jag har haft rasen sedan -97 och visst det stämmer att några individer har så mkt skinn att det blir problem med ögonen,
men det var mkt vanligare när rasen var ny i sverige, och man säga att vissa avelslinjer var mer uttsatta än andra,,
man ska också veta att hårlaget spelar stor roll för vilka som är i riskzonen att drabbas.
men självklart jobbar ju uppfödarna på att få hundarna att födas friska och förbli friska.
Tittar man på utställningar så premieras inte hundar som har för mkt skinn,för tjocka läppar så hundens tänder trycks in,eller hundar som är aggresiva.Då tycker jag att aggresion är ett större problem!
Nej alla shar-peier har inte problem med ögonen,men tyvärr verkar ju fokus ligga på individer som har problem,,är inte det att dra alla i rasen över samma kam?
I alla raser finns det djur som inte följer rasstandarden eller är aggresiva, inte förbjuder man avel på dom?
Jag vill inte försvara avel på sjuka djur men jag vill absolut inte att shar-peien ska försvinna, jag tycker att man kanske kan sålla lite hårdare på ev föräldradjur,vara noga med att sätta avelspärrar på avkommor som inte motsvarar kraven vi har.
Men jag ser igentligen inte att problemet skulle vara så stort som det låter i intervjuen,,,
Jag har iallafall INTE fått nått brev ! Betyder det att mina hundar är friskare än andras?