Förbannad vid arbete

linzan

Trådstartare
Min häst har alltid varit väldigt lätt i framänden och han har stått på bakbenen så fort det inte passar honom i både hantering och ridning.
Men sist han reds så blev jag lite konfundersam....innan har han rest sig men liksom gett sig efter ett tag men denna gången bara fortsatte han så fort ryttaren försökte plocka med bakbenen. Han är väldigt "gnölig" och känslig för precis allt så det är svårt att veta om det är för att han faktiskt har ont eller om han bara tkr det är jobbigt!

Muskulärt är han superfin, har haft ute ET som knackat bort lite låsningar tidigare men de har liksom aldrig kommit tillbaka utan numera är han fin.
Böjer du honom och ska plocka med rygg och bakben från marken så protesterar han inte alls lika tydligt, knappt ingenting vill säga.

Vänster varv är fruktansvärt att rida honom i, han vill inte ens röra sig framåt.
På rakt spår i skogen knatar han på och har inga tendenser alls till att resa sig.

Några funderingar?
Jag ska resa till turkiet om en månad och kan inte åka med honom innan dess eftersom jag inte har en enda som kan tänka sig att motionera eller hantera honom under den veckan. Så ett klinikbesök får det bli efter det, tänkte hålla igång honom ändå fram tills dess med enbart lättare ridning och försöka strecha loss honom lite i skritten.

Om det visar sig att det inte är nåt fel på honom, då tar inte försäkringsbolaget den räkningen va? Bara så man vet lite hur rik man behöver bli innan dess :crazy:
De vill ju att hästen är igång när man kommer iaf därav att jag inte ställer av honom, får dock bli lite promenader mellan ridpassen med.

Behövde nog mest skriva av mig lite och få lite andra synpunkter på det hela, jag är så trött på klinikbesök så jag kräks redan. Denna har dock aldrig varit iväg innan

Sv: Förbannad vid arbete

Jag hade nog sagt så: jag hade inte gett mig förrän kliniken hittat felet. Du beskriver verkligen klassiskt smärtsymptom som gått långt. Kanske ska jag säga värk istället?

Tror som du: hästen har ont. Den är knappt ridbar. Veterinärerna bör få i uppgift att hitta var felet sitter. Något är ju helt klart fel.

Fast tidigare har han ändå bara haft sina perioder, han är väldigt skarp i psyket i många lägen och har väl helt enkelt tagit över lite eftersom han känner att jag blir osäker. Men när han har rest sig då så har han haft ett helt annat kroppsspråk och blick, lite mer full i fan.
Men denna gången kände vi bara att det var inte alls som tidigare. Så jag är nog inte lika säker på att han gått med det sådär jättelänge då han kändes himla fräsch för bara ett tag sen, skötte sig kanon på träningen och var mjuk och trevlig att rida.
Men nåt är det denna gången iaf, det syntes tydligt och det är som du säger att nåt måste det bara finnas.
Jag bara fasar för att få ett besked som jag inte reder ut psykiskt....som jag kämpat med denna häst liksom.
Men vi får hoppas det får ett lyckligt slut....

Jo jag förstår att det är de du menar, jag kanske missförstod dig men det lät som att du trodde han har gått med det väldigt länge och det tror jag inte riktigt att han har. Men jag kan ha fel.
Magkänslan brukar alltid stämma och den säger ju att denna gången gör han inte det för att han tkr ridbanan är tråkig utan han gör det för att det är något som tar emot.

Frågan är om jag ska nöja mig med att promenera honom eller om jag borde rida honom i skogen som vanligt.
Där går han ju som en klocka och verkar inte missnöjd på något sätt

Tack för att du tog dig tid att svara på mina virriga inlägg. Jag är nog både lite trött och orolig just nu. Hade helst åkt redan imorn men jag får nog inse att han får vänta tills jag kommer hem. Ingen som vill hantera en överladdad konvalecenshäst, iaf inte honom.

Du har absolut rätt, jag fortsätter att rida honom så han är igång när vi åker.

Man behöver ju inte rida skiten ur dem i väntan på klinikbesöket. Men hålla igång tycker jag...

Nej det har jag inga planer på heller och han brukar aldrig gå så hårt överhuvudtaget

Försök göra det bästa av situationen, tids nog får du reda på hur det ligger till och kan fatta bra beslut utifrån fakta

Om det visar sig att det inte är nåt fel på honom, då tar inte försäkringsbolaget den räkningen va? Bara så man vet lite hur rik man behöver bli innan dess :crazy:

Jodå, det brukar de göra. Du åker in för det finns (starka) symptom på att något är riktigt galet. Då brukar de ersätta. Sen, att de inte ska hitta något känns inte sådär jättetroligt.

JAG hade dock åkt in innan Turkietresan, alldeles beroende på hur konv blir så kanske han ska stå på box den tiden, eller kan gå på bete/hage som vanligt, eller allt däremellan. Så skulle hellre lösa ev konv.hanteringsproblem inför resan, än låta honom gå en månad till. Är det helt uteslutet/omöjligt?

.

problemet är att folk inte riktigt reder ut honom i vanliga fall och de vill verkligen ha så lite med honom och göra som möjligt. Men jag har med funderat hela natten på om det går att lösa på nåt sätt så jag ska höra mig för lite idag, hade det varit min andra häst så hade det löst sig men just denna tar lätt över och stallägaren tkr redan han är obehaglig att leda in och ut från hagen. Tyvärr inte så lätt att uppfostra honom heller när han inte vågar göra så mot en annan. Men jag ska försöka lösa det hela på nåt sätt för jag känner med att det hade varit bra om vi kom iväg tidigare.

Hej!

Jag håller med Alex, jag hade försökt få en tid så fort som möjligt och åkt in. Eftersom det är en hel månad tills du ska åka- på den tiden finns ju chansen att han ska hinna bli både behandlad och mycket bättre.

Sen håller jag även med de som säjer klassiskt smärtsymtom! Jag har själv hållt på med flera hästar som ansågs "svåra" och med "skarpt psyke", som det visade sej hade ryggproblem- just stå på bakbenen har i de fall varit ett stort problem, la man minsta lilla krav for hästen i vädret (och gick över ibland). Den jag speciellt minns betedde sej också som om han inte ville, inte hade lust, men sen visade det sej att han hade ont...

Åk in fortast möjligt så hinner du gissningsvis ha han i vanlig hage tills du åker bort!

/Lavinia

Jo jag ska ringa om en tid imorgon, det får lösa sig på nåt sätt den veckan jag är iväg. Hade det gått att avboka hade jag gjort det för pengarna hade behövts till hästen istället. Men bara att försöka skrapa ihop pengarna och be till gud att det inte blir som med mina andra, dvs utredningar som håller på i flera år.

Jag red en häst en period som också stod på bakbenen stup i kvarten ibland helt utan förvarning ibland krånglade hon ett helt pass ibland fick hon "nästan" ok. Hästen röntgades men visade ingenting, varken rygg eller ben. Men efter en röntgen av halskotpelaren blev hästen tyvärr utdömd.

Hoppas det går bra med klinikbesök och att det inte är något allt för allvarligt

Ja det är den utgången jag ser framför mig, jag är av den uppfattningen att har man väl kommit dit så kommer man aldrig levande därifrån. Även om jag vet att det är negativt tänkande.

Nu menade jag inte att vara så negativ. För detta var inte min häst och jag vet inte hur mycket rehabilitering hästen fick efter halskotröntgen.

Hästen var knepig som sagt och jag red henne helt utan krav en period så hästen slutade att stegra. Hästen såldes då och vid köpet gjordes röntgen av rygg och ben. Men när nya ryttaren började kräva lite mer kom problemen igen och då gjordes en ännu mer omfattande utredning bla röntgen av halskotpelaren. Nya ägaren lät då köpet gå tillbaka och hästen dömdes ut av försäkringsbolaget men så behöver ju inte scenariot bli i ditt fall.

Jag läste för några år sedan om en häst som faktiskt hade brutit nacken men kom tillbaka och fungerade som ridhäst kanske inte i högsta eliten men den funkade i ridning.

Så glöm inte halskotpelaren men ge inte upp riktigt än

Det är väldigt svårt det där.. har varit med om häst som stegrat när han blir samlad, och det visade sig sen att han var halt på båda frambenen.
Har varit med om två andra som inte haft ont (hållade) och gjort det enbart för att dem inte vill arbeta, vilket som ägaren tränade bort.

Nej jag förstod att du inte menade det så, efter alla klinikbesök har jag bara haft en häst som gått levande ur det hela så man känner sig inte så hoppfull. Men jag ska boka tid imorgon och oftast kan man få tid inom några dagar bara så då får vi se hur läget är

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 646
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama