eller bryr sig inte om vilken allvarlig defekt rasen är uppbyggd på.
Att minska rynkorna lite lagom är ju bara skitsnack, utan den underliggande bindvävsdefekten ingen Shar Pei!
PL

Folk tycker det är så mysigt med en rynkig hund som ser ut som en valp hela livet men de skiter i att ta reda på eller bryr sig inte om vilken allvarlig defekt rasen är uppbyggd på.
Att minska rynkorna lite lagom är ju bara skitsnack, utan den underliggande bindvävsdefekten ingen Shar Pei!
PL

Den äldre, traditionella typen har betydligt mindre rynkor. Baserat på vad Shar Pei ser ut idag i Sverige så är det du säger sant, men söker man sig till den traditionella hunden hittar man en friskare hund med mindre rynkor; så som den ska vara.

Nästan alla de sjukdomar som rasen har kan faktiskt härledas tillbaka till rynkorna och överproduktionen av hyaluronsyran. Det finns alltså en teoretisk möjlighet att göra rasen otroligt mycket friskare genom att få bort den överdrivna rynkigheten. Till och med på en sådan nivå att de inte blir sjukare än genomsnittshunden kan jag tänka mig.

Men det är ju den grundläggande bindvävsdefekten som är rasen!
PL

Både ja och nej. Många av dagen shar-pei har denna tjocka hud, som är väldigt speciell - men det finns typer som har mycket tunnare hud (har haft en sådan själv). På dessa påminner huden mer om hunden hos thai ridgeback dog (väldigt lika som valpar). Så även om man börjar avla på shar-pei med mycket tunnare och mer "normal" hud så är det fortfarande en shar-pei.

Det finns inget som säger att man inte kan avla mer målmedvetet för att få fram lättare typer med mindre muccin i huden - men frågan är om uppfödarna vill det, då rasen samtidigt tappar mycket av det rasideal som finns i detta land ! Där ligger nog tyvärr det största hindret.

Men det är ju den grundläggande bindvävsdefekten som är rasen!
PL

Det är som russinbulle säger, det finns shar pei och det finns shar pei. Rasstandarden säger inte att den traditionella typen är felaktig- det är tolkningen av uppfödarna och domarna som har vridit rasen åt ett helt annat håll.

"Hudveck på kroppen hos fullvuxna hundar är absolut ej önskvärt utom på manken och svansroten, där måttliga rynkor skall finnas. [...] Diskvalificerande fel: Hud, rynkor eller hårstrån som stör ögats normala funktion.
[...]Kraftiga hudveck på kroppen och benen (utom på manke och svansrot). [...] Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet."

Alla shar pei har bindvävsdefekten o därmed sjukdomsbenägenheten. Sen genen uttryckas mer eller mindre kraftigt.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte om det ska räknas som underhållning eller skräckinjagande dokumentär, men man känner sig väldigt normal och sund efter att...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: Sel
·
Anläggning Såg detta klipp på svt play, spola in 30;40 min in i filmen. Sedan dyker underlaget upp en stund efter...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: _Viva_
·
Övr. Hund Detta var bland det underligaste jag sett i hundväg. Dobermannen Donnie arrangerar sina gosedjur i olika arrangemang. 42.45 min in...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras ...finns i svtplays arkiv nu! Denna dokumentär har ju hunnit gå i några omgångar nu på tv men om någon av er ändå missat den finns...
Svar
1
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka