Förbereda inför flytt...tips tack

Elina8

Trådstartare
Nu börjar flytten närma sig, jag och hästen ska flytta till ny stad och nytt stall. Han är min första häst, så jag vet inte alls hur han kommer reagera. Han har ju fått nya hagkompisar innan, och det har gått jättebra.
Men det är ju ändå ett helt nytt ställe, så jag vill göra övergången så bra som möjligt för honom.

Vad ska jag tänka på innan, och vad ska jag tänka på när jag kommer fram?
Hur länge ska jag låta honom vänja sig vid stället?
Är det bäst att låta honom komma ut i hagen först, eller komma in i boxen?

Jag tänkte att jag ska försöka få med mig det hö han har nu för att vänja över till det nya (för magens skull). Men finns det något mer jag kan göra för att göra ombytet så bra som möjligt för honom?

Jag vill ha alla tips ni har, vad jag ska tänka på, hur jag ska göra före, under och efter flytten. :bow:

Sv: Förbereda inför flytt...tips tack

Jag tror maten är det mest känsliga. Men det har du redan tänkt på :) När min häst kom hem från förre ägaren fick han gå i hagen en stund. Nu när han flyttade efter sommaren fick han gå direkt in i boxen. Båda verkade fungera lika bra.

Vi red ut ganska kort efter flytten, men nu hade han fördelen av att det var tillsammans med en häst som han kände sedan tidigare. Tror att det underlättade att han gick bredvid henne och en annan häst som också kom från samma ställe. Men när sedan hans nuvarande hagkompis kom till stallet fann de varandra väldigt kvickt.

Mitt intryck av islandshästar är att de snabbt anpassar sig till nya miljöer. :)

Ja, hästarna har jag inga bekymmer. Han är väldigt försiktig men social. Han älskar att träffa nya kompisar när vi rider ut, gnäggar länge efter dem när vi delar på oss igen. :p
Det som oroar mig lite är just nytt stall. Han kan bli lite stressad av nya miljöer också ibland. Framförallt så blev jag väldigt stressad när vi lastade honom sist, blev lös i magen på 2 röda.
Vi kommer ju ha god tid på oss, men han tycker det är lite obehagligt ändå.

Jag tänkte att det kanske är skönt för honom att få komma in i boxen själv och varva ner lite efter resan, innan han går ut i hagen och träffar den nya kompisen. Det är ganska många hästar där, men bara en som han ska gå med.

Tack så mycket för tipsen.

När jag hämtat hem ny häst har jag planerat in att den kommer hem på eftermiddagen/kvällen så man kan stalla in den direkt, (beror ju även på hur långt man kör hästen den kanske mår bra av att ledas en stund först om den åkt långt och det kanske inte är jättebra i mörkret på kvällen:grin:) den får mat och vatten och i lugn och ro kolla in stallet och dess invånare. Den får dessutom stallukten på sig som jag har fått för mig är viktig för att hästen lättare ska accepteras i den nya flocken. Min nya häst hade jag på öppet köp i 10 dagar så hon fick faktiskt gå själv i hage brevid de andra de första 10 dagarna.
Sen är det så olika hur hästarna fungerar i samband med flytt, men att man tar det lugnt i största allmänhet är väl bra:laugh:
majeld

Tror det blir så att jag ställer in honom en stund när vi kommer fram.

Jag har ju haft hästen i 3 år, så det blir ju inte riktigt samma som när en ny häst kommer hem. Men flytten blir ju samma såklart.

Tror ni det är en bra idé att rida ut en liten runda samma dag eller dagen efter vi kommer dit. Vet inte om vi åker dit på morgonen eller kvällen än, men det är inte så långt att köra. Ca 1.5-2 timmar max.
Det känns som att det kanske hade varit bra att vara framme på förmiddagen, eller vid lunch iaf. Så har han lite tid på sig att vänja sig innan han träffar de andra.

En annan sak jag tänkt på. Är det bäst att låta min häst träffa de andra i stallet första gången eller i hagen?
Jag har fått för mig att det är bäst att släppa ihop dem i hagen så det har lite plats att bekanta sig med varandra, istället för att stå och prata genom ett boxgaller. Vad tror ni?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur