Jozze
Trådstartare
En kollega var förbi med sitt barn häromdagen. Vi kom in på kollegans sambos föräldraledighet som hittills inte hade blivit av. Intentionen från början var att de skulle dela rakt av, men nu när barnet är 13 månader har sambon fortfarande inte tagit ut något och kollegan ska vara hemma med barnet tills det ska inskolas på dagis i höst.
Anledningarna har varit två (eller om det var fler) jobbyten. Sambon blev erbjuden ett nytt bättre jobb två månader innan det var planerat att föräldraledigheten skulle påbörjas, och jobbet deklarerade tydligen att sambon inte var intressant för jobbet om denne skulle ta ut den i sommar.
Jag frågade om det verkligen var okej av jobbet att göra så, men kollegan sa att vilken arbetsgivare skulle vilja anställa någon för två månader och sedan ska denna anställda gå på föräldraledighet hela sommaren?
Det kunde jag ju hålla med om inte skulle vara så roligt som arbetsgivare.
Någon som kan reda ut hur det ser ut? Jag tror, men kan inte svära på, att det var samma arbetsgivare men en annan tjänst.
Har det betydelse om man är fast eller tillfälligt anställd?
Anledningarna har varit två (eller om det var fler) jobbyten. Sambon blev erbjuden ett nytt bättre jobb två månader innan det var planerat att föräldraledigheten skulle påbörjas, och jobbet deklarerade tydligen att sambon inte var intressant för jobbet om denne skulle ta ut den i sommar.
Jag frågade om det verkligen var okej av jobbet att göra så, men kollegan sa att vilken arbetsgivare skulle vilja anställa någon för två månader och sedan ska denna anställda gå på föräldraledighet hela sommaren?
Det kunde jag ju hålla med om inte skulle vara så roligt som arbetsgivare.
Någon som kan reda ut hur det ser ut? Jag tror, men kan inte svära på, att det var samma arbetsgivare men en annan tjänst.
Har det betydelse om man är fast eller tillfälligt anställd?