Förbud..förbud..förbud...

S

Sofia72

Grrrr!! Håller på att bli galen på dessa förbud hit och dit! Vad i hela friden är det frågan om egentligen!

Förbud att raka bort "morrhåren"! Förbud mot att ha häst ensam! Fölningar SKALL övervakas!

Men är hästmänniskor så okunniga är då min fråga. Ska man verkligen ha häst om man inte fattar att en av hästens grundläggande behov är - flocken - dvs sällskap. Självklart ska fölningar (de kan ju luras ;) ) övervakas - inte snack om saken!

Är hästsverige överlag så okunniga att det behövs lagstiftning (kanske inte kring "mulrakning" men ni förstår ;) ). Det är skrämmande!

Kanske ingen dum ide med hästägar kurser eller dylikt..... Appropå lagstiftning :D

Mvh / Fia
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det måste ju finnas en anledning till att förbuden finns. Jag vet flera ställen där hästar står ensamma och läste precis här på buke om en tjej vars häst/hästar har fått 9 föl och ingen av fölningana hade övervakats.
Uppenbaligen så är hästfolket i sverige väldigt okunniga, det är skrämmande! :mad:
Vad gäller hästägar kurser så borde det vara obligatoriskt, körkort för häst... :idea: . Tänk bara på hur många misshandlade/missbehandlade häster det finns i vårat land. :mad:
Ang. morrhåren så är det helt rätt att lagstifta om det, det är ju hästens sätt att känna (fysiskt) och det är samma sak med öronen, om man rakar dom så kan dom ju inte skydda sig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Tyvärr tror jag att dessa lagar och författningar krävs. Det kan vara svårt att tro hur mycket okunskap som finns bland hästägare i Sverige. Ett exempel på senaste veckans häpnadsväckande kommentarer som jag hört i jobbet;

- så dumt att man måste ge hästar grovfoder! Dom blir ju bara feta. Det är bättre med frukost, middag och kvällsmat. (!?!?!?!?!?!?)
- nej, vi har naturligtvis inte tagit hit hovslagaren för att verka, "Putte" (fö tävlingshäst i högre klasser) blev ju skodd för tre veckor sedan (att sedan Putte hade fått ett spiktramp med hovböld till följd spelade visst ingen roll).
- han är stel i vänstra sidan, man får dra och kämpa så man får träningsvärk i vänsterarmen hela veckan (hört talas om hältor, munproblem eller skit i sadeln?)


Långt ifrån alla fölningar övervakas. Långt ifrån alla hästar får den grovfoderkvot de skulle behöva för att må bra. Långt ifrån alla hästägare känner till att dålig stalllmiljö (t ex för liten luftkub i kombination med obefintlig ventilation) ofta leder till luftvägsproblem hos hästen (hört "vi stänger förstås alltid dörrarna ordentligt så att vattnet inte ska frysa" - med kondens, på tok för fuktig luft och sjuka hästar till följd).

Tänk vad skönt att djurskyddsinspektörerna äntligen kan protestera mot uppenbara missförhållanden som t ex ensamma hästar.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Är det förbjudet att raka bort morrhåren? :eek: Inte för att jag gör det, men i tidigare dressyrstall jag varit (10 år sedan kanske) har känselhåren runt mulen både ryckts och brännts bort. Är det också förbjudet eller bara rakning? Om det bara är rakning tycker jag att det är beffängt eftersom det ju gör mindre ont än tidigare nämnda metoder. Ska det i så fall bli förbjudet att rycka manen på hästen också?

Och med förbjudet, menar du då i LAG? :eek: :confused:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Sofia72 skrev:
Grrrr!! Håller på att bli galen på dessa förbud hit och dit! Vad i hela friden är det frågan om egentligen!

Förbud att raka bort "morrhåren"! Förbud mot att ha häst ensam! Fölningar SKALL övervakas!

Men är hästmänniskor så okunniga är då min fråga. Ska man verkligen ha häst om man inte fattar att en av hästens grundläggande behov är - flocken - dvs sällskap. Självklart ska fölningar (de kan ju luras ;) ) övervakas - inte snack om saken!

Är hästsverige överlag så okunniga att det behövs lagstiftning (kanske inte kring "mulrakning" men ni förstår ;) ). Det är skrämmande!

Kanske ingen dum ide med hästägar kurser eller dylikt..... Appropå lagstiftning :D

Mvh / Fia
Har sedan länge förstått att svenska myndigheter vill omyndigförklara svenska folket...
Men jag tycker det iofs är bra med hårdare regler för djurhållning och att de ska efterföljas,men det är ju en annan sak. Fler regler och lagar säger ju inte att de kontrolleras mer för det...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Jag har länge väntat på lagen som säger att man måste ha ett speciellt körkort för att få köra levande last i ett släp eller lastbil. (F-körkort kanske?) Undrar varför det inte har kommit en sån lag ännu...? Tycker att det är ganska många som kör med släp på samma sätt som de kör utan släp, det vill säga, alldeles för fort genom kurvorna, alldeles för fort över vägbumpar och potthål i vägen, m.m.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Kanske dags att se över om det inte till och med behövs tillstånd för att ha häst....:crazy: Efter att läst en del inlägg här så tror då jag att det vore det enklaste sättet att få till en bra hästhållning.. Vet du inte vad som krävs för att ha häst så får du helt enkelt inte ha nån och missköter du hästen så tappar du tillståndet.. :cool:
Nja, det är väl kanske att gå till överdrift men...:D
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Whirlie skrev:
Är det förbjudet att raka bort morrhåren? :eek: Inte för att jag gör det, men i tidigare dressyrstall jag varit (10 år sedan kanske) har känselhåren runt mulen både ryckts och brännts bort. Är det också förbjudet eller bara rakning? Om det bara är rakning tycker jag att det är beffängt eftersom det ju gör mindre ont än tidigare nämnda metoder. Ska det i så fall bli förbjudet att rycka manen på hästen också?

Och med förbjudet, menar du då i LAG? :eek: :confused:

Hej!

Nej, tror inte att det är förbjudet enligt lag :D . Det var bara ett inlägg till en annan tråd här där det diskuterades att det var på förslag att förbjudas!

Har dom BRÄNT bort känselhåren? Hurga.... Det låter mindre trevligt!

Mvh / Fia
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Sissan skrev:
Kanske dags att se över om det inte till och med behövs tillstånd för att ha häst....:crazy: Efter att läst en del inlägg här så tror då jag att det vore det enklaste sättet att få till en bra hästhållning.. Vet du inte vad som krävs för att ha häst så får du helt enkelt inte ha nån och missköter du hästen så tappar du tillståndet.. :cool:
Nja, det är väl kanske att gå till överdrift men...:D

Men är det inte helt otroligt! OK att man kan ha olika åsikter om saker och ting. Men en del människor skulle inte få ha marsvin ens. Ev frimärken....kanske ;)

Mvh / Fia
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Gisburne skrev:
Jag har länge väntat på lagen som säger att man måste ha ett speciellt körkort för att få köra levande last i ett släp eller lastbil. (F-körkort kanske?) Undrar varför det inte har kommit en sån lag ännu...? Tycker att det är ganska många som kör med släp på samma sätt som de kör utan släp, det vill säga, alldeles för fort genom kurvorna, alldeles för fort över vägbumpar och potthål i vägen, m.m.

Ja det är ju faktiskt konstigt...Samma sak med att moped får man inte köra i trafiken förrän man är 15år men häst det får man ta ut på vägarna vid vilken ålder som helst...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

TantEster skrev:
- så dumt att man måste ge hästar grovfoder! Dom blir ju bara feta. Det är bättre med frukost, middag och kvällsmat. (!?!?!?!?!?!?)
- nej, vi har naturligtvis inte tagit hit hovslagaren för att verka, "Putte" (fö tävlingshäst i högre klasser) blev ju skodd för tre veckor sedan (att sedan Putte hade fått ett spiktramp med hovböld till följd spelade visst ingen roll).
- han är stel i vänstra sidan, man får dra och kämpa så man får träningsvärk i vänsterarmen hela veckan (hört talas om hältor, munproblem eller skit i sadeln?)

Ja, varför ge grovfoder, eller hur? Gärna 8 kg havre och så förstår man inte varför hästen får kolik och är SÅÅÅÅ het att rida....
Hästtandläkare fanns inte på 1800-talet och hästarna klarade sig utmärkt då. För att inte tala om vildhästarna...

Ursäkta ironin men ibland blir man så fruktansvärt trött på allt detta....

Däremot tror jag att det skulle vara en otroligt bra ide med fler "att ha häst" kurser. Det finns ju faktiskt människor som VILL lära sig också.
Vet inte hur det är på ridsklorna nu för tiden. Har de sådana kurser. På min ridskoletid (för 250 år sedan ;) ) var teori timmarna rätt "fattiga".


Mvh / Fia
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Tyvärr är många "hästmänniskor" väldigt okunniga. Jag påstår inte att jag är bäst och gör allting rätt, men jag tycker det är skrämmande ibland hur lite folk tänker. Sen får hästarna aldrig vara hästar längre, det är ett himla daltande och de ska stå i box med 3 täcken och benskydd så att de inte dör. Små fyrkantiga hagar som de står ensamma i 5h/dygn. Ett stort halvblod kan få 4 kg hö/dag och 10kg kraftfoder. Det verkar ju jätte sunt, vilka lyckliga hästar vi måste ha. :angel: Nej just det, jag glömde, de är ju egentligen inte hästar utan ett tävlingsredskap utan känslor och behov. :crazy:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Ja och så glömde du att hagarna måste vara helt jämna så att de inte kliver fel på nån tuva och vrickar sig...:D
Finns det förresten ingen lag som säjer hur många timmar en häst max få stå i stallet per dygn?? Har hakat upp mig på att det varit så noga med att de max fått varit ute i 12 timmar/dygn på vintern medans de istället kunnat stå inne 23 timmar och varit ute i 1 och det skulle då varit helt okej???:confused: Jag kan ha missat nåt för det är inte alltid så lätt att hinna med i lagsvängarna...:cool:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Jag har nästan för mig jag läste någonstans nyligen om att lagförslag på minimum av hagvistelse skulle införas eller fanns på förslag.Gällde året runt. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det,får forska lite kring det:smirk:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Ja just det, det höll jag på och glömma :devil: Och det borde ju jag veta som har 5 hästar på lösdrift i stora kuperade hagar med fri tillgång på hö. De är ju i princip döda för länge sen, har ju inga täcken heller trots att jag har bl.a. araber, och det är ju fruktansvärt ;)

Jag har också hakat upp mig på det. Det är väl vettigare att hästen är ute mer än den är inne. Det kan jag absolut inte förstå. :mad:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Jag har också hört det, helt sjukt. :mad: Det borde vara tvärtom!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Jag har nog missförstått de nya reglerna.
Hade tänkt att rösta borgerligt för att bli av med miljöpartiet som verkar få igenom allt som de lägger fram.
Chefen för DSM, vill de borgerliga få bort.

Det är väl tyvärr så att man måste lagstadga allt in i minsta detalj.

Läste igår de nya reglerna o det verkar vara vettigt.
en del inspektörer går runt med petrimetrar o kan inte se en helhetsbild på hur hästarna verkar ha det.

Det stod oxå datum för olika reg. när man får släppa ut dem vind för våg.

När man har läst Här, så verkar en hel del ha släppt ut sina 24 h på bete:crazy: i mars-april, utan vindskydd.

Vet många stallar där hästarna INTE kan se varandra. För dessa stallägare kan det bli dyrt.

Mina går tillsammans, kan klia varandra inne, går ute när de vill vara ute, bete 24 h. skos om ofta o får mat 7-8 ggr/ dag.

Skulle aldrig komma på tanken att raka bort känselhåren.
Det var nu 16 h utevistelse utan vindskydd - förutom betesperioden.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det är helt rätt. Det finns ingen lag på att hästar måste få vara ute, däremot maxgräns för hur länge de får vara ute. Ganska snett tycker jag. Dessutom är det lag på att kor måste vara ute på sommaren, men inte hästar... Det är väl på gång nu förhoppningsvis.

SaraXX
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Obs det gäller idag max 12 tim per dygn annars räknas det som utedrift o du måste ha ligghall under den period betestillväxt ej sker.
Detta har många tyckt vara onödigt kort även på DSM så i nya förslaget får man ha hästarna ute max 16 tim innan det räknas som utedrift.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp