för ung för att para?

A

Amanda_Bisa

har en blandras hane på snart 2 år (25/3-08) och vill gärna ha en valp efter honom och det finns en som vill para med honom. men är han för ung? och hur gamla ska dom vara? vet inte om han är helt könsmogen än.

tacksm för svar.

Sv: för ung för att para?

Låt bli. Finns redan tillräckligt med blandraser som söker hem.

Hanhundar blir vanligtvis könsmogna runt 6 månaders ålder +/- nån månad. Så jo, han är nog vuxen nog.

Det övriga orkar jag inte ens ge mig in i... Och det var ju inte det du frågade efter heller så.

Men jag är väldigt nyfiken över denna vanliga vilja av att ta en valp efter just sin egen hund, oavsett vad det är för "byracka". Vad är vitsen...? Det blir ju inte samma hund iaf.

Och så är det en bordercollie/collie-korsning du sitter på ser jag i din profil nu... Vad är det för tik du vill para med? Varför vill ägaren till den tiken para med din hane?
Just bordercollie är en ras som inte lämpar sig att korsa med andra raser då den är rätt... extrem och krävande. Även om just din hund är jättetrevlig finns risken att nio av tio valpar blir mycket svårplacerade/lämnas åter/vandringspokaler.

Senast ändrad:

Hanhundar blir vanligtvis könsmogna runt 6 månaders ålder +/- nån månad. Så jo, han är nog vuxen nog.

Det övriga orkar jag inte ens ge mig in i... Och det var ju inte det du frågade efter heller så.

Men jag är väldigt nyfiken över denna vanliga vilja av att ta en valp efter just sin egen hund, oavsett vad det är för "byracka". Vad är vitsen...? Det blir ju inte samma hund iaf.

Och så är det en bordercollie/collie-korsning du sitter på ser jag i din profil nu... Vad är det för tik du vill para med? Varför vill ägaren till den tiken para med din hane?
Just bordercollie är en ras som inte lämpar sig att korsa med andra raser då den är rätt... extrem och krävande. Även om just din hund är jättetrevlig finns risken att nio av tio valpar blir mycket svårplacerade/lämnas åter/vandringspokaler.

klart det inte blir samma hund. men ändå kul att ha en hund/valp efer honom som jag hoppas kan ärva hans uderbara psyke.. tiken är en balnding mellan bordercollie/wachtel. dom vill para mest för att det är bordicollie i och för han är trevlig både till sättet och utseendet.

jo det är ju tyvärr så.

klart det inte blir samma hund. men ändå kul att ha en hund/valp efer honom som jag hoppas kan ärva hans uderbara psyke.. tiken är en balnding mellan bordercollie/wachtel. dom vill para mest för att det är bordicollie i och för han är trevlig både till sättet och utseendet.

jo det är ju tyvärr så.

Jo men iom att du får bordercollie/collie/wachtel i valparna så har du ju egentligen ingen aning om hur psyket blir.
Alert,vaken och rastlöst iaf gissar jag. ;) Omingethänderäterjagtapetochjagarminegensvansitimmar-hund.
Risken finns och är rätt stor.

Jag skulle inte göra det om jag var du. Det blir svårplacerade valpar som sagt och såna finns det nog av på marknaden redan. Tyvärr. :(

För ung är han inte.
Men du kan få en mer "hanig" hanhund efter parning.
Alltså mer intresserad av tikar, mer bråkig mot andra hanar, lyfta på benet "överallt" och så vidare...

Jag har ägt tre avels hannar och på två av dom hände detta, den tredje ändra sig inte.
Så 100 är det så klart inte, men du bör ju ändå vara medveten om att risken finns.

för att det skulle va kul att ha en hund efter honom för han är en speciell liten herre:)

Jag har själv far och son här hemma, och även om det finns vissa likheter så skulle jag nog ändå beskriva dom som natt och dag. Så att du skulle lyckas få en kopia utav din andra hund finns det tyvärr inga garantier för, risken är större att det blir tvärtom.

Jag har själv far och son här hemma, och även om det finns vissa likheter så skulle jag nog ändå beskriva dom som natt och dag. Så att du skulle lyckas få en kopia utav din andra hund finns det tyvärr inga garantier för, risken är större att det blir tvärtom.

Håller med till 100 %

TS: Javisst, du vill ha en valp efter din hund, och du kan säkert ge den valpen ett gott hem.
Men det kommer nästan garanterat födas mer än en valp, och vad händer med dessa små liv då de som Skogstrollet säger antagligen är svårsålda och risken är stor att de blir problemhundar/vandringspokaler.
Skulle det inte kännas hemskt att veta att du har del i ansvaret att en kull blivit till, som du i efterhand får reda på att det gått åt skogen för? Detta på grund av att resultatet inte blivit som man tänkt sig med alla dessa raser inblandade, och de nya ägarna inte har kunnat ta hand om hundarna på grund av deras mentalitet.

Man kan inte ta en hel kull efter en så "svår" kombination bara för att man själv vill ha en valp.
Det känns mycket egoistiskt tycker jag, ibland måste man tänka längre än näsan räcker.
Bordercollie-blandningar behöver jag inte uttrycka min åsikt om för de har tidigare talare redan gjort.
Jag kan bara säga att jag inte tycker att denna parning är ett dugg lämplig. Njut och ha glädje av din redan existerande hund istället, han är ju ung och ni har många roliga år framöver att se fram emot!

för att det skulle va kul att ha en hund efter honom för han är en speciell liten herre:)

Jag har två "speciella" blandraser här hemma...men de är inte lämpliga för avel för att jag har ingen aning om vad det finns för linjer bakom dom. Jag har absolut ingen som helst koll på vad som döljer sig bakom deras stammar då de inte är kända. Den ena, BC-korsningen, har dessutom en ärftlig ögonsjukdom ( vad jag tjatat om detta...:o ).

Om jag drar mig till minnes så har alla mina hundar varit "speciella"...så, det är mer individen än rasen. Jag har inte köpt någon blandras, skulle aldrig falla mig in, faktiskt. Däremot funderar jag på att köpa hund framöver och har siktet inställt på några raser, inte blandraser...

Kom ihåg att självklart anser man sin egen hund som speciell men det är inget kriterie för en bra avelshund.

Än finns det hopp.:rofl:
Vår Olderman,är kastrerad,renrasig,och alldeles fantastiskt speciell:love:
Vi vet dessutom att honom får vi njuta av NU,sedan kommer en ny fantastisk hund till våra hjärtan. Det är så himla läckert med dessa våra hundar,att de BLIR speciella,fast vi trott att den förra var SÅÅÅÅ speciell.
Som någon skrev; NJUT alla de år du har med din speciella korsning,men låt det stanna vid det,snälla:love:

något jag inte förstår... Om folk nu tvunget ska avla på blandraser, varför inte välja raser som passar ihop. Nä det ska blandas jakt med vall och helst ska där finnas en liten söt ras med.
Just BC är ngt folk tycker om att avla blandras på, en ras man absolut inte ska blanda med annat överhuvudtaget. Har träffat så många "snurriga" BC blandningar.
Det finns ju en anledning till varför hundstallarna är fulla med blandraser runt 7-10 månader gamla. De (hundarna) blev inte riktigt vad man trott, och sen blev de tio resor värre när de blev könsmogna.

Håller med till 100 %

TS: Javisst, du vill ha en valp efter din hund, och du kan säkert ge den valpen ett gott hem.
Men det kommer nästan garanterat födas mer än en valp, och vad händer med dessa små liv då de som Skogstrollet säger antagligen är svårsålda och risken är stor att de blir problemhundar/vandringspokaler.
Skulle det inte kännas hemskt att veta att du har del i ansvaret att en kull blivit till, som du i efterhand får reda på att det gått åt skogen för? Detta på grund av att resultatet inte blivit som man tänkt sig med alla dessa raser inblandade, och de nya ägarna inte har kunnat ta hand om hundarna på grund av deras mentalitet.

Man kan inte ta en hel kull efter en så "svår" kombination bara för att man själv vill ha en valp.

Det känns mycket egoistiskt tycker jag, ibland måste man tänka längre än näsan räcker.
Bordercollie-blandningar behöver jag inte uttrycka min åsikt om för de har tidigare talare redan gjort.
Jag kan bara säga att jag inte tycker att denna parning är ett dugg lämplig. Njut och ha glädje av din redan existerande hund istället, han är ju ung och ni har många roliga år framöver att se fram emot!

tack för alla svar. själv har jag och min sambo kommit överens om att vi inte ska ta nån valp efter honom nu men troligen senare. men han ska troligen para fortfarane för dom som har tiken är väligt intreserade.

Denna tid börjar kännas som tvilight zone:crazy:
När jag var liten så fanns det bara tjuvparade jaktblandningar att köpa på blandrasfronten!!
Vad fan är det som har hänt??
Vill varenda människa ha en avkomma efter SIN UNDERBARA hund??
Kosta vad det kosta vill? Hur hade du tänkt dig för resterande valpar?
VILL du att din underbara hane skall ha valpar som riskerar att bli vandringspokaler??
Så länge DU får din teling så skit i resten, eller?
Förklara gärna!
Sorry om jag låter hård men jag blir bara så himla trött på bilden som kommer upp i min hjärna på stackars missförstådda valpar som säljs som "perfekta" familjehundar och ca åtta månader till ett år senare annonseras ut pga. "allergi":mad:

*delvis knapp*

Bra inlägg de flesta skrivit:bow:, håller fullkomligt med, men jag väljer att knipa käft då jag inte vill gå för lång och säga det ena och det andra till TS nu när jag är på riktigt dåligt humör:devil::angel::smirk:

*Knapplån*

Och om du ska framstå som lite seriös sedan borde du vilja hålla kontakten med dina valpköpare och du borde vilja hjälpa dem att lösa de eventuella problem de kan få med sina hundar.

Jag tror personligen att det kommer bli problem med valparna, med tanken på vad tiken och hanen har för raser i sig. Tror inte det finns någon (iaf inte så väldigt många) bönder som tänker köpa din blandras när det finns en mängd andra renrasiga bordercollies. Ofta vet de vad de vill ha för hundar när de söker en vallhund, och det brukar inte vara blandraser.

Jag kan tänka mig att de flesta som köper blandraser inte vet vad de vill ha för ras, eller att det inte bekommer dem så mycket vilken ras hunden har, tills de får veta vad paketet innehåller sas. Helt enkelt, de som kommer köpa dina valpar som sällskapshund, enbart, kommer få problem. Punkt. Och för att framställa dig själv som seriös så ska du hjälpa ägarna att komma till rätt med sina hundar. Alla hundar.

tack för alla svar. själv har jag och min sambo kommit överens om att vi inte ska ta nån valp efter honom nu men troligen senare. men han ska troligen para fortfarane för dom som har tiken är väligt intreserade.

Men...nu handlar det väl inte om huruvida tikägaren är intresserad eller ej. Har du koll på vad din hund kan tänkas nedärva i form av ärfliga sjukdomar/defekter? Vet du vad tiken har bakom sig? Vad är målet med den aveln?

Jag blir inte klok på folk... BC-korsningen är en klassisk sådan. Fullständigt horribel vid 7 månaders ålder och familjen som ägde henne kunde inte ha henne kvar... De hade betalat dyrt för denna hunden som dom sen skrev över på mig för att hon skulle få en chans till att leva vidare... Är det nåt sånt du önskar avkommorna efter din hund???

Liknande trådar

Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 024
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 811
Senast: Digbil
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka