För vem har du kurs?

Sv: För vem har du kurs?

På den brukshundsklubben (stor klubb) jag gått kurser på gäller reglen att det är en människa per hund. Är det andra människor med (föräldrar, syskon, partners osv osv) får de sitta i klubbstugan eller ta en promenad.

Alla ledare går igenom denna reglen första gången, och helst ska det vara samma människa som går på alla kurstillfällen. Båda de sakerna är till för att inte hunden ska bli så förvirrad.

Men varför detta snack om att hunden blir förvirrad?
Om man är en familj som har hand om hunden kommer alla göra lite olika med hunden ändå. Man pratar olika med den, man hanterar situationer ute på promenader olika även om man har samma grundregler i huset. Hunden anpassar sig till det utan problem så nog kan hunden klara att gå på kurs med två olika förare.
Jag har aldrig gett min man direktiv om hur han skall agera när han och nya valpen möter folk och hundar, vi är överens om att våra hundar inte behöver hälsa på alla, men hur han löser det är upp till honom.
Ingen förvirring hos hundarna där inte.
Jag tror snarare det är kursleraden som tycker det är enklare med en förare per hund.
Sen att det är hela följen med blir ju superrörigt om inte folk har vett på att knipa när instruktören pratar eller när den som håller i kopplet gör övningar med hundarna är en annan sak.

Men varför detta snack om att hunden blir förvirrad?
Om man är en familj som har hand om hunden kommer alla göra lite olika med hunden ändå. Man pratar olika med den, man hanterar situationer ute på promenader olika även om man har samma grundregler i huset. Hunden anpassar sig till det utan problem så nog kan hunden klara att gå på kurs med två olika förare.
Jag har aldrig gett min man direktiv om hur han skall agera när han och nya valpen möter folk och hundar, vi är överens om att våra hundar inte behöver hälsa på alla, men hur han löser det är upp till honom.
Ingen förvirring hos hundarna där inte.
Jag tror snarare det är kursleraden som tycker det är enklare med en förare per hund.
Sen att det är hela följen med blir ju superrörigt om inte folk har vett på att knipa när instruktören pratar eller när den som håller i kopplet gör övningar med hundarna är en annan sak.

Instämmer helt

Kan bara instämma - hunden ska leva i familjen och då behöver alla lära sig. Dessutom är väl oftast hunden en del av familjen och då ska ju alla kunna dela nöjet också. en är det väl självklart att det är en förare åt gången - det går ju inte att springa runt och vara två i kopplet (låter så på en del beskrivningar)

KL

Jag är ju av åsikten att det finns många hundägare som inte riktigt vet vad dom pysslar med. Jag har en i min familj som hjälpt mig med promenaderna med min hund. Dock tyckte hon att hon inte behövde lyssna på mig utan körde sitt eget "race" och allt blev pannkaka. Hon hjälper mig självklart inte med hunden längre sen jag insåg detta. Ju fler människor som kretsar kring hunden som kan få denna basala utbildning desto bättre tycker jag. Max 2 per hund (dom som ska hantera hunden mycket) och åskådare utanför plan skulle jag tycka var bra. En hundinstruktörs ord påverkar människor mer än tex dotterns. När jag berättar om vilken slags träning min hund får tar vissa det inte på allvar. Om en utbildad instruktör säger samma sak får orden oftast starkare betydelse.

kl.
Alla kurser jag har gått så har både jag och sambon varit med. Och vi har självklart bara betalt för EN eftersom att det är EN hund vi går kurs med. Tycket inte att det är något konstigt att både jag och sambon är med på kurserna, framförallt valpkursen och vardagslydnaden. Men det har ju bara varit en av oss som gjort övningar, självklart har inte båda två gått ut på plan och gjort samma övningar.Alla kurser vi har gått har det även gått ut information om att alla i familjen som hanterar hunden gärna får vara med. Men att man antingen turas om att göra övningarna eller att en av personerna gör övningarna. Som mest har det varit tre stycken på en hund på de kurser jag gått och det var inge kaos alls, en tränade hunden resten var med och lyssnade.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att ta med hela tjocka släkten på kurs, det är ju jag och sambon som har hunden.

Så du menar att man borde gå två valpkurser för att båda ska få samma information? Betalt per hund borde ju vara det vettigaste faktiskt...

Jag menar ingenting, men själv frågan är ju "För vem har du kurs?" Har jag kurs för hunden eller för förararen?

Ponera att jag lär ut något annat, vad vet jag, matlagning, jag tar betalt för att lära 15 personer matlagning och det ramlar in 30, för "vi borde ju få samma information, då vi tillhör samma hushåll" På vilket sätt är det självklart?

Jag ska gå på språkkurs och tar med min sambo, betalar för en, för han borde också lära sig lite. Eller?

Jag säljer en utbildning, säljer jag min kunnande till en person, så säljer jag den inte till två. Vad är det för skillnad?

Jag menar ingenting, men själv frågan är ju "För vem har du kurs?" Har jag kurs för hunden eller för förararen?

Ponera att jag lär ut något annat, vad vet jag, matlagning, jag tar betalt för att lära 15 personer matlagning och det ramlar in 30, för "vi borde ju få samma information, då vi tillhör samma hushåll" På vilket sätt är det självklart?

Jag ska gå på språkkurs och tar med min sambo, betalar för en, för han borde också lära sig lite. Eller?

Jag säljer en utbildning, säljer jag min kunnande till en person, så säljer jag den inte till två. Vad är det för skillnad?

Så tänkte jag faktiskt inte på det, intressant med en ny synvinkel! Med denna nya insikten i åtanke så tycker jag att det är upp till tränaren i fråga att avgöra hur många denne vill sälja kunskapen till för det priset. Jag tror (har aldrig instruerat själv) att jag skulle acceptera 2 ändå, så länge båda ska träna samma hund. Det är ju trots allt till hundens fördel. Men vid träningar inför tävling och liknande hade jag satt max 1.. Men jag spekulerar bara, har aldrig suttit i situationen på riktigt så man vet aldrig :)

Nej varför skulle vi göra det? vi har en valp.

Det är återigen det som är frågan, går valpen på utbildning eller ni?
Är det ni, är det solklart att ni ska betala för två, vilken annan utbildning kan du gå där det är självklart att det är två för en?

Jag skulle vilja säga att valpkursen i de flesta fall är till för "flocken", dvs. valp med familj. Valpen får social träning under ordnade former samtidigt som familjen lär sig ett gemensamt sätt att bygga en god kontakt med sin nya medlem.

När det gäller valpkurser så brukar det ju anges att hela familjen är välkommen. Jag lade först in åtminstone tio länkar som exempel tills jag kom på att det nog inte var tillåtet. Sedan är det självklart så att den som ger kursen är fri att bestämma och om det inte framgår i kursinformationen om alla i familjen får vara med eller inte så frågar man givetvis vad det är som gäller.

Andra hundkurser är ju inget konstigt att man betalar för ett ekipage (hund+förare). På många ställen, t.ex. hos Eva Bodfäldt så får den som vill vara med på kursen men som inte är hundförare betala för en observatörsplats om man vill vara med.

Visst kan jag hålla med dig om att det egentligen inte borde vara någon skillnad i de två fallen. Men det är väl en slags sedvänja som har växt fram på grund av att hela familjen oftast har varit välkommen på valpkurserna utan att betala något extra.

Jag tror att det är bra att vara tydlig i kursbeskrivningen vad det är som gäller för att undvika missförstånd. :) Även om ingen skulle ta med sig en kompis eller sin sambo på en matlagningskurs utan att betala så finns det ju mängder med andra kurser som man får följa med som åskådare, t.ex. ridkurser, simkurser eller danskurser.

Det är återigen det som är frågan, går valpen på utbildning eller ni?
Är det ni, är det solklart att ni ska betala för två, vilken annan utbildning kan du gå där det är självklart att det är två för en?

Ok då är det valpen :p jag personligen ser VALPKURS som någonting hela familjen borde vara välkommen på. Nu menar jag inte att jag, maken och barnen ska vara med på planen och yra runt. Barnen kommer troligtvis inte ens att följa men. Men jag vill inte missa något kurstillfälle, jag har säkert frågor och funderingar som inte min make tänker på och vise versa. Jag står gärna utanför planen om maken har valpen men jag vill gärna se vad de gör och kanske tom höra vad de säger. Är det orimligt att förstå?
Utan att betala det dubbla, dyrt nog som det är!

Jag tycker ju ändå att det är skillnad, och speciellt om man ser det på en lite längre perspektiv, varför har man en valpkurs? Jo antagligen för att en familj ska lära sig att hantera sin valp på rätt sätt så att den blir en fungerade hund i vardagen. Alltså måste ju hela familjen lära sig hur man går tillväga.

Sen finns det ett ekonomiskt perspektiv för den som håller kursen, vill du ha kursdeltagarna tillbaka för att de trivdes med kursen och vill lära sig mer? Vilken går du tillbaka till då, den som lärde hela familjen att få hunden att fungera eller den som enbart lärde en i familjen?
Sen finns det även ett socialt ansvar som hundägare i allmänhet och som tränare i synerhet, att lära så många som möjligt hur man på bästa sätt tar hand om sin hund.

Som sagt finns det ju många olika ställen där man är välkommen att titta på, tex ridlektioner på en vanlig ridskola, där kan man visserligen få tillsägelse att vara tysta på läktaren men jag har aldrig hört någon blir utkörd.

Sen tycker jag absolut att man kan kräva att det är en som går med hunden, även om man kan byta under tiden, och de som inte går med sin hund, sitter på sidan av eller där tränaren nu vill ha dem.
Med min människoälskande då valp så lånade vi dock in de som satt brevid för att använda som störning, en period var nämligen människorna mer störning än andra hundar.

Jag och min sambo vill ha en hund tillsammans, som vi delar ansvar och träning för 50/50. Jag hade inte gått på en kurs där båda inte var välkomna, eller där bara en fick träna per gång. När vi gick på valpkurs var båda med, och vi lärde jättemycket av att se den andra träna hunden. Hade man suttit 25 meter längre bort hade upplevelsen och lärdomarna inte blivit desamma.

Men för att ta ett exempel som är mer likvärdigt.
Jag har i alla fall aldrig behövt betala extra när jag har varit med någon ryttare som varit iväg på kurs eller träning med sin häst så länge jag ingått i sällskapet runt en av hästarna.

Och för att ditt resonemang ska fungera får du ju helt plötsligt börja med ett ekipage-pris och ett "åhörar-pris" för den som inte gör övningarna med hunden kommer aldrig få lika mycket ut av din kunskap som den som går kurs med hund.

Och även på matlagningskursen är jag tveksam att dom tagit betalt för din sambo som bara står och tittar i bakgrunden, men om han aktivt deltar ska han självklart betala han med för då kommer det utöver kunskapen behövas ytterligare resurser för att förse honom också med den utrustning och de råvaror som behövs.

Men vad jag vet så har hundägarna med sig sin egen hund, och vanligtvis vad som behövs både i godis och leksaker för att träningen ska gå att genomföra?

/Camilla

Jag skulle vilja säga att valpkursen i de flesta fall är till för "flocken", dvs. valp med familj. Valpen får social träning under ordnade former samtidigt som familjen lär sig ett gemensamt sätt att bygga en god kontakt med sin nya medlem.

När det gäller valpkurser så brukar det ju anges att hela familjen är välkommen. Jag lade först in åtminstone tio länkar som exempel tills jag kom på att det nog inte var tillåtet. Sedan är det självklart så att den som ger kursen är fri att bestämma och om det inte framgår i kursinformationen om alla i familjen får vara med eller inte så frågar man givetvis vad det är som gäller.

Andra hundkurser är ju inget konstigt att man betalar för ett ekipage (hund+förare). På många ställen, t.ex. hos Eva Bodfäldt så får den som vill vara med på kursen men som inte är hundförare betala för en observatörsplats om man vill vara med.

Visst kan jag hålla med dig om att det egentligen inte borde vara någon skillnad i de två fallen. Men det är väl en slags sedvänja som har växt fram på grund av att hela familjen oftast har varit välkommen på valpkurserna utan att betala något extra.

Fast jag skulle vilja säga just det att det är en skillnad just i det där med att valpkursen är för flocken. Du säljer in din kunskap till en annan katgori kunder, just för att dom går oftast kursen just för att hunden ska fungera i vardagen och i denna flocken. Får inte delar av flocken vara med har tagit bort stora pusselbitar i spelet, och kommer heller inte kunna hjälpa dom att få ihop det.
Då är det kanske bättre att lägga en avgift som är lite högre och räkna med att man säljer sin kunskap till en familj/flock som det nog är i väldigt många fall.
Skillnad på tex Eva Bodfälts-kurserna är väl att dom på ett helt annat sätt inriktar sig på att ta just det ekipaget vidare på en högre nivå? Den hunden/föraren fungerar nog oftast där hemma i flocken redan, men vill utveckla sin relation till att gå förbi stadiet bara fungera och vill gör något speciellt av den.

Jag tror att det är bra att vara tydlig i kursbeskrivningen vad det är som gäller för att undvika missförstånd. :) Även om ingen skulle ta med sig en kompis eller sin sambo på en matlagningskurs utan att betala så finns det ju mängder med andra kurser som man får följa med som åskådare, t.ex. ridkurser, simkurser eller danskurser.

Och jag tror som sagt inte kursledaren tagit betalt, i alla fall inte fullt pris för sambon så länge han inte aktivt deltar.

Övriga svar se röda uppe i citatet.

Hoppas det inte gör något att jag stal ditt inlägg och spann vidare :)

/Camilla

På den brukshundsklubben (stor klubb) jag gått kurser på gäller reglen att det är en människa per hund. Är det andra människor med (föräldrar, syskon, partners osv osv) får de sitta i klubbstugan eller ta en promenad.

Alla ledare går igenom denna reglen första gången, och helst ska det vara samma människa som går på alla kurstillfällen. Båda de sakerna är till för att inte hunden ska bli så förvirrad.

Fast jag skulle tro att det sedan är ännu mer förvirrande för hunden att alla i flocken sedan kör sitt eget race där hemma för att dom inte fått lära sig att följa samma röda tråd. För tyvärr är det ju så som någon annan sagt också, det som en instruktör säger väger mycket tyngre än vad man själv säger även om du kommer hem och upprepar dennas ord bokstav för bokstav.

/Camilla

Senast ändrad:

ast jag skulle vilja säga just det att det är en skillnad just i det där med att valpkursen är för flocken. Du säljer in din kunskap till en annan katgori kunder, just för att dom går oftast kursen just för att hunden ska fungera i vardagen och i denna flocken. Får inte delar av flocken vara med har tagit bort stora pusselbitar i spelet, och kommer heller inte kunna hjälpa dom att få ihop det.
Då är det kanske bättre att lägga en avgift som är lite högre och räkna med att man säljer sin kunskap till en familj/flock som det nog är i väldigt många fall.
Skillnad på tex Eva Bodfälts-kurserna är väl att dom på ett helt annat sätt i

Fast det är ju exakt det jag skriver :D. Jag använder ju nästan samma ord till och med.

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Migo
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 290
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 645
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka