Förändra pälsen?

P

pralin

Letar efter lämplig första hund och har kommit fram till att jag nog ska rikta in mig på grupp 9. Dock tycker jag inte alls om utseendet på de flesta raser i denna grupp, då jag tycker att det ser för "tjejiga ut" :o

Kan man klippa/trimma långhåriga hundar utan att det medför alltför mycket problem? Jag tänker på om pälskvalitén blir usel eller om de börjar frysa mer eller liknade. Om de inte medför stora problem, hur vet man hur hunden ser ut i kroppen "utan hår"?
 
Sv: Förändra pälsen?

JAg vet inte vilka som är i grupp 9 men antar att det är sällskapshundar...en kompis till mig hade en papillon som hon klippte kortare och han var jättesöt :love:
Samma med mormor och hennes yorkar...som små igelkottar .....verkligen jättecharmiga ....dom vill ju gärna se ut som "tanthundar" men klippta är dom bara fräna :D
 
Sv: Förändra pälsen?

har ingen aning om grupper ( som jag skrev) bara att min är i grupp 2..resten får vara där dom vill :D
Men finns det ingen tanthundsgrupp då :rofl:
 
Sv: Förändra pälsen?

Du kan som sagt alltid klippa ner pälsen på en långhårig hund. Men vissa hundar är inte spec vackra under pälsen, tyvärr. Men det finns ju hundar i den gruppen (9) som inte har så mkt päls. Välj hund efter hur du vill att den ska vara och vad du vill göra med den.

Jag har haft ett par hundar ur grupp 9, Cavalier King Charles och Tibetansk terrier x2. Det är trots att de ingår i samma grupp två olika typer av hundar. Skulle jag köpa en hund ur grupp 9 nu skulle jag helt klart ta en Tibbe, och ha den långhårig. Detta är en ras med massor av utstrålning, som trots sin päls inte är spec. "tjejig". Tibben är trots allt ursprungligen en vall- och varnings/vakthund :smirk: Mkt egen vilja men ett hjärta av guld :love:

Hoppas du hittar det du söker!

Lägger till: Det finns raser i andra grupper som också passar som "sällskapshundar" Många raser är indelade i den grupp där deras ursprung är. Tex. Golden som finns i grupp 8 (Stötande hundar, apporterade hundar och vattenhundar) Alla raser, Sällskap eller inte, kräver motion, bara olika hur mkt...
 
Senast ändrad:
Sv: Förändra pälsen?

Jag har en York :angel: Vet inte om jag klassas som Tant än :rofl:

Tyvärr finns ingen egen grupp för tanthundarna... Vad jag vet :D
 
Sv: Förändra pälsen?

Hmm, yorkshire terrier i grupp 3 och tibetansk terrier i grupp 9....har ni ingen ordning på terrierna :D
 
Sv: Förändra pälsen?

Den Tibetanska terriern är ingen äkta terrier... men har det temprametet :devil:

Bra beskrivning:
Tibetansk terrier är ingen "terrier" utan en herdehund från Tibet, där den arbetade som vakthund men även som vall- och sällskapshund.
Deras arbete har format dem under tusentals år:
* De är mycket självständiga, då de själva skulle bedöma om de skulle varna eller inte. De fattar egna beslut.
* De reagerar på allt som inte är som det brukar. De tar det säkra före det osäkra och varnar för allt de inte har lärt sig är O.K.
* De är mycket observanta. Om en cykel står på ett ställe där en cykel inte brukar stå - mitt i skogen eller en människa beter sig ovanligt - joggare som har stannat och gör armhävningar, då varnar de.
* De är mycket nyfikna och lär sig hur saker fungerar bara genom iakttaga.
* De har ett mycket bra minne. Har de en gång lärt sig att en person är familjens kompis, så kan det gå år och nästa gång samma person kommer så hälsas den som en vän.
* De är mentalt mycket aktiva.
* De är mycket speciellt byggda, vilket gör att de kan ta sig fram överallt och över alla hinder.

Allt detta kan verka spännande, men det kräver en mycket fast och konsekvent uppfostran. Man kan ha fått mer än vad man önskade sig. Tibetansk terrier är ingen åskådare till livets händelser, den är med och agerar.

Har en tibetansk terrier en gång fått göra något så kommer den för alltid ihåg det, vanor som ovanor.
Deras självständighet gör att om den vill lyda så lyder den dig blint, men vill inte en tibetansk terrier så vill den inte.
De är reserverade mot främlingar, och vägrar att följa med någon annan än familjen.
De "okynnesskäller" inte, utan enbart när de bestämt sig för att varna.

De är 1/3 hund, 1/3 katt och 1/3 människa - är en vanlig beskrivning av dem.
Ingen tibetansk terrier är den andra lik, de är olika personligheter. Detta gör naturligtvis även att varje tibetanska terrier har ovanstående egenskaper i olika grad.

De var och är mycket högt uppskattade och värderade i Tibet. Det gick inte att köpa en tibetansk terrier, utan den gavs bort till någon som hade gjort en stor tjänst etc.
http://home.swipnet.se/a-mas/TibTerrierSwe.htm
 
Sv: Förändra pälsen?

Nu hittade jag varför de kallas "terrier"
Den Tibetanska terriern är för övrigt inte som namnet antyder en terrier i ordets egentliga betydelse, d v s rasen går inte under jord (terrier - av terra, jord). Det är, som dess historia antyder, en hund som helst håller sig en bra bit ovan jord på olika utkiksposter. Dess ursprungliga namn och det namn den går under i Tibet är "Dhoki Apso". Eftersom alla hundar i Tibet heter något med ändelsen "Apso", vilket betyder hund på tibetanska, såg man det som allt för rörigt att importera namnet med rasen till väst och den Tibetanska terriern döptes därmed in i den grupp av hundar som den mest kunde anses likna med den dagens mått. Hundar grupperades vid denna tid som jakthundar, spaniels, dvärghundar och terriers. Därför placerade man den Tibetanska terriern där man ansåg den skilja sig minst från mängden. Som kuriosa kan nämnas att Lhasa Apso och Tibetansk terrier ursprungligen grupperades tillsammans som en ras under namnet Lhasa terrier, innan de under 30-talet delades upp i de nuvarande två raserna. http://www.svktr.nu/
 
Sv: Förändra pälsen?

Ja min dansk/svenska kallas ju för Skåneterrier men går under gruppen pincher.....
Men det är ju inte lätt o veta...yorkshire är ju mer en sällskapshund än tex jack russel
 
Sv: Förändra pälsen?

Du kan som sagt alltid klippa ner pälsen på en långhårig hund. Men vissa hundar är inte spec vackra under pälsen, tyvärr. Men det finns ju hundar i den gruppen (9) som inte har så mkt päls. Välj hund efter hur du vill att den ska vara och vad du vill göra med den.

För det första vill jag då ha en korhårig hund, eller ja, en icke-tjej hund ;) Då det är min första hund vill jag inte ha någon som är alltför skarp utan som är ganska "lätt" att ha och göra med. Eftersom jag inte kan garantera 4 timmars promenad varje dag, letar jag efter en hund med mindre aktivitetsnivå. Detta inte sagt att jag inte tänker aktivera hunden, men tvånget att vara superhurtig jämt finns inte där.

Vill heller inte ha en hund med stark jaktinstinkt eller som är väldigt "skällig". Söker en hund som inte är alltför stor (runt 40cm kanske), men även mindre går bra med "rätt" utseende. Vill inte heller ha en hund som kräver mycket pälsvård

Jag har rådfrågat om rashjälp med denna beskrivning flera gånger och då i princip blivit "förpassad" till grupp 9. Jag vet att jag lägger stor vikt på utseendet, men jag vill känna mig stolt över min hund och vill inte ha något som ser ut som en golvmopp (ursäkta generaliseringen). Jag kommer dessutom att dela hunden med pojkvännen och jag tror inte han heller är så pigg på att gå ut med en "tjejhund". Har nån bättre förslag på raser eller mer konkreta förslag på vad jag ska välja så vill jag mer än gärna höra dem.
 
Sv: Förändra pälsen?

Varför inte en aussie?
Trevliga hundar som hänger med på allt och som dessutom har ett trevligt temperament och inte är "terrierheta". Mkh ca 30 cm och vikt ca 8 kg.

Stromboli2hemsidan.jpg


Titahemsidan.jpg
 
Sv: Förändra pälsen?

Vet inte riktigt vad jag ska ge för förslag :confused: Du säger att du inte har tid med 4 timmars prom. Kan ärligt säga att sådana prommar har aldrig våra hundar fått - oavsett "grupp". Se har fått hänga med på det mesta och har varit just sällskapshundar. Nu har vi inte haft några bruksraser dock, de kräver ju lite mer. Men jag tycker visst att du kan titta på andra grupper. För många i just grupp 9 är ganska "tjejiga" :D iaf till utseendet.

Inte blev det här mkt till hjälp :crazy:

Har en kompis som letar "rätt" ras. Hon ska ha en sällskapshund som gärna hänger med ut i skogen. Hon har tittat mkt på Irish Softcoated Wheaten Terrier. Nu vill hon ju ha en hund med lite temprament (tidigare ägare till en väldigt kaxig Yorkie) men i större format.
Tycker mkt väl att du kan kika på terrier raserna. De är "smarta och alerta" hundar i varierande storlekar. Visst de kräver sin del av aktiviering men inte så mkt mer än sällskapshundarna (min åsikt). Ser inte heller lika "tjejiga" ut :D
 
Sv: Förändra pälsen?

Jo, men de raserna har samma ursprungsuppgift. Så det är väl därför de är i terriergruppen.
Yorken må se liten och söt ut men många är riktiga tuffingar. Kompisens Fd vovve trodde han var störst och agerade som så. Såg inget fel med att försöka spöa Jämthundarna i området :D
 
Sv: Förändra pälsen?

Dom är fina dina vovvar :)
Har två här i närheten och de är så glada och positiva jämt. Inte som min som tjurar så fort det är blött på marken :rofl:
 
Sv: Förändra pälsen?

Har du kollat in schnauzer?

Främst då dvärgschnauzern. Tycker att rasen motsvarar det du söker.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 112
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Kan någon förklara för mig hur Spanielraserna kan vara trimraser? Framförallt engelsk cockerspaniel hävdas ju vara det, men övriga...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 121
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp