Föräldrapenning beräknad på jobb under studietiden?

B

Brutal

Jag har en fråga angående föräldrapenning, som jag aldrig fått något riktigt bra svar på.

Om jag studerar på heltid och samtidigt är timanställd och jobbar i snitt deltid varje månad (sedan 6 månader tillbaka), och sedan tar ett uppehåll med jobb och studier när graviditeten bidrar till att jag måste vila från detta..Hur blir det då med min föräldrapenning? Beräknas föräldrapenningen på inkomsten jag haft från mitt jobb samtidigt med studierna? Eller krävs att jag jobbat längre, eller är jobbet inte giltigt eftersom jag pluggar samtidigt, så att jag bara får den lägsta inkomsten?

Det vore underbart med svar! Är inte gravid utan bara nyfiken :D Har aldrig fattat det där med GSI o.s.v. :crazy:

Sv: Föräldrapenning beräknad på jobb under studietiden?

När jag fick barn i höstas (beräknat den 21/10) så tog jag uppehåll från studierna från i slutet av september. Under hela tiden har jag arbetat extra (ca varannan helg, ibland något extra pass) och det fortsatte jag med ända till beräknat datum. Och sedan har jag ju jobbat heltid under sommaren.
Jag fick min föräldrapenning beräknad på vad jag tjänade innan jag började plugga. Men hon på Fk var lite fundersam hur hon skulle göra och fick lov att fråga flera kollegor eftersom jag inte hade sökt något från CSN dom veckorna i början av terminen som jag gick (jag tyckte det kändes onödigt att söka för inte ens en månad). Men det höll på att kosta mig föräldrapeningen, eller ja, jag hade ju fått en betydligt lägre summa efterson hon då skulle ha beräknat på min inkomst de senaste månaderna innan BF.

Jag vet inte om du vart klokare, eller om du förstod vad jag menar, men jag gav det ett försök iaf :)

Om du inte har jobbat innan du börjar plugga och sedan får barn så kommer din FP beräknas på ditt extraknäck.