Re: Hot!
Det finns säkert sådana som både är tävlingsintresserade och även rider AR. Men som det är idag finns det inga AR tävlingar och jag hoppas verkligen att det så förblir.
Jag fick i helgen lära mig att man kan ta olika "graderingar". Det är mer som ett märke där man visar upp hur långt man kommit. Det går inte att köpa en "flashig" tränad häst och rida upp nånting utan den ska ha utbildats av ryttaren själv.
"är det inte en risk att det går ut på ett negativt sätt över hästarna (generellt sett) om man rider med en såpass introvert syn på det hela."
Risker finns det alltid när människor hanterar hästar.
Men tävling är väl knappast mindre riskfritt? Konkurrens kan förvandla vissa till demoner där vinnandet blir huvudsaken.
Araber med svidande grejer under sina svansar för att de ska stå ut vid uppvisningar som står i kolsvarta, mörka stall för att ögonen ska spärras upp och de ska stajla upp sig vid visningen. Quarters som är så musklade med så små fötter att de knappt kan gå och inte får gå ut för att det föds upp som grisar som ska passa på halter-tävlingar. Barrering för att hästar ska hoppa högre och jag har sett dressyrryttare som skaver och skaver och skaver med sina sporrar och med stadiga tag i tygeln. Tävlanden är väl inte riskfritt precis? Inom travet, galoppen och fälttävlan går det t.o.m åt en och annan emellanåt.
Dårskap hjälper inga regler och domare emot.....
Men naturligtvis kan man älska hästar och tävla. Det finns väl ingen motsättning i det? Det finns massor av fina hästmänniskor på våra tävlingsbanor, helt säkert!!!
Det fina med AR är att det ger oss som INTE vill tävla en möjlighet att ha höga ambitioner. Vi har kommit på att vi inte måste passa in i gängse ridskolenormen utan kan gå en annan väg till de högre skolorna. Vi är inte diskvalificerade!
Det är kanske lite svårt att förstå för en utpräglad tävlingsmänniska? Hur man kan ha höga ambitioner utan att vilja mäta den med andra?
Och för att återgå till grundinlägget, detta motsätter sig tydligen svenska ridsportförbundet eftersom man genom påtryckningar på en enskild ridklubb gör så att de "förbjuder" tränare som t.ex Branderup eller Drangel i en kommunal anläggning.
vänligen Kokopelli Mana