Förbud mot avel på Shar Pei

Sv: Förbud mot avel på Shar Pei

För att tillägga, den Kinesiska standarden skiljer sig från FCI standarden. Den Kinesiska säger:

"In the adult dog pronounced wrinkles are only allowed over the forehead and withers.Wrinkles on the forehead must be apparent but must not obstruct the eyes...The wrinkles on the forehead form a marking which resembles the Chinese Symbol for Longevity. The loose skin should not be excessive. Excessive skin around the body in adults is most undesirable. Slight fold of skin on withers."

http://www.hkshar-pei.com/index.cfm?id=72585&fuseaction=browse&pageid=154

En kommentar från sidan:

Finally the wrinkles. The word "wrinkle" is the curse for Shar-pei from day one when it became known to the world. The skin happens to be loosely attached to the body but not to such extend as wrinkled and folded all over the body. Basically by appearance, the skin should be well fitted onto the body with a little fold at the withers and some decorative wrinkles on the forehead. Shar-pei originally has nothing to do with the wrinkles. The wrinkled image is mainly a Western market creation.

Bild på den traditionella typen:
body_Pinky.jpg

Så följer man den Kinesiska, korrekta standarden så ska rynkorna vara ytterst milda. Men även FCI standarden skulle inte kunna slå ned på den traditionella typen.

Alla shar pei har bindvävsdefekten o därmed sjukdomsbenägenheten. Sen genen uttryckas mer eller mindre kraftigt.
PL

Jag tycker att du drar lite konstiga slutsatser. Du har rätt på ett vis: väldigt förenklat så är överproduktionen av hyaluronsyran direkt kopplad med två repetitiva DNA-sekvenser som skiljer sig mellan typerna. Meatmouth, den rynkiga typen av rasen, har mycket homozygoti i regioner kring de generna som förorsakar mutationen för överproduktionen av hyaluronsyran som i sin tur ger upphov till "Cutaneous mucinosis" (och FSF då). Bonemouth har mycket färre repetitioner och färre rynkor och, som jag förstått det, mindre hyaluronsyra i kroppen.

Vilket innebär att en bonemouth må bära på sin mutation men den behöver alltså inte drabbas av sjukdomen eftersom de inte överproducerar HA som meatmouth gör. Det är en mångdubblering av sekvensen som verkar skapar problemet, inte enbart mutationens vara eller inte vara.

"We have shown that the 16.1 Kb duplication appears only in meatmouth Shar-Pei, a breed type that has elevated levels of HA compared to both traditional Shar-Pei and other breeds, and that copy number correlates with a breed-specific syndrome associated with excessive HA deposition and the over expression of a HA synthesizing gene [Familiar Shar Pei Fever]."

För att tillägga, den Kinesiska standarden skiljer sig från FCI standarden.

[...]

Så följer man den Kinesiska, korrekta standarden så ska rynkorna vara ytterst milda. Men även FCI standarden skulle inte kunna slå ned på den traditionella typen.

Men det är ju omöjligt:confused:. Inom FCI används ju alltid ursprungslandets standard. Däremot är det ju tydligt att tolkningen av standarden kan skilja sig mellan olika länder inom FCI.

Icke FCI-länder som t.ex. England och USA skriver däremot egna standards. I det sistnämnda fallet har det ju hänt mer än en gång att avvikande typ utvecklats, vilket resulterat i ny ras. Senast American Akita gissar jag.

Men det är ju omöjligt:confused:. Inom FCI används ju alltid ursprungslandets standard. Däremot är det ju tydligt att tolkningen av standarden kan skilja sig mellan olika länder inom FCI.

Icke FCI-länder som t.ex. England och USA skriver däremot egna standards. I det sistnämnda fallet har det ju hänt mer än en gång att avvikande typ utvecklats, vilket resulterat i ny ras. Senast American Akita gissar jag.

Kina är medlem i FCI. En standard för Shar Pei fanns 1994 som FCI godkände, den standarden sa dels att det är Hong Kong som ansvarar för hundrasen (uppenbarligen) och dels så var standarden mer anpassad för bonemouth typen, den mindre rynkiga. Den här standarden var rekommenderad av kennel klubben i Hong Kong (HKKC) dessutom. Men av någon anledning så ändrade FCI standarden 1999 så att den passade mera den västerländska, rynkiga meatmouth typen och tilldelade FCI ansvaret för hundrasen. Utan att fråga HKKC då och som jag förstått det har inget svar getts till varför detta skett.

Kan det inte något att göra med att hongkong övergick från GB till Kina 1997? (är inte helt hundra på årtalet)
Är ju lite speciellt med Hongkong och kan tänka mig att det gett möjlighet att gå runt reglerna

Kan det inte något att göra med att hongkong övergick från GB till Kina 1997? (är inte helt hundra på årtalet)
Är ju lite speciellt med Hongkong och kan tänka mig att det gett möjlighet att gå runt reglerna

-94 standarden skrevs när Hong Kong var under brittiskt styre. -97 återgick Hong Kong till Kina och kennel klubben i regionen blev alltså en kvalificerad organisation som ansvarade för sin ras. -99 kom den nya standarden trots att HKKCs kennel klubb ingick i FCI och hade ansvar för Shar pei standarden, så egentligen går det inte ihop.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte om det ska räknas som underhållning eller skräckinjagande dokumentär, men man känner sig väldigt normal och sund efter att...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: Sel
·
Anläggning Såg detta klipp på svt play, spola in 30;40 min in i filmen. Sedan dyker underlaget upp en stund efter...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: _Viva_
·
Övr. Hund Detta var bland det underligaste jag sett i hundväg. Dobermannen Donnie arrangerar sina gosedjur i olika arrangemang. 42.45 min in...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras ...finns i svtplays arkiv nu! Denna dokumentär har ju hunnit gå i några omgångar nu på tv men om någon av er ändå missat den finns...
Svar
1
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar