Tja vi har ju lite lagar mot att upprätta register över personer..
Du menar att en skolkatalog ska ses som ett register?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja vi har ju lite lagar mot att upprätta register över personer..
Om det uttalade syftet med katalogen är att alla ska se ut som vanligt, så att de kan identifieras i samarbete mellan skolan, socialtjänsten och polisen, kan jag inte se annat än att skolfotona används på sätt som liknar hur register används. Katalogen motsvarar väl kanske inte definitioner av register, men blir ju i praktiken som ett förbrytarregister på förhand. Det är klart integritetskränkande. Om åtminstone någon i beslutande ställning på den där skolan faktiskt respekterar eleverna, så bör den frågan diskuteras rätt livligt bland personalen.Du menar att en skolkatalog ska ses som ett register?
Om det uttalade syftet med katalogen är att alla ska se ut som vanligt, så att de kan identifieras i samarbete mellan skolan, socialtjänsten och polisen, kan jag inte se annat än att skolfotona används på sätt som liknar hur register används. Katalogen motsvarar väl kanske inte definitioner av register, men blir ju i praktiken som ett förbrytarregister på förhand. Det är klart integritetskränkande. Om åtminstone någon i beslutande ställning på den där skolan faktiskt respekterar eleverna, så bör den frågan diskuteras rätt livligt bland personalen.
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag som kommit upp här i tråden. Ha en fotosession där eleverna ser ut som vanligt, om det sen är i klänning eller cowboyhatt spelar mindre roll. Sen en fotosession med mer "plojstuk".
Jag läste det där också och jag förstår rektorn. MEN kärringen till pedagog som sa att killar inte kan ha klänning kan brinna i helvetet
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/skolfoto-med-hbtq-tema-stoppades
*nej, är inte speciellt generöst inställd till trångsynt skolpersonal för tillfället*
Nä.Men får inte alla ha sin åsikter utan att brinna i helvetet?
Men får inte alla ha sin åsikter utan att brinna i helvetet?
Så skolkataloger är lagvidriga? Har du någon källa på det? Finns det bestämmelser som reglerar vem som får titta i katalogen om den är laglig?Om vi nu bortser från det eventuellt lagvidriga i att använda katalogen för identifikation för polis eller socialtjänsten så är det ju faktiskt inga problem att identifiera eleverna eftersom de inte döljer sina ansikten eller målat på mustascher etc...
Så skolkataloger är lagvidriga? Har du någon källa på det? Finns det bestämmelser som reglerar vem som får titta i katalogen om den är laglig?
Jag sätter rätt mkt på att det du skriver är trams.
Och om du hade kollat upp fakta så hade du inte behövt skriva "eventuellt". Skolkatalogen är offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Även polis och social. Detta gäller skolor. De är inte offentliga handlingar, förstås, hos företaget som tagit korten.Om du har läst hela tråden är det flera bla @Pontevecchio som ifrågasatt om det ens är lagligt för polisen och socialtjänsten att använda skolkatalogen för identifiering. Om du hade läst mitt inlägg finns det ett tämligen viktigt "eventuellt" inpetat innan "lagvidriga". Du verkar ha lite problem med läsförståelsen när det gäller mina inlägg.
Tycker du det jag skriver är trams får du (som jag sagt tidigare) hemskt gärna sätta mig på "Ignorera"
Och om du hade kollat upp fakta så hade du inte behövt skriva "eventuellt". Skolkatalogen är offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Även polis och social. Detta gäller skolor. De är inte offentliga handlingar, förstås, hos företaget som tagit korten.
Din andra kommentar är bara sjukt onödig och tramsig.
Och jag tror att du har förföljelsemani. Jag fattar inte vad du pratar om för mig är du en användare på buke, bara. Du var den sista som uttalade dig om regelvidrighet och därför svarade jag dig.Jag hoppas du inser att du missade hela poängen med mitt inlägg. Det var att eleverna var helt identifierbara även fast de kanske inte hade kläder som de normalt har.
Eftersom du inte försökt trycka till tex @Pontevecchio eller @Petruska som också rest frågan om det är helt lagligt med använda skolkatalogen som register för andra än skolpersonal verkar det som om du irriterar dig på just mig (vilket visats i andra trådar) så jag tyckte förslaget om att sätta mig på "Ignorera" var rätt relevant
Jag är fortfarande inte övertygad om att katalogen får användas för andra myndighetspersoner utöver skolpersonal även om det är offentliga handlingar. Offentlighetsprincipen är främst till för att skapa transparens för medborgarna. Register får inte samköras hur som helst oavsett hur gärna tex polisen skulle vilja göra det.
Jag är fortfarande inte övertygad om att katalogen får användas för andra myndighetspersoner utöver skolpersonal även om det är offentliga handlingar. Offentlighetsprincipen är främst till för att skapa transparens för medborgarna. Register får inte samköras hur som helst oavsett hur gärna tex polisen skulle vilja göra det.
Jag har svårt att se hur det skulle vara fel att polisen tittar i en skolkatalog, däremot ser jag stora problem med om katalogen tas fram i det syftet - vilket är hur rektorn fick det att låta.