Förändring i marsvinsögon

Dravena

Trådstartare
Märklig rubrik kanske. Idag märkte jag att äldsta marsvinet fått en förändring i ena ögat. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det ser ut som om ögonvitan har flytit in i irisen i två jämna fält på varsin sida. Märkte en liten fläck tidigare i år, men den försvann så jag antog att hon hade stuckit sig på ett höstrå. Nu är det mer, så att man reagerar när man ser det.

Någon som har en susning om vad det kan vara? Ska naturligtvis ringa veterinären direkt imorgon bitti, men jag är nyfiken på vad det kan tänkas vara. Hon är pigg och glad, äter som hon ska och springer runt i köket hela dagarna. Precis som vanligt!

Sv: Förändring i marsvinsögon

Inklippt från Cassiopeias hemsida:

"Äggskalsöga" kallas det när det blir vitt i ögats ytterkant. En veterinär som jag frågat trodde att detta är något som kallas ektopisk benmetaplasi i främre ögonkammaren. Det går inte att göra något åt men marsvinet lider inte heller av det. Huruvida det är ärftligt vet man inte.

Tack! Då får vi se vad vet säger. Hon verkar som sagt inte lida av det, men man vill ju kolla.

Nu har vi en tid i eftermiddag. Sambon är borta med bilen så det blir till att ta bussen, nytt för gammeltanten. Frågan är om man ska ta med burkompisen som sällskap i transportburen?

MagicMadonna skrev:
Nu har vi en tid i eftermiddag. Sambon är borta med bilen så det blir till att ta bussen, nytt för gammeltanten. Frågan är om man ska ta med burkompisen som sällskap i transportburen?
Ja, ta med kompisen!
Det har i alla fall jag gjort...Dels som en trygghet bara i transportburen, men även för att den ena av dem bara gråter och gråter annars :crazy: .

Kompisen fick följa med! Att åka buss var väl inte det roligaste de varit med om, speciellt inte alla svängar och inbromsningar men de höll sig förvånansvärt lugna ändå.

Veterinären visste inte vad det berodde på, men vävnaden som omger iris har av någon anledning börjat växa in över hornhinnan. Hon kunde inte avgöra om det är avstannat eller pågående, men Tuva är helt obesvärad av det. Det är ingen inflammation eller irritation i ögat, så det får helt enkelt vara som det är. :) Vi passade på att göra en allmän undersökning av henne med tanke på åldern och min gamla tant är tydligen fräsch som ett ettårigt marsvin. :love: Enligt veterinären har hon många år kvar om det fortsätter så här, så det är bara att hoppas.

Här en bild på tanten och kompisen:

Marsvin

Tanten till höger!

Åh! Sötnosar! :love:

Mitt förra marsvin (som levde ensam, fy skäms på mig men vi visste inte bättre då) blev så gott som 7 år (6 år, 10 mån.). Mina damer nu är 4 (lite onödig information bara).

Den yngre blir 3 i oktober, så det är lite åldersskillnad på dem. Tuva hade levt som ensammarsvin när jag fick henne, men det var inga problem att sätta ihop dem. Jag hoppas att veterinären hade rätt och att jag får behålla min tant ett tag till! Om inte annat så är hon iaf pigg och fräsch på ålderns höst.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur