Förändra form, tips önskas!

L

LilyAnne

Jag har haft en tendens att rida med alldeles för mycket stum hand på min häst och sitta med handbromsen i. Detta har skapat ett allvarligt formfel hos min häst. Efter mycket jobb med hjälp av min tränare förståss har vi lyckats få mig att rida med mjukare hand och hästen att lossa rejält och sluta ta stöd i handen (som jag ju glatt givit henne).

Tyvärr är det fortfarande långt kvar. Ett resultat av min usla ridning är ett formen fortf är ngt för låg och hästen gärna kryper bakom hand. Detta ter sig extra tydligt på dressyrtävling då ett annat problem vi har är att hästen blir seg och loj på banan. Den dåliga energin ger som ni förstår en ännu sämre form, mer ihopkrupen och bakom lod.

Min undran är nu om ni har några bra, konkreta tips på hur jag/vi kan jobba med formen för att få upp nacken och fram med nosen. Hemma som sagt har mycket släppt. Hon är numera loss och fin i kroppen och handen och jobbar på bra med bak och rygg men behöver fortf komma upp. Min misstanke är att jag fortfarande rider med för mycket hand, ni kanske har några bra tips mot detta också?

Här har ni ett bildexempel från tävling i helgen så förstår ni vad jag menar (obs, ni behöver inte såga oss totalt som jag märkt en del bukefalister notoriskt gör, jag är väl medveten om våra brister ändå):

2375844.jpg

Sv: Förändra form, tips önskas!

jobba vidare med tempoväxlingar och övergångar, samla-släpp fram-samla på den nivå som hästen orkar, och var noga med att inte bli kvar i handen så kommer formen att komma upp mer och mer ju mer hästen orkar bära sig
och tänk på att inte vara otydlig och omedvetet bromsa i handen när du ber hästen att gå framåt - renodla hjälperna :)
eftersom du är väl medveten om att du kanske "handbromsar" för mkt i bland kan det vara bra att testa att lätta helt ibland (i alla gångarter) och känna att hästen faktiskt är kvar där den ska utan att man håller fast den - jag tror att det är lite av en psykologisk grej hos ryttaren, att känna att det faktiskt funkar ändå utan att man håller

:)

Ett enkelt och konkret tips - handställningen. Korrekt handställning är bättre inte bara för att den ser snyggare ut. Den gör det lättare att ge snabba eftergifter.

Ut och rid i naturen på ett avslappnat sätt. Sitt bara passiv med handen och ha kontakt i bettet. Känn in hästen liksom. Fokusera på en kroppsdel i taget, kontrollera att du verkligen är avslappnad i Hela kroppen. Det går inte att vara mjuk i handen om du inte är det i armbågen, axeln, ryggen osv... Allt hänger ihop. Experimentera med SMÅ hjälper och se vad som händer. Låt hästen tala om för dig hur den vill bli riden. Lycka till!:)

Ser ut som att du gärna drar upp skänkeln bakåt, jag är likadan... Problemet då blir att man missar den muskel man vill stimulera när man skänklar, dvs muskeln som läper längs hästens buk till bakbenen. Skänkelhjälperna blir otydliga om man gör så och i vissa fall funkar de inte alls :crazy:. Du rider också med lite väl buren hand, linjen till bettet är bruten och i det läget är det nästan omöjligt att vara flexibel i handen.

Sen att hästen fortfarande går väldigt djupt, har du ridit henne länge med hård hand tror hon antagligen att det är sådär du vill ha henne. Det kan ta lite tid att lära om men det går! Bara du är konsekvent. Driv henne framåt om hon lägger sig för djupt och beröm till tusen när hon väl tar kontakt i bettet på rätt sätt. Myrsteg i början :) Det blir nog bra till slut! Medvetenhet är första steget mot förändring

Senast ändrad:

Ja, du har rätt om både handen och skänkeln. Är medveten om dessa problem och jobbar med dem. Skänklen var nog i Kina just på den här dressyrtävlingen då hästen var seg och loj som aldrig förr *suck* När den har tendens att åka bak i vanliga fall blir det sällan bättre när man får driva som en blå :(

Vet att min höga hand också bidrar till att formen blir för låg och bakom hand. Har dessutom en tendens att länga ut tygeln. Tror det är därför handen åker upp, som kompensation för en för lång tygel.

Tack ska ni har för tips allihop!

Red faktiskt en träning idag med fokus på detta och vi red i rejält högt tempo och koncentration på handen och vips blev formen så mycket bättre och hästen var superfin. Insåg att när jag tycker det går fort går det superlångsamt. Måste rida med betydligt mer energi än jag föreställer mig. Var en riktigt AHA-träning där mycket föll på plats (precis bytt tränare kanske jag ska tillägga, tror den nya kan betyda mycket för vår ridning).

Det är verkligen stor skillnad på att skänkla rätt och fel! Märker det själv när jag skänklar fel på min ena medryttarhäst och det inte händer Nånting alls. Däremot om jag gör rätt svarar hon direkt på pyttesignaler.

Sådär gör jag också med tygeln. Och blir lika förvånad varje gång jag hittar handen uppe vid hakan...:angel:

Grattis!!! Känner igen det där jätteväl! Du är på klart rätt väg:) Kämpa på!

LilyAnne skrev:
Jag har haft en tendens att rida med alldeles för mycket stum hand på min häst och sitta med handbromsen i. Detta har skapat ett allvarligt formfel hos min häst. Efter mycket jobb med hjälp av min tränare förståss har vi lyckats få mig att rida med mjukare hand och hästen att lossa rejält och sluta ta stöd i handen (som jag ju glatt givit henne).

Tyvärr är det fortfarande långt kvar. Ett resultat av min usla ridning är ett formen fortf är ngt för låg och hästen gärna kryper bakom hand. Detta ter sig extra tydligt på dressyrtävling då ett annat problem vi har är att hästen blir seg och loj på banan. Den dåliga energin ger som ni förstår en ännu sämre form, mer ihopkrupen och bakom lod.

Min undran är nu om ni har några bra, konkreta tips på hur jag/vi kan jobba med formen för att få upp nacken och fram med nosen. Hemma som sagt har mycket släppt. Hon är numera loss och fin i kroppen och handen och jobbar på bra med bak och rygg men behöver fortf komma upp. Min misstanke är att jag fortfarande rider med för mycket hand, ni kanske har några bra tips mot detta också?

Här har ni ett bildexempel från tävling i helgen så förstår ni vad jag menar (obs, ni behöver inte såga oss totalt som jag märkt en del bukefalister notoriskt gör, jag är väl medveten om våra brister ändå):

2375844.jpg

Jag tror att du skulle ha hjälp av att göra övningar som ger en stadigare sits, för händerna brukar hänga ihop med det. "Börja om" med att rida enkla övningar enbart för sätet och vikten och nästan utan att ta i handen.
Tex att från skritt på lång tygel få hästen att gå fram och att göra halt utan hjälp att tyglarna. Sen vända, gå över i trav (då har du tagit upp tyglarna men håller bara mkt lätt, men stadigt och utan att glappa. Ner i skritt, halt, skritt, trav osv. Enbart för sätet. Benen åker gärna bak när hästen är seg och man driver för kraftigt på fel sätt. Försök lär den att svara på säteshjälperna istället, de felsta hästar som "står emot" skänklarna och blir sega gör det för att de inte tycker om trycket och svarar mycket bättre på riding som utgår mer från sätet och vitkten. (Som man ska rida)

Jag känner igen det där med seghet och vet hur det kan bli då, att man klämmer och klämmer men det ger faktiskt motsatt resultat. Jag fick "lära om" ganska mycket och märkte att det svarade hästen mycket villigare på. Det blir mycekt lttare att få en häst som går fram och den hamnar då inte heller bakom handen.

Ang bakom handen så hänger det ihop med ovan. Om du "släpper fram" hästen med sätet så kommer nosen fram och den kommer inte att gå bakom handen. Det är ingen ide att förska samla så länge den inte svarar framåt riktigt. Så fort du känner att den kryper bakom, så driv med sätet fram, fram, varje gång.
Jag vet verkligen hur det fungerar eftersom jag under många år har haft en häst som verkligen var mycket snabb att krypa bakom och släppa kontakten så fort han var missnöjd med ridningen. Först la jag det på honom, och tränarna också, sen insåg jag att det inte allas handlade om hästen utan om att jag måste rida så att han trivdes och då försvann det här problemet helt.
Sen är det mycket viktigt att handen kan röra sig oberoende av din balans, och därför rekommenderar jag balansridning, gärna med hjälp av tränaren, där du utan att behöva ta hästen i munnen får träna på att göra saker med händerna obereonden av hur du rör kroppen. Så att händerna "frikopplas" från kroppen. Det är väldigt nytttigt och när du väl nått dit så kommer din hand att vara mjuk, jag lovar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar och dina tips! Jag skulle vilja att du utvecklar hur du menar med driva med sitsen? Hur exakt gör du då? Beskriv dina exaka hjälper i en övergång (ja, jag är lite krånglig nu ;) ).

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: josqla
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! På den senaste tiden har jag funderat mycket på hästens form. När jag googlar hur man ska få en bra form (enligt mig ska huvudet...
Svar
15
· Visningar
2 291
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka