förbannade eksem

martha

Trådstartare
...Nu har jag ju lyckats att vara hemifrån i 3 dar ...och vad händer?? Jo, märren är full av eksem i makammen :crazy: :crazy: FAST jag sa till extra om täcke( som hon inte haft :mad: ) och inatt var dom ute och s¨har det regnat hela dagen innan....HUR mycket knott var det ute då tror ni :mad:

Vad kan jag göra med henne nu då...ha henne inne i några dar? för om hon får täcket på sig ute så lär hon ju klia "av" sig det nu..... eller är det kört nu??

Tänk att man inte skall kunna lämna bara några dar :crazy: :crazy:

Sv: förbannade eksem

En tjej i mitt förra stall smörjde in sin häst med isbalsam över mankammen för att lindra klådan efter knottangreppen. Men det kanske du redan testat :) .

/Lizzie

nja, jag tog ju in henne vid middan idag...just för tillfället kliar hon ju inte så...har smörjt med mjukgörande o läkande....men det jag mer undrar är om jag kan "få henne tillbaka" till hur hon var innan helgen? besvärsfri

Försök att lindra klådan, det är den som är akut och som även ställer till vidare problem med sårbildning etc. Jag skulle absolut inte använda isbalsam, speciellt om hästen även har något sår för det svider något så :devil: och den skall ej heller användas vid sårbildning.

Klåddämpare som jag känner till är, AVS 14, äppelcidervinäger och vatten som går att använda i en svagare version vid ev sårbildning. Equilotion, men min favorit är absolut AVS 14.

Förutom klådämpade har den även en insektsavvisande effekt, den är även mjukgörande vid kontenuerlig användning. Jag brukar också tvätta med såpa och vatten i man och svans vid så akut klåda, för även såpa har en stillande effekt på klådan. Skydda mot nya angrepp av insekter ochså genom att använda täcke, stalla in när insekterna blir som :devil: även om de skulle vara under dagen. Hästen kommer att bli tacksam,jag lovar.

som det är idag är det ju hopplöst....hög luftfuktighet....men jag kan ju knappast låta henne stå ensam inne...men om jag sprayar på knott medel o täcke kanske hon kan vara ute några timmar iallafall......fan också...hon var ju obemärkt i fredags när jag åkte :mad:

Liknande trådar

Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 854
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Minimys86
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama