Förbannade D-droppar

klockmalva

Trådstartare
Nu pratar de om D-vitamin på nyheterna. Den sista tiden vägrar dottern att ta sina d-droppar. Förut har det aldrig varit något problem men nu är det tvärnit... hon är 1,5 år nu.

Hur viktigt är det där egentligen? Jag blir lite nervös...

Sv: Förbannade D-droppar

Ingen aning om hur viktigt det är, men vår son som också är 1,5 år har nog inte fått dem på närmare ett år. Han har vägrat helt enkelt och det finns andra strider jag prioriterar.

Jag har gett dem i ersättningen/gröten ända sedan 4-månaders ålder, varför tvinga i dem med en sked när det finns smidigare sätt?

Det har aldrig varit prat om tvång förut. Hon har glatt tagit emot det på sked.

Skulle jag tillsätta det i gröten/på mackan/i muggen med vatten/mjölk tror jag att jag lika gärna kan låta bli att ge ....? :o kanske när hon var liten och åt pulvergrötar och jag matade och hon åt upp hela portionen, men hon slevar ju i sig själv, och på bordet, och golvet, och haklappen... och ... ja. .. :-) D-droppar till alla?! :)

Här i Österrike är rekommendationen att ge till ett år, vi har iof lite fler ljusa timmar än i Sverige men jag tror inte att det gör så stor skillnad.

Det har aldrig varit prat om tvång förut. Hon har glatt tagit emot det på sked.

Skulle jag tillsätta det i gröten/på mackan/i muggen med vatten/mjölk tror jag att jag lika gärna kan låta bli att ge ....? :o kanske när hon var liten och åt pulvergrötar och jag matade och hon åt upp hela portionen, men hon slevar ju i sig själv, och på bordet, och golvet, och haklappen... och ... ja. .. :-) D-droppar till alla?! :)
å andra sidan är det förmodligen bättre om hon får i sig en liten del av dropparna, de som inte hamnar "någonannanstans"...

man kan använda en spruta som man fyller me dropparna och lite vatten och få henne att spruta in det själv i munnen "lek fram det" bara ett tips :)

De är rätt så viktiga faktiskt och numera pratas det (efter nyare forskning) om att man bör ge barn tillskott av D-vitamin längre upp i åldrarna. Från många håll rekommenderas även att vuxna "på svenska breddgrader" tar tillskott av D-vitamin under höst och vinter. Jag skulle definitivt droppa i D-vitamin i maten. Brukar inte barnet äta allt och maten hamnar lite överallt kan man ju droppa i några droppar extra.

Vi har valt att ge d-dropparna även efter 2 år. Vi hade också en vägrarperiod, men då införde vi att dropparna serveras med en liten liten skedspets sylt, vilket ökade motivationen betydligt ;). Då har vi också bättre koll på att dropparna hamnar där de ska och inte på någon del av maten som förblir ouppäten.

Tack för tips!

Det är nog sant att det är bättre att tillsätta i maten direkt.

Vad gäller sylt på sked så känns det ganska avlägset. Jag är en sån sockermotståndare (jo, hon får fika "fikabrö" när vi fikar, hon får sylt till pannkakorna osv.)

Spruta in i munnen var ju en kul idé faktiskt, det tror jag hon skulle uppskatta.. kanske.

Jag får testa mig fram.
Jag tycker att det känns ganska viktigt. Samtidigt drar jag en lättnad av suck när jag läser om rekommendationerna i Österrike.

Tja, sylten i sig var inte poängen, utan snarare att det är lättare att veta om de får i sig hela dosen om man ger det med något som man rätt säkert vet att slinker ner, än om man sprider det över en hel portion mat.

I ett glas mjölk, vatten? man behöver ju inte fylla glaset proppfullt just när D-dropparna är i.

Vi tänkte nog fortsätta med dem till femårsåldern eller så. (i alla fall på vintern, )

Vad rekommenderar andra nordiska länder?

I Finland rekommenderas barn upp till 18 års ålder att ta D-vitamintillskott. I Danmark rekommenderas tillskott för barn upp till ett års ålder. I Norge rekommenderas tillskott upp till sex års ålder, men efter ett års ålder endast vintertid. På Island rekommenderas barn upp till sex års ålder tillskott.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

De vi gick var totalt smaklösa. Är inte era det?
det finns säkert olika, men de D-droppar vi har använt har varit utan smal, lösta i olja.

Själv minns jag med fasa smaken av de AD-droppar jag fick som barn... :crazy: Och med tanke på att det är över 40 år sedan och jag fortfarande minns, så måtte de ha smakat illa...

det finns säkert olika, men de D-droppar vi har använt har varit utan smal, lösta i olja.

Själv minns jag med fasa smaken av de AD-droppar jag fick som barn... :crazy: Och med tanke på att det är över 40 år sedan och jag fortfarande minns, så måtte de ha smakat illa...

Tror dagens D-droppar smakar. Ska bannemej smaka nästa gång Maja får för hon grimaserar rejält!

Smaklöst tycker jag. Dottern har då liksom "gillat" det förut, sett glad ut och gapat och sett nöjd ut efteråt.

Nu fick hon det i lite vatten till maten, hon svepte muggen direkt så hon har nog fått i sig. Kör vidare på det konceptet tror jag. :-)

Och jag minns dem som superGODA! De som droppades i munnen med en liten pipett. Mums! :D

Jag blev förvånad när vi fick första barnet och AD (som det fortfarande var då) skulle ges till 2 års ålder; förvånad att jag hade egna minnen av de där dropparna. Fick då veta att på den tiden fick vi dropparna upp t o m 5-6 års ålder, men bara vintertid.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 850
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Krålus
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 022
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar