Förbud mot avel på Shar Pei

Sv: Förbud mot avel på Shar Pei

men din har ju knappast krumma ben pga vikten och längden ...ganska stor skillnad på konstitution tycker jag iallafall

Jag tycker faktiskt inte det om man tänker bort det vidriga skinnet..

Som de ska se ut:

basset.jpg

Fauvarna väger faktiskt rätt mkt i förhållande till sin storlek, precis som hounden och övriga bassetraser.

Lilltiken min på 32 cm väger runt 12 kg och har inte ett gram överflödsfett på kroppen. Det är som sagt stabila hundar, med ganska grov benstomme och mycket massa i kroppen.

Skk är ju ingen myndighet som kan gå in och förbjuda avel på en hel ras och kan nog inte i vilket fall heller på eget bevåg stoppa registrering av valpar inom en FCI-godkänd ras hur som helst misstänker jag.

Fast det har ju pratats om att de ska förbjuda registrering av någon av de där mastiffraserna (som är skitstora och med sjuka mängder hud) just för att de är ohälsosamma.

Det var någonting med att om de inte tog fram en ordentlig plan för hur de ska bedriva aveln, med bra RAS-dokument bland annat, så skulle SKK sluta regga valparna.

Jag tycker faktiskt inte det om man tänker bort det vidriga skinnet..

Som de ska se ut:

basset.jpg

Fauvarna väger faktiskt rätt mkt i förhållande till sin storlek, precis som hounden och övriga bassetraser.

Lilltiken min på 32 cm väger runt 12 kg och har inte ett gram överflödsfett på kroppen. Det är som sagt stabila hundar, med ganska grov benstomme och mycket massa i kroppen.

Vilken fin basset!

Håller med om benstommen, det kan vara så himla olika från hund till hund. Ta bara ett exempel med Ian (westie) och hans kompis Ipod (dvärgpinscher). Båda är ca 30 cm höga. Ipod vägde ca 4 kilo, Ian väger 9...Ingen av dem är överviktiga. Fast! Många basset verkar ha längre ryggar och kortare ben under sitt skinn än ovanstående exempel. Åtminstone ser det ut att utvecklas ditåt?

Typ kl...

Finns det inte flera olika typer (inofficiellt) av rasen Shar Pei? [i världen]
De borde ju avla utåt på de, en sväng om om rasen öht ska få fortsätta att finnas till (här).

Låter som Neopolitansk mastiff(?)

Så var det de hette ja! Eller ja, Napolitansk :p

Tex den här har följande titlar: Int Ch, Baltisk Ch, Est Ch, Litu Ch, Latv Ch, Norsk Ch, Svensk Ch, Fin Ch, Lux Ch
Fragolino51ex.JPG

Sedan finns en som också har en del titlar NORDUCH DKUCH SV-09 PLUCH NUCH SV-08 SUCH NORDV-07
men som har "lite" mindre hud:
hera%20med%20handler.jpg

Och här är bilden av rasen som finns på SKK.se
mastino-napoletano--197_vv_800px.jpg

Sedan har de väl problem med höfter och armbågar också...

Senast ändrad:

Jag tycker nog att bassetar över lag tenderar att bli mer pälsiga än att storleken ändras och om något så tenderar de att bli större och inte mindre av vad jag sett i af, som så många andra raser.

Kikar man på mina brudar här hemma så ligger båda inom standard i storlek och typ :) (skillnad mellan dem 6 cm i höjd) Rasen får ligga på mellan 32 cm och 40 cm nämligen.

ch-babou-1.jpg

Både storleksskillnaderna och pälsarna är enligt rasens hemlands standard till vissa nordbors stora förtret, då många nog helst vill ha dem att enbart jaga hare (och möjligtvis rådjur) i kombination med att se ut så här:

frissfauve.jpg

Att jämföra med en av frankrikes (i dagsläget) topphanar både inom jakt och utställning.. :angel:

frch.jpg

jag har haft rasen sedan -97 och visst det stämmer att några individer har så mkt skinn att det blir problem med ögonen,
men det var mkt vanligare när rasen var ny i sverige, och man säga att vissa avelslinjer var mer uttsatta än andra,,
man ska också veta att hårlaget spelar stor roll för vilka som är i riskzonen att drabbas.

men självklart jobbar ju uppfödarna på att få hundarna att födas friska och förbli friska.
Tittar man på utställningar så premieras inte hundar som har för mkt skinn,för tjocka läppar så hundens tänder trycks in,eller hundar som är aggresiva.Då tycker jag att aggresion är ett större problem!

Nej alla shar-peier har inte problem med ögonen,men tyvärr verkar ju fokus ligga på individer som har problem,,är inte det att dra alla i rasen över samma kam?

I alla raser finns det djur som inte följer rasstandarden eller är aggresiva, inte förbjuder man avel på dom?

Jag vill inte försvara avel på sjuka djur men jag vill absolut inte att shar-peien ska försvinna, jag tycker att man kanske kan sålla lite hårdare på ev föräldradjur,vara noga med att sätta avelspärrar på avkommor som inte motsvarar kraven vi har.

Men jag ser igentligen inte att problemet skulle vara så stort som det låter i intervjuen,,,

Jag har iallafall INTE fått nått brev ! Betyder det att mina hundar är friskare än andras?

Spännande.
Jag undrar dock hur de planerar att lösa problemet. Ska de förbjuda avel på Shar Pei helt?
Eftersom de inte ville vänta ett år kommer man knappast hinna avla bort det. Om det nu inte finns sunda individer och man helt enkelt kan plocka bort de osunda. Men genetik brukar inte vara så enkelt..

Undrar också som en del av er andra, vart kommer de dra gränsen?

Tar de hänsyn till SKKs program för riskgrupper?

Det är bra att något händer och att länsstyrelsen vågar ta tag i saken. Men beroende på hur de tänker fullfölja så kan det också sluta ganska olyckligt..

Nej alla shar-peier har inte problem med ögonen,men tyvärr verkar ju fokus ligga på individer som har problem,,är inte det att dra alla i rasen över samma kam?

Enligt SKK så behöver ungefär varannan(!) valp opereras, så nej jag kan verkligen inte se att det handlar att fokusera på några individer. Det handlar ju om hälften av populationen i landet! Otvetydligen har rasen stora problem.

I alla raser finns det djur som inte följer rasstandarden eller är aggresiva, inte förbjuder man avel på dom?

Om raserna är så mycket "inte följa rasstandarden" att de lider av sin exteriör, så förhoppningsvis låter man bli att avla på dem och läser du här i tråden ser du att iaf vi på buke vill se hårdare tag mot alla riktigt osunda raser. Och tja, aggressivitet är självfallet något som inte ska avlas på.

Många som inte är snygga enligt rasstandarder idag har tex fel färg, har fel mankhöjd eller liknande, men att avla på dem är ju inget som någon hund lider av.

Och som Trani skriver, det är ju tydligen hälften av alla shar peier som har så extrema problem med ögonen att de måste opereras! Sedan finns det säkert flera som är "på gränsen" men klarar sig från operation (saker är ju sällan antingen tokbra eller katastrofala). Hur kan man få det till att folk är dumma nog att dra hela rasen över en kam för att de fokuserar på några få som har problem? Det ÄR ju ett stort problem inom rasen. Att inte reagera och försöka agera vore ju otroligt olämpligt.

jag har haft rasen sedan -97 och visst det stämmer att några individer har så mkt skinn att det blir problem med ögonen,
men det var mkt vanligare när rasen var ny i sverige, och man säga att vissa avelslinjer var mer uttsatta än andra,,
man ska också veta att hårlaget spelar stor roll för vilka som är i riskzonen att drabbas.

men självklart jobbar ju uppfödarna på att få hundarna att födas friska och förbli friska.
Tittar man på utställningar så premieras inte hundar som har för mkt skinn,för tjocka läppar så hundens tänder trycks in,eller hundar som är aggresiva.Då tycker jag att aggresion är ett större problem!

Jag vill inte försvara avel på sjuka djur men jag vill absolut inte att shar-peien ska försvinna, jag tycker att man kanske kan sålla lite hårdare på ev föräldradjur,vara noga med att sätta avelspärrar på avkommor som inte motsvarar kraven vi har.

Men jag ser igentligen inte att problemet skulle vara så stort som det låter i intervjuen,,,

Jag har iallafall INTE fått nått brev ! Betyder det att mina hundar är friskare än andras?

Är det inte problem att 50% av valparna måste genomgå eye-tacking ? Det är resultatet av förra årets undersökning via SKK och det ögonprojekt som görs. Självklart är inte alla individer sjuka, men det är alldeles för många som är det.

Jag har själv haft rasen i nästan 12 år och vet om de problem som finns och har valt att inte fortsätta med shar-pei och framför allt inte med avel. Det krävs oerhört mycket för att komma tillrätta med både ögon OCH shar-peifeberproblemen.

Jag har idag min fjärde shar-pei (den enda som lever) och den fjärde som är sjuk. Tyvärr så insjunknade hon väldigt sent i shar-peifeber, så hon fick en valpkull då jag verkligen trodde hon var en frisk och sund individ. Jag fick även låta sy upp ögonlocken alla valparna och det är inte kul. Även senare har flera av valparna fått problem (en är entropionopererad som vuxen, en är foderallergiker, en opererad för tumör). Det är väldigt dålig utfall enligt mig.

Jag tycker inte rasen ska förbjudas, men däremot så är det super att SKK verkligen går in för detta ögonprojekt, för utan det så lär inget hända. Jag var med i början när det skulle utformas och jag är glad det tagits tag i. Jag hoppas även att det ska komma ännu länge vad gäller forskningen om shar-peifeber, för det är en hemsk sjukdom som ger stort lidande. Detta att dom funnit ett samband mellan den tjocka huden och febersjukdomen på "gen-nivå" är mycket intressant - för i slutänden kanske det blir så att man måste avla på hundar med tunnare hud för att få bort febersjukdomen.

Jag hoppas verkligen få ha kvar min idag 7-åringa underbara shar-pei tik ett tag till, men pga den sjukdom hon har så kan det bli att jag får ta bort henne om en vecka eller om några år. Det beror helt och hållet på hur det utvecklas, men om det fortsätter i den takt det gör nu, så lär jag tyvärr inte få ha henne kvar så länge till.

Senast ändrad:

kl

Jag tycker det är jätte bra att det tas tag i!

En fundering, hur såg Shar Pein ut förr? har de alltid varit väldigt rynkiga? Har för mig att jag sett någon doku med shar pei hundar som bara hade några mindre markerade runkor på huvudet...

Jag beklagar verkligen det som hänt dig och dina hundar, samtidigt måste jag säga att jag blir glad när jag hör om en uppfödare som inte sticker huvudet i sanden och inte försöker mörka problem inom rasen eller den egna uppfödningen. All heder till dig!

Jag hoppas verkligen att detta blir en sporre till Shar Pei-klubben att ta ytterligare krafttag för att förbättra hälsan hos sin ras. Som nu lämnas t ex valphänvisning även på kombinationer där avelsdjuren är HD/ED-belastade och ingen uppgift om eye-tacking på föräldrarna finns med. Jag tror att man måste börja med att upplysa valpköparna för så länge det finns folk som av okunskap är beredda att köpa valpar med dåliga förutsättningar kan aveln fortgå. Jag är själv väldigt glad att min rasklubb valt att strama upp reglerna för valphänvisning även om det fått en del uppfödare att gå i taket.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte om det ska räknas som underhållning eller skräckinjagande dokumentär, men man känner sig väldigt normal och sund efter att...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: Sel
·
Anläggning Såg detta klipp på svt play, spola in 30;40 min in i filmen. Sedan dyker underlaget upp en stund efter...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: _Viva_
·
Övr. Hund Detta var bland det underligaste jag sett i hundväg. Dobermannen Donnie arrangerar sina gosedjur i olika arrangemang. 42.45 min in...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras ...finns i svtplays arkiv nu! Denna dokumentär har ju hunnit gå i några omgångar nu på tv men om någon av er ändå missat den finns...
Svar
1
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar