förbereda sig inför sökkurs?

A

Annapanna

jag har äntligen fått plats på en kurs i sök som startar om lite mer än 1 månad, det är en nybörjarkurs och både jag och hunden är helt gröna inom området. Är det något som vet om det finns något man kan träna innan eller något man bör förbereda innan kursens start?
Tacksam för alla svar då jag verkligen ser fram imot detta.

Sv: förbereda sig inför sökkurs?

jag har äntligen fått plats på en kurs i sök som startar om lite mer än 1 månad, det är en nybörjarkurs och både jag och hunden är helt gröna inom området. Är det något som vet om det finns något man kan träna innan eller något man bör förbereda innan kursens start?
Tacksam för alla svar då jag verkligen ser fram imot detta.

Jag tycker du skall kontakta kursledaren. Sök kan läras in på olika sätt och det är kanske dumt att här ge dig tips som kursledaren förkastar. Vilken metod man använder beror också på vilken typ av hund man har. Vi i min grupp har börjat på olika sätt.

Något som är bra är om hunden gillar att leka med främmande personer (belöningar).

Här håller vi på att träna att "våga" springa ut fast vittring saknas. Tidigare har hon bara följt vittring från startplatsen, och detta utan problem. Nu lämnar jag av figurant, går i en vid halvcirkel därifrån, och släpper på hunden när hon har figgen rakt ut framför sig. Då måste hon "våga" ut 20-40 meter utan vittring innan hon greppar att han finns där iallafall.

jag har mailat kurledaren så jag hoppas att jag ska bli lite klokare... Hittils har hunden inte haft några problem med att ta närkontakt med andra människor och leka men det var bra att bli påminnd om det, tack

jag har faktiskt aldrig provat utan vittring från startplatsen eftersom vi är så nya inom detta med sök...tack

Jag tycker du skall kontakta kursledaren. Sök kan läras in på olika sätt och det är kanske dumt att här ge dig tips som kursledaren förkastar. Vilken metod man använder beror också på vilken typ av hund man har. Vi i min grupp har börjat på olika sätt.

Något som är bra är om hunden gillar att leka med främmande personer (belöningar).

fast varför skulle det vara av ondo att få fler vinklar/synsätt/inblick i fler träningsmetoder? Det gör det väl bara mer intressant att få höra varför en tränare ev förkastar vissa metoder och vad som gör just dennes till de "rätta"..? I min värld är det det bästa sättet att komma över kunskap och lära sig anpassa träning efter hund

jag har faktiskt aldrig provat utan vittring från startplatsen eftersom vi är så nya inom detta med sök...tack

Det blir en helt annan sak. Våran var van att vänta medan husse tex gömde sig, och plockade honom plättlätt sen, från typ 14 veckors ålder. Utan vittring var en helt annan sak. Hon vet att han är borta, och hon snurrar och snurrar med nosen i backen för att hitta spåret, men hon ska ju inte spåra, utan söka.

Jag tycker "Sökhunden" är en bra bok, den beskriver detta bra.

Jag upplever också att man i det här skedet behöver en medhjälpare/figge som förstår situationen, och kanske tex ropar på hunden i rätt läge så att den vågar utåt, och inte vänder tillbaka till föraren, och som sedan givetvis belönar minnesvärt när hunden hittar.

sök är mer än just sökbiten, så varför inte träna lite lydnad hemma?

Håller med.

Gå på kurs gör man för att lära sig och är man grön gör man nog bäst i att avakta själva "kursämnesträning" till kursen. Träna mer lydnad och kontakt hemma istället så ni slipper lägga tid på sådant och kan fokusera på söket istället när ni väl är på plats.

Är man grön finns risk att göra fel. Hellre lära in än lära om. :)

så sant så...vi tränar extra mycket kontakt just nu, samt vanlig lydnad. Det är nog bara jag som är lite ivrig, har velat komma med i en kurs och prova sök ända sen vovvsingen var liten valp så jag känner mig bara så otroligt motiverad...

Jättebra, hoppas kursen går fint! :)

Jag anmälde mig till en spårkurs (viltspår) för att få en genomgång, är också helt grön, nu i höst. Var jättemotiverad och längtade. Men kursen blev aldrig av... :mad: Trots att jag frågade kursanordnaren tre gånger om startdatum fick jag bara: "jodå, det blir kurs i höst! Vi har bara inte bestämt datum än!"
Och idag... Inget! Inte ens ett besked.

Förlåt att jag gnäller i din tråd, men min besvikelse pös fram. Det blev ingen kurs ALLS den här hösten nu.

Tack, jag hoppas på det bästa eftersom hunden nu äntligen börjar mogna psykiskt ordentligt

jag förstår att du är besviken, det är jättetrist när man sett fram emot något som inte blir av, låter lite som mig, jag har stått i kö för att gå en spårkurs (personspår) i över 2 år...och detta utan att någon kan ge besked om någonting :(

Det verkar vara otroligt svårt att komma in i en spårgrupp på BK. Kolla hos privata ställen istället om du inte har gjort det. Det verkar inte alls lika svårt att komma med där. Det är lite dyrare förstås. (Fast nu ska du ju börja en sök-kurs så det blir kanske lite mycket.)

Själv ska jag på kurs i viltspår hela helgen. Ska bli så kul!:)

Tack, jag hoppas på det bästa eftersom hunden nu äntligen börjar mogna psykiskt ordentligt

jag förstår att du är besviken, det är jättetrist när man sett fram emot något som inte blir av, låter lite som mig, jag har stått i kö för att gå en spårkurs (personspår) i över 2 år...och detta utan att någon kan ge besked om någonting :(

tänkte bara höra var du bor, eftersom de är sån kö...?

kom på en sak! när vi tränar kör vi alltid med "lös rulle" i början med våra hundar, denna lösa rulle brukar vara en leksak. Så lek in henne på en bra kampleksak som inte är allt för klumpig så den är de roligaste hon vet. De ska va den leksaken hon bara får ha när hon leker med dej eller anan människa. Den där extra roliga grejen du tar fram när du kommer hem från jobbe ;)

Jag bor i linköping, att jag stått i kö spåpass länge beror nog till viss del på mig själv då det är en privat klubb jag står i kö på (inte Bk). Detta för att det skulle ha varit en instruktör som jag anser är väldigt duktig som skulle ha hållt i spårkurserna. Eventuellt komemr jag söka mig någon annan stans för att gå en spårkurs men just nu blir det fokus på den kommande sökkursen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 233
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25