I länken från DN där socialpedagogen fick uttala sig står att hon sa så här:
– Det är klart att killar kan gå i klänning. Jag sade att ”går killar i klänning hela dagarna så är det jätteokej att ha det på fotot också”, men skolans policy är att man ska ha på sig det man har i vardagen på fotot.
Och det är väl logiskt på ett sätt, men alltså... Vadå "går killar i klänning hela dagarna så är det jätteokej att ha det på fotot"?
Undrar just vad en sån som jag skulle få ha på mig på ett sånt foto, om man måste gå klädd på ett visst sätt "hela dagarna" för att få ha det på sig på fotot. Jag har jättevarierad klädstil och har haft det sedan jag var ganska ung, i slutet av högstadiet hade jag det definitivt. Så hur ska skolan då bedöma vad som är "det man har i vardagen"?
Nu kanske ingen av ungarna i den här klassen är trans, men någon av dem KAN ju vara det också och kanske inte går i klänning eller skjorta och fluga för att hen inte vågar, men tyckte det kändes jättebra och skönt att ha det på sig. Då känns ett sånt uttalande från skolpersonal väldigt riskabelt, som att det inte räknas om man inte alltid går klädd på ett visst vis.
Att det sen bara var pojkarna som ansågs behöva byta om, men inte flickorna, känns också väldigt märkligt.
Men sedan tycker jag också att det är tråkigt att det från början, vad jag förstår, bara var en kul grej från ungdomarnas sida. Och att det är en "kul grej" att klä sig i kläder som oftast används av personer av ett annat kön. Det är ju inte kul. Det är bara ganska sorgligt att ungdomar fortfarande tycker det är en "kul grej", fast det ju borde vara världens mest normala sak att alla som vill kan ha klänning på sig.