Förbannade D-droppar

Sv: Förbannade D-droppar

Bra att det funkade:)
Jag trodde inte du innan hade tvingat i din dotter dropparna, dock fick vi göra så började snabbt med att ge det i flaskan.

Det är ju så olika på barn. :)
Känns skönt ändå att vi har hittat en metod nu som funkar....
och vad skönt att du inte trodde att jag stått och tvingat in skeden i munnen på henne. :p

Olja är fruktansvärt att smaka på. Inte smaken men konsistensen:crazy:. Mår illa av bara tanken.
Min son är 3 och får fortfarande droppar. Dels för att dottern äter och då vill han oxå ha. Dottern är 7,5 månader och får på sked tsm med sina smakpotioner. Hon vill inte ha det på skeden utan mat.

Den bvc-sköterska vi hittils haft tycker inte alls om att droppar ges i bara två år. Fast nu ogillar jag henne och hennes kompitens men det är en av de saker jag tagit till mej av..

Jag siktar på 4-5 år med droppar..

KL

Vi vuxna äter D-vitamintillskott och vårt barn får mer än rekommenderade 5 droppar per dag. Han kommer fortsätta få D-vit i någon form så länge vi "bestämmer" vad han äter.

Vilken bra tråd! Nu fick jag ju massor med tips hur jag ska få min sex månaders att få i sig dom!

Kl

Har ni testat att låta barnet få hälla upp dropparna själv på skeden? Får hon föra in skeden i munnen själv? Det får vår son göra och det är kul. Dessutom så äter även jag "medicin" på morgnarna så vi har som en ritual att han stoppar tabletten i min mun, jag sköljer ner med vatten och han får sedan sina droppar. Det har blivit jätteviktigt för honom att vi utför samma ritual varje dag. Han tom pekar på hyllan där våra "mediciner" står och var de ska ställas när vi är klara. :laugh:

det finns säkert olika, men de D-droppar vi har använt har varit utan smal, lösta i olja.

Själv minns jag med fasa smaken av de AD-droppar jag fick som barn... :crazy: Och med tanke på att det är över 40 år sedan och jag fortfarande minns, så måtte de ha smakat illa...

Det du fick var förmodligen tran. Fiskleverolja. De har alltid haft rykte om sig att smaka riktigt dåligt av förståeliga skäl. I Norge äter man fortfarande mycket tran har jag fått för mig.

Det är många som blandar ihop fiskleverolja och fiskolja.

*kl*

D-vitaminet är jätteviktigt! Här i Sverige är vi sega att ändra rekommendationerna som de redan gjort i många andra länder. Mer och mer forskning om d-vitaminets betydelse visar hela tiden på hur många funktioner det är inblandat i i kroppen.

Det finns ju annat än droppar att ge, dessutom är det fettlösligt så det går ju att ge en veckodos i taget istället för att droppa varje dag.

*kl*

D-vitaminet är jätteviktigt! Här i Sverige är vi sega att ändra rekommendationerna som de redan gjort i många andra länder. Mer och mer forskning om d-vitaminets betydelse visar hela tiden på hur många funktioner det är inblandat i i kroppen.

Det finns ju annat än droppar att ge, dessutom är det fettlösligt så det går ju att ge en veckodos i taget istället för att droppa varje dag.

Men varför står det då att man inte ska överdosera dropparna? Vore så mkt enklare om man slapp droppa varje dag....

Men varför står det då att man inte ska överdosera dropparna? Vore så mkt enklare om man slapp droppa varje dag....

Därför att för mycket D-vitamin inte är bra det heller, men det ska till bra jäkla mycket för att vi i mörka norr ska få i oss för mycket D-vitamin.;)

Ja du, det står det på typ alla styrkor på D-vitamin från 5-50mg.

En dag i solen där du blir lite röd i huden (inte bränd) är 10.000 IE (500mg) så överdoseringsgränsen ligger långt över alla rekommenderade nivåer som finns i Sverige iaf.

Därför att för mycket D-vitamin inte är bra det heller, men det ska till bra jäkla mycket för att vi i mörka norr ska få i oss för mycket D-vitamin.;)

Det dog väl en 17 åring som fått dropparna, 19 gånger den dagliga dosen varje dag en tid. Eller jag minns fel? Det är flera år sedan.

Ska googla!

Oj undrans om det var länge. En bekants ettåring drack ur hela sin flaska en dag, bvc bara skrattade och sa att han inte behövde mer D-vitamin droppar den vintern.

Oj undrans om det var länge. En bekants ettåring drack ur hela sin flaska en dag, bvc bara skrattade och sa att han inte behövde mer D-vitamin droppar den vintern.

Ja det har jag för mig att det var. Hittade inget när jag googlade, men google är itne min vän i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 851
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Krålus
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 022
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar