Sv: Förberedelser inför sommarbetet
KL
Har turen sen ett drygt år tillbaks att ha vinterhagar där det faktiskt växer gräs på våren, tillräckligt för att inte hinna bli helt nedbetat, utan hästarna har att beta av successivt allteftersom det växer upp april-maj. Det är dock väldigt smått bete, eftersom det betas ner alltefter som det kommer upp, så det räcker inte för att förbereda helt för sommarhagarna där betet är kraftigare.
Står på anläggning och vi har 12 hästar som är fördelade på 7 vinterhagar, stora, och utanför dessa har vi "säkerhetsfållor" dvs det är fållor utanför hagarna som stängs de också när alla hästarna är ute, som säkerhet om ngn skulle komma ut. i dessa växer det gräs, och de är perfekta att släppa hästarna i när man mockar och fixar i stallet. Gör detta varje kväll med min häst, samt när han är ledig ett par dagar i veckan. Utöver det när betet närmar sig, dvs 3-2 veckor innan, plockar jag ikea kassar med gräs från där de ska gå i sommarhagarna.
jag är oerhört försiktig och rädd för kolik och fång, så jag tar inga risker. Har ett fullblod men numera drabbar fång precis ALLA raser. Första dagarna på betet går hästen mycket korta dagar, tas sen in från hagen och aktiveras dvs får röra på sig vid hand eller uppsuttet. Innan han släpps "fullt ut" på betet. Min häst går på dagbete, dvs han är ute ca 12 timmar/dygn och står på box nattetid, så det är också en faktor som gör att invänjningen inte är alltför chockartad, man kan fortfarande ge av ordinarie grovfoder för att stabilisera nattetid, vilket underättar. men nog är det meckigt att förbereda och vänja in dem, ändå har jag som sagt en hel del fördelar som underättar runt det hela, men som sagt, jag är livrädd för fång eller kolik och tar inga risker.