Föräldraledighet

Jozze

Trådstartare
En kollega var förbi med sitt barn häromdagen. Vi kom in på kollegans sambos föräldraledighet som hittills inte hade blivit av. Intentionen från början var att de skulle dela rakt av, men nu när barnet är 13 månader har sambon fortfarande inte tagit ut något och kollegan ska vara hemma med barnet tills det ska inskolas på dagis i höst.

Anledningarna har varit två (eller om det var fler) jobbyten. Sambon blev erbjuden ett nytt bättre jobb två månader innan det var planerat att föräldraledigheten skulle påbörjas, och jobbet deklarerade tydligen att sambon inte var intressant för jobbet om denne skulle ta ut den i sommar.

Jag frågade om det verkligen var okej av jobbet att göra så, men kollegan sa att vilken arbetsgivare skulle vilja anställa någon för två månader och sedan ska denna anställda gå på föräldraledighet hela sommaren?
Det kunde jag ju hålla med om inte skulle vara så roligt som arbetsgivare.

Någon som kan reda ut hur det ser ut? Jag tror, men kan inte svära på, att det var samma arbetsgivare men en annan tjänst.
Har det betydelse om man är fast eller tillfälligt anställd?

Sv: Föräldraledighet

Man får INTE göra så. I teorin kunde han ha tagit anställningen och sedan meddelat att han skulle vara föräldraledig efter 2 månader. Sedan kan jag förstå om det passade illa för sambon, hoppas att han kan ta lite ledigt senare istället.

När jag bytte arbetsgivare så stod det på anställningsbeviset att man inte fick ta ut föräldraledighet de första 6 mån, däremot vid barns födelse var det ok.

När jag bytte arbetsgivare så stod det på anställningsbeviset att man inte fick ta ut föräldraledighet de första 6 mån, däremot vid barns födelse var det ok.

Du vet väl att en arbetsgivare inte kan försämra de villkor som står i lagtexten.

Olagligt och diskriminerande.

*kl*
Föräldraledighetslagen anger att man som arbetstagare har rätten att ta ut hel föräldraledighet tom barnet är 18 månader när man vill, men det ska göras minst 2 månader före ledighetens början.
13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6 eller 7 § skall anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan skall arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.
och

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning

Det är med andra ord arbetstagaren som har "sista ordet".

Hela lagtexten: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

Föräldraledighetslagen anger att man som arbetstagare har rätten att ta ut hel föräldraledighet tom barnet är 18 månader när man vill, men det ska göras minst 2 månader före ledighetens början.

Nej, det har det inte.
Då hade min magkänsla rätt med andra ord :crazy:

Fast frågan är ju vad för konsekvenser ag väljer att ge arbetstagaren om h*n gör så. Är at ärlig med att h*n tänker ta föräldraledigt inom kort så vill ju ag inte ha vederbörande anställd. Är at inte ärlig lär ju ag bli ganska sura när at väl väljer att kläcka ur sig att h*n vill ha ledigt med start om två månader... :crazy:. Rävsax?

Min kollegas sambo hade mao kunnat säga, när ag sade att de ville ha henom för jobbet, att h*n gärna vill ha jobbet men kommer att vilja gå på föräldraledighet om två månader. Hade ag då backat så hade h*n kunnat anmäla?

Olagligt och diskriminerande.

*kl*

och

Du vet väl att en arbetsgivare inte kan försämra de villkor som står i lagtexten.

Misstänkte att det var så. Nu hade jag inga barn när jag fick jobbet, däremot anställde de i samma veva en del som hade (bara män) och jag kan ge mig på att om någon av dem krävt sin rätt att få föräldraledigt, så hade de inte blivit anställda. De första 6 mån var bara provanställning och vet att flera inte fick jobb för att de ansåg inte att de passade (vet inte exakt formulering) i företaget.

Företaget försökte även blåsa mig och några andra tjejer (bara på vår enhet) på 4 semesterdagar när de slog ihop havandeskapsledigheten med föräldraledigheten. Min syster som har hand om löne- och personalfrågor på ett annat företag uppmärksammade det när jag var lite fundersam till hur många semesterdagar jag skulle få. Jag gick då till facket och fick rätt. Ska tillägga att jag jobbar för en av Sveriges största arbetsgivare i sin branch.

Då hade min magkänsla rätt med andra ord :crazy:

Fast frågan är ju vad för konsekvenser ag väljer att ge arbetstagaren om h*n gör så. Är at ärlig med att h*n tänker ta föräldraledigt inom kort så vill ju ag inte ha vederbörande anställd. Är at inte ärlig lär ju ag bli ganska sura när at väl väljer att kläcka ur sig att h*n vill ha ledigt med start om två månader... :crazy:. Rävsax?

Jo, fast... eftersom ag inte får diskriminera pga föräldraledighet så måste de i så fall komma upp med en annan "ursäkt" för att neka personen anställning. Och om personen har kompetensen och varit önskvärd innan o plötsligt blir ratad när denne talar om att de ska vara f-lediga - då är det nog rätt lätt att gå till Jämo och anmäla.

Dock; ska tilläggas; man FÅR faktiskt låta bli att anställa en person som ska vara f-ledig i vissa specifika situationer. Om man tex söker en vikarie för ett år och en av dem som söker ska ha barn och vara f-ledig efter 4 månaders arbete - DÅ får faktiskt ag rata denne och istället välja någon som verkligen KAN jobba hela vikariatstiden.

Jag ska höra med kollegan vad det var för typ av anställning. Ingenting att göra något åt nu, men jag tycker att det är tråkigt då de från början hade intentionen att dela 50/50. Synd om det är så att barnet gått miste om att få umgås lika mycket med båda sina förälder pga något som kunde ha ordnats.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 008
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: Photografen
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 664
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama