Förbättra ridningen med enkla verktyg

Garpur

Trådstartare
För drygt en vecka sedan flyttade jag till nytt boende, i allt packande och upp-packande så hittade jag min kära pilatesboll! :laugh:
Kom då att tänka på hur välanvänd den varit -jag tränade dagligen min balans på den men så hade jag förlagt den på vinden hos mor och far, och därmed slutade kanske för ett år sedan då jag kom in i en "down"-period i ridningen.
Kunde inte hitta pilatesbollen mer lägligt då jag verkligen vill komma tillbaka till den seriösa ridningen jag hade!

Så jag vill bara dela med mig att pilatesboll är en jättebra träning för ryttare som vill förbättra sin balans! :laugh:
Man börjar med att sitta på den, för att sedan försöka sig på att stå på knä på den. Till sist avancerar man sig såpass att man kan stå på den.
(kan säga att min balans är inte som den var.. haha)

Har Ni några bra tips att dela med er, hur man kan förbättra ridningen med enkla verktyg?

Sv: Förbättra ridningen med enkla verktyg

Har inga tips själv, men tackar för ditt tips! Kanske ska önska mig en pilatesboll i julklapp :)

Sen kan man använda den på fler sätt i träningen. Armhävningar med benen på bollen kräver en del stabilitet, och situps med rumpen på "kanten" av bollen är himla bra träning!

/Amanda

En pilatesboll är även super att leka fotboll med hästen med. Googla på häst-agility så kan man hitta filmer på det. Superskoj!! :D

Javisst, det är det som är så bra med just pilatesbollen! :) Att man kan kan träna "vanligt" och balansen!

(Jag brukade kolla på tv/film när jag satt/stod på pilatesbollen ;))

Sulax;
Hittade massa filmer med Hästagility, dock ingen med någon boll med. Lät kul iaf! :laugh:

Balansbräda är också bra, blir det för lätt stå på ett ben. För den utan redskapfungerar det bra att bara stå på ett ben. Går att göra till rutin att stå på ett ben när man borstar tänderna t.ex.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 922
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18