Förändrad ridning efter avfallning

dotzie

Trådstartare
För snart två månader sedan ramlade jag av en häst under en uteritt (inte min häst), jag red sist och ingen vet vad som hände och jag minns inte själva avfallningen. Jag "vaknade" på backen med ett surrande i öronen. Huvudet gjorde inte ont under resten av dagen/kvällen. Dock hade jag väldigt ont i ryggslutet/rumpan då de bestod av ett stort skrubbsår, mest på högra sidan (kanske mest troligt att det var där jag landat?) Såren läkte helt efter ett par veckor. Det fortsatte göra ont i svanskotan/höger sittben ytterligare ett tag efter att såren läkt och det gjorde som ondast när jag skulle sätta/resa mig (nu känner jag dock ingenting).

Efter avfallningen har jag vid några tillfällen ridit en häst som jag tidigare red regelbundet. Vi har haft höger varv som vårat problemvarv innan, jag blev mer och mer övertygad om att det berodde på en snedhet hos mig. Satt jag rätt upp och ner på en stol så tyckte jag att jag satt snett med bäckenet och lade olika mycket vikt på sittbenen. Men efter avfallningen är högervarv helt plötsligt inte ett problem längre, utan nu har det varit vänstervarvet som krånglat. Och detta gäller inte med andra ryttare. Denna häst är oerhört viktkänslig, så denna hastiga förändring gör mig fundersam. Jag kan inte lägga märke till någon skillnad när jag sitter på en stol.

Bör jag misstänka att jag har fått någon typ av förskjutning eller annan förändring som gör att jag omedvetet belastar kroppen annorlunda än jag gjort tidigare? Eller är det kanske bara en följd av att jag under en längre tid undvek att röra mig på det sättet som gjorde ont, och att det kommer gå över snart nu när det inte gör ont längre? Jag har tidigare blivit rådd att kontakta sjukgymnast av andra anledningar, det är kanske dags att ta tag i det.

Jag skulle vara väldigt tacksam för allmänna funderingar och inte minst egna erfarenheter. Kanske någon annan här som varit med om liknande förändringar? Hur löste det sig/behandlades problemet?

Slutligen vill jag säga tack till de som orkar läsa igenom (och att jag skyller inläggets rörighet på den sena timmen... :angel:)

Sv: Förändrad ridning efter avfallning

Du kan ju säkert fått nån förskjutning eller liknande i ryggen. Jag hade gått till en kiropraktor om jag var du.:)

Tack för era svar. :) Ja, jag tror att det får bli så helt enkelt. Så slipper jag gå omkring och fundera mer på det. :)

Tror också det är bäst att gå till en kiropraktor och se efter...
En tjej jag känner lyckades vid ett misslyckat hopp förskjuta sig riktigt illa. (Hästen stannade på ett hinder och hoppade sen ändå, så hon fick en smäll underifrån -hela bäckenet blev skevt och det tog lång tid att få ordning på).

Hoppas du hittar nåt och kan fixa till :)

En förutsättning för att kunna rida bra och balanserat är att kroppen är rak. Förvånande många människor är väldigt sneda. Gå till nån som kan kontrollera och räta din kropp.

Jag kan tänka mig det. Jag hoppas att det blir bättre efter behandling. :)

Kom på tråden och tänkte skriva en liten uppdatering:

3 månader efter fallet (alltså ytterligare en månad efter att jag startade tråden, effektivt av mig...) kom jag mig iväg till vårdcentralen pga det började göra ont i hela min högersida till och från. Från nacken till hälen, dock inte överallt samtidigt, men alltid i högersidan. Främst när jag gått/stått mycket eller kvällen/dagen efter att jag ridit. Så då stod jag inte ut längre, och på vårdcentralen fick jag träffa en läkare som kollade reflexer och sånt allmänt, och sedan blev jag skickad på röntgen. Fick resultatet för någon vecka sedan, och det visade ingen skada på ryggraden eller så. Läkaren sa dock att "mjukdelarna" kan göra ont långt efter, och att jag kanske helt enkelt har ont för att jag felbelastat kroppen den närmaste tiden efteråt. (Tror inte att jag har berättat att jag ramlade av första ridpasset på ett ridläger, sedan var det aktiv ridning två pass om dagen som gällde resten av veckan. Ont, javisst. Men inte tänkte jag låta bli att rida när jag sett fram emot det så mycket...)

Ja, det var ju bra att röntgen inte visade någon skada. Men precis efter röntgenresultatet ramlade jag klumpigt, och landade med svanskotan på ett vasst hörn. Nog har den varit ond ibland ändå, men nu är det smärtsamt vad det än gäller. Resa mig, gå i trappor, sova, sitta i en mjuk soffa till och med. Jag har inte vågat mig på att rida efter den smällen då jag tror att det skulle göra för ont just nu, men jag hoppas att det är en såndär smärta som går över om ett par dagar igen.

Hursomhelst, (hade ju inte behövt skriva så mycket innan för att komma fram till detta, men men), jag blev pratandes med hovslagaren som berättade att hon varit med om liknande och där framförallt svanskotan/ryggslutet gjort ont. Hon blev bättre efter mycket barbackaridning, då troligtvis på grund av värmen. Jag har funderat lite på det, och det kanske är bra för att "tvinga" mig själv att sitta rakt över hästen för att få rätsida på kroppen igen. Som det är nu är jag medveten om att jag lutar främst framåt, vänster därför att det gör ont att sitta ordentligt. Men gör jag inte det barbacka så åker jag ju av till slut. ;) Kan detta vara bra? Eller är det dumt att göra om det gör ondare än vanligt? Jag är mest orolig för traven då det blir skumpigare.

På vårdcentralen sa de att sjukgymnastik eventuellt kan hjälpa.

Lite åsikter på detta vore toppen. :)

Mvh dotzie

Eftersom det är mer eller mindre konstaterat att det är mjukdelarna så skulle jag gå till en massör. Speciellt efter en vurpa så kan man spänna sig och få låsningar som en massör kan mjuka upp så du själv kan träna upp dig rätt igen.

Det behöver inte vara så att du känner dig superstel innan, men när man ligger där på massagebänken så känns det :cool: och efteråt är det toppen! :)

Att rida barbacka är nog inte helt fel, förutsatt att man har en trygg häst som har en mjuk trav =)
Jag själv drattade på ändan förra vintern (inga hästar inblandade med väl en hund som inte förstod att gympaskor inte har samma grepp på is som hundtassar...)
Slog i svanskotan något såpass och hade ont i flera månader, men tror att ridningen skyndade på läkningen då du måste sitta avslappnat men ändå vara aktiv i dina hjälper, rakt upp och ner för att det inte ska göra ont. Går inte att beskriva smärtan med ord när antingen hästen blev rädd för något och tog ett skutt framåt/åt sidan, eller när man trimmade lite på ridbanan och kom i obalans - att slå i svanskotan är ingen hit men ack så bra i ett steg att bli mer samspelt med hästen =) Bättre att hålla igång kroppen lite smått så länge inte något är brutet eller skadat, än att bädda ner sig och tycka synd om sig själv :angel:

Det behöver inte vara så att du känner dig superstel innan, men när man ligger där på massagebänken så känns det :cool: och efteråt är det toppen! :)

Om man överlever ja :cool:

Det brukar ju kännas som att massören kör en ångvält över en när man ligger där :crazy:

Jag hade oxå ont där du beskriver efter en omkullridning. Jag röntgade ryggen och kollades av läkare och sjukgymnast som sa mjukdelskada men besvären gick inte över. Sen bytte jag massör som skickade mig till en kiropraktor och visst var mitt bäckene snett!:cool: Så efter första behandlingen kunde jag knappt gå eller rida normal då jag gått med det i flera år...i dag är jag rak och smärtfri :bow: så kontakta en bra kiropraktor. Hittar han inget så¨fine kör på det du redan gör. Hittar han något så kan det bara bli bättre:idea: Önskar verkligen att jag gått tidigare, men bättre sent än aldrig:D

Jag tror du har helt rätt! Ska genast försöka sätta planen i verket. :)

EmmaW: Jag är orolig för att det kan vara något sådant. Om smärtan inte ger sig snart så blir det nog faktiskt att leta rätt på en kiropraktor. Och som du säger, hittar han något så är det ju bra och hittar han inget så är det ju bra det med. :)

Jag har slagit i ländrygg/bäcken vid olika tillfällen, dock aldrig röntgat. Två av gångerna har jag fallit av. Jag känner av svanskotan om jag sitter länge på för hårt/mjukt underlag. Jag hade länge problem med ländryggen och hade ont och när jag kände att det inte fungerade längre gick jag till kiropraktor och hade låsningar. Har haft låsningar i ländryggen, nacke och bröstrygg... Jag har också gått till sjukgymnast som sa att den mindre muskulaturen var svag och har byggt upp den lite och under tiden jag gick hos sjukgymnast även fått upp låsningarna som kommit med jämna mellanrum.
Jag sitter lite snett i sadeln och har aldrig förut tänkt riktigt på att jag är sned, bara konstaterat att jag inte känner mitt högra sittben lika mycket som det vänstra och att jag har lättare för skänkelvikning åt ett hål.
Jag är fast jag gått hos kiropraktor ett tag ( nu var det i och för sig ett tag sen) fortfarande sned, men har förmodligen varit det i ett tiotal år eller så. Men jag ska prova en ny kiropraktor som tydligen är väldigt bra och säga från början att jag är sned, inte bara att jag har låsningar. För den kiropraktor jag gått till har abra sagt att jag behöver träna och att jag har en rotation i höftleden (tror jag det var).
Tycker som andra sagt, att du ska prova massör och kiropraktor. Kanske också fundera lite på sjukgymnast.

pulkaskurk. Ont gör det ju för att man har problem. Annars skulle det ju inte kännas lika mycket.

Jag tror du har helt rätt! Ska genast försöka sätta planen i verket. :)

EmmaW: Jag är orolig för att det kan vara något sådant. Om smärtan inte ger sig snart så blir det nog faktiskt att leta rätt på en kiropraktor. Och som du säger, hittar han något så är det ju bra och hittar han inget så är det ju bra det med. :)

Det är ju bättre att du försöker hitta en bra kiropraktor nu än att vänta i några veckor till.
Jag har ibland väntat med att boka tid fast jag haft riktigt ont i nacke/bröstrygg/ländrygg. Och då har jag ju egentligen väntat för länge.
Men det dröjde ju mer än 10 år innan jag gick till kiropraktor första gången, för jag tänkte aldrig på att det kunde bero på låsningar. Till slut gick det bara inte vänta längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar