Förbättra traven???

F

Fitness

Hur kan man förbättra hästens trav?
Har hört att man kan förbättra den med långpisk men det är väl bara en tillfällig förbättring iaf?
Men förbättra menar jag - få bättre steg, bättre, scvung - ja en snyggare trav helt enkelt.

Sv: Förbättra traven???

Ja man kan förbättra hästen tarv - men inte med långpisk.
nu skojar du väl?

jag tror hon menar metoden att man använder långpisk för att få hästen att trampa och sen får bättre trav.. (nu menar jag inte slå på hästen utan som en hjälp) finns dock de som misbrukar detta (alldeles för många)

Tempo växlingar är bra. Om man vill att hästen ska öka stegen.

jag menar precis som Lancet skrev!
att peta löst på ett ben i taget först i skritt och sen i trav för att den ska trampa. typ så, är inte så bra på o förklara.

Hur förbättrar man hästens trav då? (på andra sätt)
Vill gärna ha tips!

Förbättrar man hästens balans och koordination (och styrka, smidighet) så förbättrar man också gångarterna, har jag fått lära mig.

Nu står det stilla i huvudet med övningar som tränar detta, kan inte ens så många när huvudet funkar :p, men Susan kan sådant bra så fråga henne! :)

Som Lord Owen skrev

och det bygger ju i förta hand på ryttarens balans och koordintaion.

Kan man spänna bågen uppåt* så kan man därrefter rida tempoförändringar, det stärker.

Tempoförändringar utan balans gör ingen nytta, inte att lära hästen lyfta benen heller. Konsten är att balansera över det benet som står kvar i marken - det kan man inte göra med en långpisk.

Se annan tråd om 'handridning'

Senast ändrad:

Om man rider cavalleti. Då måste ju hästen lyfta på fötterna iaf. Så kan man ju ha höga och låga bommar. Men vet inte om det gör någon inverkan på traven i övrigt.

Markbommar är jättebra. Du kan trava på volt med 3-4 bommar på "varje sida", ena sidan med kort mellanrum, andra sidan långt så hästen måste öka steglängden ordentligt... Rid på spåret mellan varvbyte, så hästen får sträcka ut emellanåt.. Om hästen snubblar över bommarna hela tiden kan de vara för att den inte orkar, isf är klättring väldigt bra träning, å roligt..:)

Senast ändrad:

tack för tipset!
Kan det göra att traven förbättras rent allmänt?

Jag vet en ryttare som är helt fenomenal på att få fram traven hos vad som helst.. Efter ett halvår har hästen fått schwung och takt som man inte trodde va möjlig. Men hon har en extremt bra sits och känsla, hon bara hoppar upp sätter sig i den takten hon vill att hästen ska gå i och så går den där.. Så det handlar väldigt mkt om sitsen.

Sen gäller det att få till halvhalterna och rakriktningen, och verkligen ha taiming när man ska få hästen att bära och skjuta på..

Vet inte om det här har lett någonstans.. Är en hel vetenskap..

Men d övningar vi har gjort i syfte på att sätta takt, är

att tänka halvhalter i allt du gör så att du visar hästen en ram och takt där den ska gå..

Eller att rida extra mkt fram så att hästen blir tvungen att hitta sin egen takt för att kunna balansera upp sig..

I båda övningarna är det mkt viktigt med rakriktningen så att hästen tar för sig lika mkt med båda sidor..

Sen är det bra med cavaletti som några påpekat.. Dom kan man variera på olika avstånd oxå så att hästen får både korta och länga..

Rida i snön är ju också bra så att hästen tvingas lyfta på benen..

Att rida i djup snö (med måtta) är gymnastiserande, lösgörande o stärkande.
Att lära hästen passage är dock det bästa:D
har fått kritik som:
Mycket gång i denna stora dam.
Flott häst m kapacitet
Härlig häst m potential
Härligt spänstig häst.

Även om hästen har tre bra gångarter, så har traven blivit KANON av Passagen.
Säg vad ni vill om att det är fel väg att gå.:D
Det funkar!

Men om hästen inte är tillräckligt välbalanserad, stark och smidig i traven från början ("som vanligt") så är det ju kanske inte så smart att börja med att lära den passage. Hästen ska ju kunna bära sig och balansera sig rätt även i passagen..? Inget vidare nybörjartips direkt. ;)

(Säger dock inget om att passage inte skulle kunna förbättra traven när man väl kommit dit..)

Nej. Inte för nybörjare.

Men den blir stark, smidig, välbalanserad OCH lösgjord av detta.

Alla dressyrinriktningar hävdar att det bara finns ett tillvägagångssätt o det är deras.

Jag fattar inte att man är så inskränkt att man inte vågar prova på ngt annat.

"min metod" har jag prackat på folk som har haft hästar med usel symaskinstrav, men som kunnat öka med spänst:confused:
Mao väldigt snålt register.

Det var enbart "nybörjar-frågan" jag ville åt. :) Det finns ju enklare, men kanske inte lika effektiva, sätt att förbättra en hästs trav om man inte kan så mycket.

PrinceFair skrev:
genom att samla - länga - samla osv kan man förbättra takt och påskjut i traven :)

Kanske inte nödvändigtvis länga men samla-rida fram igen (utan att släppa för mycket på samlingen)- samla o.s.v.
I samlingen kan man använda sig av öppna t.ex. för att underlätta.

jag sa aldrig hur mkt man ska länga. man kan ju länga bara lite på steget, eller mkt beroende på vad häst och ryttare är mogna för.
hur mkt samling man kan begära är ju åxå relativt.

hur gör du annars om du inte länger steget, låter hästen bara rinna iväg eller? :confused: man vill ju ha samma takt ändå

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat