Förbjuda högerklick

dee79

Trådstartare
Jag har varit inne på en del hemsidor och sett att de "spärrat" möjligheten att högerklicka. Detta gäller såväl på länkar som på bilder, bakgrund etc (jag gillar att högerklicka på länkar för att få upp i nytt fönster på de sidor som inte automatiskt skickar en till ett nytt fönster). Tänkte att det skulle vara en bra grej att lägga till på hemsidan.

Någon som vet hur det går till?
 
Sv: Förbjuda högerklick

dee79 skrev:
jag gillar att högerklicka på länkar för att få upp i nytt fönster

Tänkte att det skulle vara en bra grej att lägga till på hemsidan.

Tänk efter en gång till. Lika irriterande som det är för dig att högerklicka på en länk och få upp "PADUNK: Jag är en störig jävel [ok]" kommer det då bli för alla som besöker din websida.

Skriv hellre något genomskinligt copyright-trams över bilderna istället.
 
Sv: Förbjuda högerklick

För det första så är det ett JS

För det andra som Elftor så är det väldigt jobbigt

För det tredje så är det inget bra skydd då är det bättre att sätta ett vattenmärke som Elftor skriver eller en text rakt på den (Fast det är ju risken stor att det inte blir snyggt)
 
Sv: Förbjuda högerklick

Mina länkar kommer upp i nya fönster, så de behöver inte högerklicka - det går så bra ändå. Sen har jag aldrig sett att det kommer en skylt att jag är en störig jävel, men det kan man kanske tolka som man vill.

Ville bara veta hur det gick till, du lär ju inte hälsa på min hemsida oavsett.

Tycker det är kul att prova nya grejer och se om det funkar. Bilderna har redan copyrighttext på sig, så det är inte problemet. Pappa laddar flitigt ner bilder från min hemsida, skulle vara kul att se hans min den dag det inte går ;)

Sen är det inte speciellt många som är inne på den i övrigt och tror inte att intresset kommer öka avsevärt, så de som blir irriterade är nog en mindre grupp av för mig redan "kända" människor.


Nån annan som har lust att förklara?
 
Sv: Förbjuda högerklick

I FF funkade det hur bra som helst att högerklicka! :devil: men det står det ju på sidan också...
 
Sv: Förbjuda högerklick

Japp i Firefox så är det svårare fast det är omöjligt att stoppa personer att se källkoden.
 
Sv: Förbjuda högerklick

Laban skrev:
fast det är omöjligt att stoppa personer att se källkoden.
Och som jag älskar den funktionen! :D Förvånansvärt få är medvetna om att deras bilder går att komma åt ändå, hur lätt som helst.
 
Sv: Förbjuda högerklick

Hehe..jo, vill man så är det inga problem att ta bilderna ändå, men som sagt - väldigt många som inte vet hur man gör.
 
Sv: Förbjuda högerklick

Jag står fast vid att stoppande av högerklick är en plåga som skadar internet. Högerklick används, som du ser om du högerklickar, till fler saker än att spara bilder. Bilderna kan sparas ändå, så det enda man åstadkommer är att få websidan att se skräpig ut.

Vidare så är det förstås irriterande med ologiskt automatiskt öppnande av sidor i nytt fönster.
 
Sv: Förbjuda högerklick

och vad är ologiskt?

som sagt - du är nog inte intresserad av min sida ändå och att få retas med farsan väger tyngre än att du blir störd på hur folk gör sina hemsidor.
 
Sv: Förbjuda högerklick

dee79 skrev:
och vad är ologiskt?
Jag har svårt att se en design där det är vettigt att öppna varje länk i ett nytt fönster.

som sagt - du är nog inte intresserad av min sida ändå och att få retas med farsan väger tyngre än att du blir störd på hur folk gör sina hemsidor.
Du får göra din hemsida precis så kass som du vill. Glöm inte att ha många gifanimationer också!
 
Sv: Förbjuda högerklick

Kör man med Frames, eller I frames öppnas ju dom egna länkarna i samma fönster, men länkar till externa sidor bör _absolut_ öppnas i nya fönster automatiskt...
// Minan
 
Sv: Förbjuda högerklick

Nej, vill man desperat ha kvar den gamla sidan med hästbilder på när man går till en ny sida med hästbilder så är det ju jättelätt att öppna den i nytt fönster (Om man _får_ högerklicka, eller ctrl+shift och liknande för all del).

Det finns ett fåtal tillfällen då det är motiverat att tvinga på en användare ett nytt fönster, och då bör man dessutom förvarna. (Externa länkar som du säger, men bara kanske.)
:banana:
 
Sv: Förbjuda högerklick

Jag kör Strict (W3C) i alla sidor jag gör och där finns det inget som heter automatisk nytt fönster så det låtar jag besökaren välja själv.
 
Sv: Förbjuda högerklick

Jag håller med laban och elftor - högerklickningar är trevliga och onödiga att spärra. Varför får ingen se er kod? Vad spelar det för roll?

Sen skriver jag xhtml 1.1 (finns bara strict) och w3c-s standarder säger att besökaren ska få välja hur sidan ska öppnas själv.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 985
Senast: Madalitso
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 096
Senast: Barbabelle
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 792
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 903
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp