Det är känsligt för att jag upplever att jag inte kan uttrycka mig som jag vill/lika bra längre när favorit-smileysar försvinner. Det betyder inte att det behöver vara något fel på de nya, det är bara att den nya uttrycker något annat och att föregångaren
försvinner som gör mig upprörd.
Jag tycker det är stor skillnad på vad denna
och denna
förmedlar för känsla. Den första sprudlar glatt av kärlek och den andra är lite sådär fånigt förälskad, jag hade därför inte använt dem till samma sak.
Det är inte färgen på bukes smileys som skiljer dem från emoijer, det är uttrycket. De flesta är jättefina och mycket mer användbara än emoijerna.
En avvikande färg bör (enligt mig) bara användas om det ska understryka uttrycket smileysen förmedlar, pga att färger förknippas med känslor. En arg kan absolut vara röd (
) för att ilska förknippas med färgen röd men den bör absolut inte vara grön eller blå då det blir motsägelsefullt.
Därför tycker jag det är lite konstigt med en glad smiley som är grön (
) när grön förknippas mer med t.ex illamående. Den äcklade (
) är däremot perfekt som grön just av den anledningen, och det blir ännu bättre av att den dessutom har en spyaktig nyans. Det är inte heller motsägande att den "coola" smileyn är blå
då blå kan förknippas med kyla. Så färgvalet är viktigt. Det är viktigt att det blir rätt för att få fram rätt känsla på smileysen.