Det har framkommit att många hundar som tagits in på laglig väg, via organisationer, har falska papper och saknar skydd mot rabies. Andra har varit så panikslagna att de rymt och inte gått att fånga in. Många omplaceras igen effter kort tid i Sverige då de inte alls funkade i sina nya familjer.
Jag håller med om att det är vansinne att betala 50k för någon trendblanding, men hellre det än rabies och parasiter och totalt okänd bakgrund. Faktiskt.
Du utelämnar att du kan köpa en rashund av frisk modell med testade och meriterade linjer från en engagerad uppfödare för en 16-20k.
Då får du möjlighet att träffa föräldrarna, träffa valparna, se deras uppväxtmiljö, ha en uppfödare som kan berätta om linjerna och vad du förväntas få i valpen, som hjälper dig välja en valp som passar dig och som finns till hands om du behöver hjälp. Lägger du lite tid och research vid val av ras och uppfödare är sannolikheten stor att du får ett roligt hundägande tillsammans med en glad hund.
Visst finns det renrasavel som gått överstyr, men man behöver ju inte välja gathund pga det, titta på en sundare ras bara.
Och vill man absolut adoptera istället för att köpa valp så finns det ju gott om sunda, trevliga omplaceringshundar här, som hamnat på hundstallet för att deras ägare gått bort, eller något annat inträffat, och där man i hyfsad mån känner till bakgrunden.
Slutligen - jag känner som sagt flertalet shelterhundar som "räddats" hit. Min bild är inte baserad på något jag bara läst om i media.