För tung?

C

CatrineWi

När anser ni att man som ryttare väger för mycket om vi säger att det gäller att rida på ridskola en gång/vecka på normalbyggda halvblod?

Sv: För tung?

På min ridskola hade vi maxgräns 90 kg på de stora, rejäla halvbloden 170+. På de mellanstora/de känsligare hade vi 80 kg, och på de mindre mellan 150-160 hade vi 70 kg. En häst var ganska smal och känslig och hade 60 kg som viktgräns.
Sen varierade viktgränserna beroende på om hästarna hade varit skadade, om de var unga eller av någon anledning under igångsättning.

Nu kan man såklart väga 80 kg och rida en häst på t ex 157 om det är din egna häst. Men på en ridskola sätter man gärna lite nedre gränser för att det är många olika ryttare som rider.

Tack för det svaret! Jag har nämligen gått up FEMTON kg sedan jag sålde min pålle och jag har knappt vågat fråga om jag kan rida på lektion....:crazy:

Man brukar väl säga att runt en sjättedel av hästens vikt är ok. Dvs, väger du 100 kg så bör du kunna rida en häst som själv väger 600 kg. Men sedan beror det ju mycket på hur hästen är byggd/musklad osv. Men ring till ridskolan vetja! Det värsta som kan hända är ju att de säger att det inte går...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 515
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar