Det ena utesluter väl inte det andra?Jag tycker nog inte att man ska sålla bort folk från tränarlicens utifrån pedagogisk förmåga. Det är ju liksom inget skadligt eller farligt och bör egentligen leda till en naturlig selektering. Om de är dåliga på att lära ut borde de inte få så mycket elever. Om folk anlitar dem ändå kanske de inte håller med om att deras pedagogik är så bristande?
Ska man sålla bort folk så ska väl det vara utifrån att de främjar hård ridning, lär ut olämpliga metoder osv. Sålänge det är ”ofarliga” saker så tycker jag att marknaden kan få sköta sållandet.
Idag säger man att man ska söka efter en utbildad tränare för det garanterar kvalitet men om så inte är fallet så faller ju idén med den utbildade tränaren. Varför ska jag ringa en utbildad tränare när jag får betala sjukt mycket pengar, tränar är ju inte direkt billigt, och riskerar upptäcka att jag stött på någon som inte har någon pedagogisk förmåga alls. Det är väl väldigt få, om ens någon, C-tränare som lever på den sysslan utan det är en bisyssla så den naturliga selekteringen bör bli rätt begränsad.
Med dagens system så är ju inte C-tränare en kvalitetsstämpel eftersom de pedagogiska kraven verkar saknas.