Förbud mot avel på Shar Pei

Sv: Förbud mot avel på Shar Pei

Fast även hos de shar-pei som ser ut, så förekommer entropion och shar-peifeber, så tyvärr är det inte så enkelt att bara gå tillbaka till den slankare typen. Det är mer saker att ta i beakt.

Wow!

När jag ser tillbaka på många av raserna som förändrats så drastiskt, så kan jag tycka att de var så himla fina från början. Vad hände? Vem hittar på att de ska ha mer skinn, mer benstomme/mindre rörlighet, allt kortare ben, längre ryggar eller karpryggar? Jag förstår för mitt liv inte hur det kan betraktas som vackert??

Självklart kan det vara så att det förekommer där också, men eftersom de har (MKT) mindre lös hud (och blivit avlade utifrån andra kriterier och önskningar) kan jag inte tänka mig att det skulle vara lika vanligt och allvarligt med ex entropion som hos den "vanliga" varianten. När man läser på olika sidor så står det i alla fall att de har mycket mindre hälsorelaterade problem än den "vanliga, men jag är inte insatt och infon kan säkert vara färgad åt flera håll.

Senast ändrad:

Finns det inte inom Basset som det finns inom andra raser - arbetshundar som är sundare och sen utställningshundar som mest bara ska passa in utseendemässigt?

För när jag kollar bilder så ser man vissa basset hounds som ser såå tung ut med krokiga ben, sen finns de mer slanka med mindre skinn och ska ändå vara samma ras.
Om man skulle räkna bort skinnet på båda så tror jag ändå att den med en massa lösskinn är tyngre än den som innan såg slank ut.

Din ras ser betydligt sundare ut än basset hound.

Från det ena till det andra, ett exempel :
Om man vill avla på sin rottweiler, måste man gjort röntgen innan?
Om den röntgen sen visar felande höfter, får man ändå avla med hunden?

Jag har noll koll på hur det går till men det känns som att det är så inom skk kanske... Rottweiler va det jag kom på först, inget ont om dom.

Tänkte på vilka regler/lagar som borde finnas för att komma ifrån osunda hundar...

Sedan har de väl problem med höfter och armbågar också...

Ett "problem" skulle jag inte vilja kalla det, snarare en epidemi som kommer att bli deras dödsdom. Enligt den statistiken på avelsdjuren som röntgas så är det ovanligt att det finns A eller B höfter, bara en tredjedel av avelsdjuren har fria höfter. Det paras ex. C+D, E+C osv. Det är dock inte ok att avla på E + D tydligen eller på hundar med kliniska symptom. Dock sker majoriteten av parningarna med en D-höft. Den förväntade livslängden på en sådan hund ligger någonstans vid 6 år och lite mer, alltså inte medel-livslängd!

I bassetarna ingår det ju flera olika raser och mig veterligen är det i princip endast hounden som blivit som den blivit i händerna på utställningsfolket.

Övriga är inte lika extrema, men visst finns det många som inte jagar med dem som det är tänkt att de ska jagas med, men som sagt uppdelade som hounden är det ingen annan bassetras som är.

Jag vill inte försvara avel på sjuka djur men jag vill absolut inte att shar-peien ska försvinna, jag tycker att man kanske kan sålla lite hårdare på ev föräldradjur,vara noga med att sätta avelspärrar på avkommor som inte motsvarar kraven vi har.

Det är inte "bara bara" när det gäller en så liten hundras som shar pei, att utesluta hundar ur avel skulle innebära att inaveln ökar betydligt. När man dessutom inte vet hur arvsgången är så är det svårt att veta vilka avelsdjur man kan och inte kan ha kvar i tjänst. Ska man också lägga avelsförbud på föräldrarna eller enbart den drabbade avkomman eller ska man sätta avelsstopp för hela kullen?
Och sedan kommer ju frågan: hur stor är risken att andra sjukdomar tar fäste när rasen redan har många fler sjukdomar och man ska börja utesluta avelsdjur? Den senaste forskningen kring shar pei feber talar om att alla i rasen bär mer eller mindre på den mutationen som orsakar överproduktionen av hyaluronsyran som i sin tur ger denna otroligt tråkiga sjukdom. Att börja sortera bort avelsdjur i en numerärt (och genetiskt) liten ras innebär att risken för att öka frekvensen av andra sjukdomar ökar avsevärt.
Ibland kanske man borde inse att en ras är bortom räddning. Och det är etiskt tveksamt att medvetet avla fram sjuka djur för att i framtiden få friska. Hur många fler valpar ska få ögonlocken uppsydda innan vi börjar sätter stopp?

I allafall var det en betydlig skillnad på hounden du visade bild på först emot dina egna fauvar.

Nä precis, så upplever jag det som oxå.

Kan det bero på att "hounden" är den vanligaste av bassets?
OM den nu är det...

Ja, fauvarna (eller eg. ingen av de övriga bassetraserna, förutom hounden) har ju inte blivit så superpoppis hos utställningsfolket och endast avlats mot det extrema rent exteriört under lång tid.

Kan ju inte finnas någon som tror att hounden är en bra och väl fungerande jakthund som de ser ut nu om man helt bortser från att de inte heller avlats på jaktegenskaper..

Senast ändrad:

Kan det bero på att "hounden" är den vanligaste av bassets?

Vanligast vet jag inte om den är, men den är väl i princip den enda basseten som under lång tid inte avlas för jakt, utan enbart för utställning och där har det lösa skinnet av någon gåtfull anledning premierats högt och därmed sakta gått till det mer och mer extrema tyvärr.

Numer är rasen ju överlag mer att betrakta som en ren sällskaps och utställningshund.

Vill någon ha en hound att jaga med får de nog leta med ljus och lykta och importera.

Helt OT, men jag har en hund på kurs som ser ut precis som en hound, men utan skinnet (Men lååånga öron). Matte sa att han är renrasig. Vad finns det för annan basset som ser ut så? Hon sa det någon gång men jag kommer sjutton inte ihåg :angel:

Basset Artesian Normand skulle jag tro.

basset-artesien-normand.jpg

Ibland kanske man borde inse att en ras är bortom räddning. Och det är etiskt tveksamt att medvetet avla fram sjuka djur för att i framtiden få friska. Hur många fler valpar ska få ögonlocken uppsydda innan vi börjar sätter stopp?

:bow:

Hur många hundar började man räddningsarbetet med? jag har för mig att jag läst att det var ett fåtal, men kan inte svära på det.

*kl*

Jag fick en fundering för ett par dagar sedan angående eye tacking. På rapport klämtar de med siffran 50% av valparna får utsättas för denna procedur. Jag fattar dock inte vart de fått siffran ifrån??

Orsaken till att SKK vill utvärdera detta nu är ju för att rasklubben inte vet hur utspritt det är eftersom det mörkläggs, reggas inte och vissa gör det till och med hemma själva. Även om jag länge har tyckt att rasen inte bör avlas på så tycker jag att det är fult att använda inofficiella siffror som skrämselpropaganda. Och uppfödarna i slutet av reportaget ser ut som idioter för att de säger att det inte är ett så stort problem- det kanske inte är ett så stort problem? Inte vad de är medvetna om i alla fall? Vad vet vi, vi har inga siffror på det. Om det dessutom hymlas med så har de flesta antagligen ingen koll på om det händer ofta eller inte.

Det är ju samma scenario som med felfärgade valpar. Man hör och vet om att de avlivas i vissa raser, dock vet man inte alls om det är många eftersom de inte reggas och ingen pratar om det!

"Enligt obekräftade uppgifter från såväl Sverige som andra länder utförs eyetacking på mellan 25 och 50 procent av alla shar pei-valpar."

http://skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/shar-pei-svensk-veterinartidning.pdf

Detta har utgått som en ren sanning, på rapport talades det som att varannan valp och att SKK har utgått med denna siffra. Helt idiotiskt att basera ett förbud på obekräftade källor och ren skrämselpropaganda. Det ligger en skillnad i om länsstyrelsen tittade på hela hundrasen i sig (hur hög frekvens av sjukdomar de har, hur ofta en kombination kan ge sjuka valpar överlag etc.), dock har de enbart fokuserat på eye tacking och bestämt sig på osäkra siffror. Så kan ju inte en myndighet agera- man måste ändå ha underlag för ett förbud.

*kl*

Jag fick en fundering för ett par dagar sedan angående eye tacking. På rapport klämtar de med siffran 50% av valparna får utsättas för denna procedur. Jag fattar dock inte vart de fått siffran ifrån??

Orsaken till att SKK vill utvärdera detta nu är ju för att rasklubben inte vet hur utspritt det är eftersom det mörkläggs, reggas inte och vissa gör det till och med hemma själva. Även om jag länge har tyckt att rasen inte bör avlas på så tycker jag att det är fult att använda inofficiella siffror som skrämselpropaganda. Och uppfödarna i slutet av reportaget ser ut som idioter för att de säger att det inte är ett så stort problem- det kanske inte är ett så stort problem? Inte vad de är medvetna om i alla fall? Vad vet vi, vi har inga siffror på det. Om det dessutom hymlas med så har de flesta antagligen ingen koll på om det händer ofta eller inte.

Det är ju samma scenario som med felfärgade valpar. Man hör och vet om att de avlivas i vissa raser, dock vet man inte alls om det är många eftersom de inte reggas och ingen pratar om det!

Uppfödaren i slutet av tv-inslaget har ännu inte haft sin första kull och då är det lätt att vara blåögd. Precis som jag var tidigare ! Jag har har själv försvarat denna ras i flera år, men kan inte göra det längre.

Det är minst 50% av alla valpar som eye-tackas. Det är vanligare att dom får ögonlocken uppsydda än inte. Valpar med problem sys upp och valpar med tveksam prognos sys upp för säkerhets skull (vilket jag kan förstå, för problemen blir större ju äldre hunden blir).

ATT SKK vet denna siffra är inte så konstigt då det är flera år sedan SKK började fundera på ett ögonprojekt och påbörjade hur det skulle utformas. Under tiden borde lite fakta ha kommit fram om hur dagens status ser ut. Jag var själv med på första mötet med SKK och RAS-projektet, där det först började pratas om ett ögonprojekt och det var under tiden jag fortfarande var medlem i klubben - och jag har inte varit medlem på två år.

Senast ändrad:

Uppfödaren i slutet av tv-inslaget har ännu inte haft sin första kull och då är det lätt att vara blåögd. Precis som jag var tidigare ! Jag har har själv försvarat denna ras i flera år, men kan inte göra det längre.

Då vidhåller jag att det var jäkligt fult av TV-teamet att intervjua människan. Måste kännas riktigt skitigt att sitta där och säga något som man själv har blivit itutad av andra, mer erfarna uppfödare..

ATT SKK vet denna siffra är inte så konstigt då det är flera år sedan SKK började fundera på ett ögonprojekt och påbörjade hur det skulle utformas. Under tiden borde lite fakta ha kommit fram om hur dagens status ser ut. Jag var själv med på första mötet med SKK och RAS-projektet, där det först började pratas om ett ögonprojekt och det var under tiden jag fortfarande var medlem i klubben - och jag har inte varit medlem på två år.

Ja det är ofattbart att man nu plötsligt fått eld i baken (innan TV-inslaget kom, vad kan det då ha varit för något som fått bollen i rullning?) gällande ögonprojektet. Jag har läst rapporterna och kravet är att minst 30 avelsdjur och 100 valpar måste bedömas innan man kan utvärdera läget samt att man har lagt ut en önskan om att förbjuda eye tacking redan nu. Men det känns konstigt om ögonprojektet gick igång 2008 (men uppmärksammades redan 2007), att man inte kunnat samla uppgifter tidigare. För NU kom plötsligt krav på att besikta avelsdjur innan parning och valpar ska ha speciell besiktning innan köp. Veterinärer med specialkompetens har utfärdats och besiktningsintyg finns nu också. Jag förstår inte varför det tog så lång tid?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte om det ska räknas som underhållning eller skräckinjagande dokumentär, men man känner sig väldigt normal och sund efter att...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: Sel
·
Anläggning Såg detta klipp på svt play, spola in 30;40 min in i filmen. Sedan dyker underlaget upp en stund efter...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: _Viva_
·
Övr. Hund Detta var bland det underligaste jag sett i hundväg. Dobermannen Donnie arrangerar sina gosedjur i olika arrangemang. 42.45 min in...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras ...finns i svtplays arkiv nu! Denna dokumentär har ju hunnit gå i några omgångar nu på tv men om någon av er ändå missat den finns...
Svar
1
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka