Föräldrapenning beräknad på jobb under studietiden?

B

Brutal

Jag har en fråga angående föräldrapenning, som jag aldrig fått något riktigt bra svar på.

Om jag studerar på heltid och samtidigt är timanställd och jobbar i snitt deltid varje månad (sedan 6 månader tillbaka), och sedan tar ett uppehåll med jobb och studier när graviditeten bidrar till att jag måste vila från detta..Hur blir det då med min föräldrapenning? Beräknas föräldrapenningen på inkomsten jag haft från mitt jobb samtidigt med studierna? Eller krävs att jag jobbat längre, eller är jobbet inte giltigt eftersom jag pluggar samtidigt, så att jag bara får den lägsta inkomsten?

Det vore underbart med svar! Är inte gravid utan bara nyfiken :D Har aldrig fattat det där med GSI o.s.v. :crazy:

Sv: Föräldrapenning beräknad på jobb under studietiden?

När jag fick barn i höstas (beräknat den 21/10) så tog jag uppehåll från studierna från i slutet av september. Under hela tiden har jag arbetat extra (ca varannan helg, ibland något extra pass) och det fortsatte jag med ända till beräknat datum. Och sedan har jag ju jobbat heltid under sommaren.
Jag fick min föräldrapenning beräknad på vad jag tjänade innan jag började plugga. Men hon på Fk var lite fundersam hur hon skulle göra och fick lov att fråga flera kollegor eftersom jag inte hade sökt något från CSN dom veckorna i början av terminen som jag gick (jag tyckte det kändes onödigt att söka för inte ens en månad). Men det höll på att kosta mig föräldrapeningen, eller ja, jag hade ju fått en betydligt lägre summa efterson hon då skulle ha beräknat på min inkomst de senaste månaderna innan BF.

Jag vet inte om du vart klokare, eller om du förstod vad jag menar, men jag gav det ett försök iaf :)

Om du inte har jobbat innan du börjar plugga och sedan får barn så kommer din FP beräknas på ditt extraknäck.
Om du däremot jobbat innan du börjar plugga och sedan pluggar med CSN så fryses din SGI under tiden du pluggar. Så då räknas din FP på den inkomsten du hade innan du började plugga.

Om du inte har jobbat innan du börjar plugga och sedan får barn så kommer din FP beräknas på ditt extraknäck.
Om du däremot jobbat innan du börjar plugga och sedan pluggar med CSN så fryses din SGI under tiden du pluggar. Så då räknas din FP på den inkomsten du hade innan du började plugga.

Men då ska jag krångla till det ännu mer.

Om jag inte jobbat någonting innan studietiden, men genomfört värnplikt i 11 månader just innan mina studier påbörjas, räknas då värnplikten som "ett jobb" som föräldrapenningen grundar sig på istället för mitt nuvarande extraknäck?
Och jag har ju CSN-bidraget samtidigt som jag pluggar och jobbar, är mitt jobb då fortfarande en giltig källa att beräkna GSI:n på??

När jag fick barn i höstas (beräknat den 21/10) så tog jag uppehåll från studierna från i slutet av september. Under hela tiden har jag arbetat extra (ca varannan helg, ibland något extra pass) och det fortsatte jag med ända till beräknat datum. Och sedan har jag ju jobbat heltid under sommaren.
Jag fick min föräldrapenning beräknad på vad jag tjänade innan jag började plugga. Men hon på Fk var lite fundersam hur hon skulle göra och fick lov att fråga flera kollegor eftersom jag inte hade sökt något från CSN dom veckorna i början av terminen som jag gick (jag tyckte det kändes onödigt att söka för inte ens en månad). Men det höll på att kosta mig föräldrapeningen, eller ja, jag hade ju fått en betydligt lägre summa efterson hon då skulle ha beräknat på min inkomst de senaste månaderna innan BF.

Jag vet inte om du vart klokare, eller om du förstod vad jag menar, men jag gav det ett försök iaf :)

Aha, jag förstår vad du menar. Men om jag haft CSN-bidragsdelen + jobbat, räknas då denna summa ihop för varje månad och ett GSI beräknas efter detta (om jag inte jobbat innan studietiden)?? De kan väl inte bara beräkna på bidraget då...

Nej jag antar att det räknas på både jobbet och bidraget. Alltså på hela din inkomst.
Jag har heller inte tagit något lån utan gjort som du, bidraget+jobb.

Bidrag räknas INTE in i SGI utan enbart inkomst från arbete.

Det bidraget från CSN gör är att det fryser din SGI som du hade innan du började plugga.

Hur värnplikten räknas har jag faktiskt ingen aning om.

SGI räknas bara på arbetsinkomst som är årligen återkommande eller beräknas pågå i minst 6 månader.
Slutar du jobba måste du från dagen efter vara arbetslös heltid eller plugga heltid (och få studeistöd) för man ska få behålla samma SGI.

Under första året man är föräldraledig är SGIn också fryst. Så när barnet fyller 1 år måste man ha heltid sysselsättning för att behålla sin SGI, föräldrapenning 5 dagar/veckan, jobba/arbetslös/plugga 100% eller jobba/plugga deltid och fylla upp tiden man inte jobbar/pluggar med föräldrapenning.
Men den föräldrapenninggrunande inkomsten behåller man tills barnet är minst 2½ år. Och blir man gravid igen inom 1 år och 9 månader får lillasyskonet samma föräldrapenninggrundande inkomst. Så vad som än händer med ens SGI där imellan så har man samma ersättning för nästa barn. Man kan såklart höja SGIn genom att få högre lön från sitt jobb, men den sänks inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
888
Senast: Squie
·
Gravid - 1år Jag skulle behöva lite hjälp... Eller, få prata med någon som har liknande erfarenheter... Jag väntar mitt första barn om ca en vecka...
2
Svar
32
· Visningar
4 030
Senast: Skylift
·
Skola & Jobb Jag behöver tips och råd. Idag jobbar jag i huvudsak med att bygga apparatskåp till olika styranläggningar. Men det är inte ovanligt...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Svarta
·
Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 504
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama