Förbud mot avel på Shar Pei

Sv: Förbud mot avel på Shar Pei

Intressant!
Helt rätt, det är inte lagligt att avla på defekter men mig veterligen tillämpas den lagen väldigt sällan.
Att länsstyrelsen tar tag i det istället för (eller också?) SKK tycker jag är lite förvånande, men kanske också precis det som krävs!
Undrar om de genomför det? Och följer upp med andra raser? Om andra länsstyrelser följer efter och hur SKK reagerar?

:bow: till länsstyrelsen i Skåne län!

Instämmer! Så underbart bra! och tja, de där uppfödarna är väl som så otroligt många andra uppfödare.. "Nejdå, min hund har inte det här problemet, det bara såg ut som det just då av en olyckshändelse" eller "Nejdå, min hund är inte osund, han kan ju faktiskt röra sig hyfsat!".

Oj! Jag sitter nästan här och är chockad över att det faktiskt har gjorts slag i saken och man har tagit ställning. Häftigt och uppskattat!!! :)

Underbart! Hoppas att de tar tag i raser med andningssvårigheter också!

Skk är ju ingen myndighet som kan gå in och förbjuda avel på en hel ras och kan nog inte i vilket fall heller på eget bevåg stoppa registrering av valpar inom en FCI-godkänd ras hur som helst misstänker jag.

Personligen tycker jag det är bra och jag hoppas att det händer inom fler raser med ohälsosamt mkt skinn, som ex.vis:

DSC_0646.jpg

DSC_0645.jpg

DSC_0666.jpg

+ en radda raser med intryckta nosar och ögon som nästan poppar ur ögonhålorna osv. osv. osv.

På just basset är ju kroppskonstitutionen det värsta, en såpass stor hund med deformerade dvärgben

Under allt det där vidriga skinnet skiljer hounden sig inte speciellt mkt från övriga bassetraser dock.

DSC_0019.jpg

DSC_0187.jpg

Kraftiga hundar med rätt mkt massa i kroppen utan att ha problem med leder eller ryggar. Faktisk väldigt friska raser jämfört med många andra.

Är det inte samma sak med corgi-raserna, mycket massa på korta ben men ändå relativt friska raser?

men din har ju knappast krumma ben pga vikten och längden ...ganska stor skillnad på konstitution tycker jag iallafall

JÄTTEbra initiativ!! :bow:

Någonstans måste man ju börja och shar pei är ju en klart sjuk ras!
Sedan går det att jobba vidare med ett antal mastiffer, bassets mf

/Swat

Instämmer! Så underbart bra! och tja, de där uppfödarna är väl som så otroligt många andra uppfödare.. "Nejdå, min hund har inte det här problemet, det bara såg ut som det just då av en olyckshändelse" eller "Nejdå, min hund är inte osund, han kan ju faktiskt röra sig hyfsat!".

jag tror dom människorna hade fortsatt tills det bara va "nejdå, han lever ju faktiskt" kvar :crazy:

Ända sedan jag var med på min första ögonlocksoperation på Shar Pei och fick lära mig hur vanligt det var, att behöva operera en hund bara för att den ska kunna SE pga hur den är framavlad för sitt utseende, har jag varit starkt emot rasen som sådan.

Jag vet inte riktigt hur de ska ändra om det hela, att ändra en hel avel på bara ett år kan bli tajt- vet inte hur stor avelsbasen är och om/hur polygent det nedärvs tex? Men är avelsbasen stor och den ärftliga kopplingen är klar är det ju klart lättare.

Jag tror inte på att bara förbjuda saker rakt av hur som helst eftersom det blir svårt att dra en gränsdragning för vilka raser som ska förbjudas. Ska det bli alla som har någon form av ärftlig sjukdom får vi inte många raser kvar- frågan är var gränsen ska dras. Jag hoppas att de kommer på ett bra sätt att hantera det hela, hur man ska hantera valpar ed defekten som föds trots att man gjort en parning där man tror risken är liten etc. Man vill ju inte ha en kultur där uppfödarna avlivar vissa djur direkt för att dölja vad de har i linjerna osv. Jag kan tänka mig många hinder på vägen till att skärpa till aveln på ett bra sätt, men jag tycker att grundtanken är mycket god och hoppas den kommer leda till något bra.

jag tror dom människorna hade fortsatt tills det bara va "nejdå, han lever ju faktiskt" kvar :crazy:

Du är inte ensam om att tro det...

Förresten, till alla:

Är det någon som vet om de shar peis som får opererade ögon sedan går i avel eller om de faktiskt tas ur avlen?

Då har man ju någonstans att börja iaf om man nu vill få till en vettigare avel... :cool:

Att dra gränsen vid att önskvärda egenskaper (tex hud) orsakar lidande och att man avlar på sjuka individer tycker jag är rimligt.

Just shar-pei är jag inte speciellt insatt i faktiskt så jag vet inte hur mycket som är gjort och därmed hur rimligt det är att ta till rejäla åtgärder direkt.

Gnist: Nej SKK kan ju inte förbjuda aveln i sig men har ju rätt bra styrmedel. Hur mycket de kan påverka på egen hand utan FCI har jag ingen koll på dock.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte om det ska räknas som underhållning eller skräckinjagande dokumentär, men man känner sig väldigt normal och sund efter att...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: Sel
·
Anläggning Såg detta klipp på svt play, spola in 30;40 min in i filmen. Sedan dyker underlaget upp en stund efter...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: _Viva_
·
Övr. Hund Detta var bland det underligaste jag sett i hundväg. Dobermannen Donnie arrangerar sina gosedjur i olika arrangemang. 42.45 min in...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras ...finns i svtplays arkiv nu! Denna dokumentär har ju hunnit gå i några omgångar nu på tv men om någon av er ändå missat den finns...
Svar
1
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar