*kl*
Jag fick en fundering för ett par dagar sedan angående eye tacking. På rapport klämtar de med siffran 50% av valparna får utsättas för denna procedur. Jag fattar dock inte vart de fått siffran ifrån??
Orsaken till att SKK vill utvärdera detta nu är ju för att rasklubben inte vet hur utspritt det är eftersom det mörkläggs, reggas inte och vissa gör det till och med hemma själva. Även om jag länge har tyckt att rasen inte bör avlas på så tycker jag att det är fult att använda inofficiella siffror som skrämselpropaganda. Och uppfödarna i slutet av reportaget ser ut som idioter för att de säger att det inte är ett så stort problem- det kanske inte är ett så stort problem? Inte vad de är medvetna om i alla fall? Vad vet vi, vi har inga siffror på det. Om det dessutom hymlas med så har de flesta antagligen ingen koll på om det händer ofta eller inte.
Det är ju samma scenario som med felfärgade valpar. Man hör och vet om att de avlivas i vissa raser, dock vet man inte alls om det är många eftersom de inte reggas och ingen pratar om det!