För tung??

Avalon

Trådstartare
Jag hade tänkt o börja hoppa lite lätt me min nordis, högst 40 cm typ, men är han för tung för det, väger ca 650-700 kg o e 158 i mankhöjd. Så att han inte blir skadad på nått sätt alltså, nån som vet??? :confused:

Tycker han det är kul så låt honom hoppa!

Nu vet jag inte hur mycket de brukar väga... Men min häst som är ungefär lika stor väger 540 kilo och är lätt i typen.
Om han är grov (vilket jag tippar på) så låter det väl helt normalt!

/C

Jag tror inte det är nån fara om du itne sitter å hoppar konstant i en timme (vilket nog inte är bra för någon häst)...

Är han bara kraftigt byggd, eller är han överviktig? Det kan ju ha med saken att göra också... Är han kraftigt bygd så borde hans ben vara byggda för hans kropp...

Han är rätt så kraftigt byggd, men oxo lite för tjock...
Håller på o bantar bort det nu innan sommaren kommer :)

Jag tycker att det är helt OK. Sen hjälper det nog till att få honom i lite mer trimmad form. Alla nya övningar aktiverar och stärker ju nya muskler. Hoppas ni får det roligt med hoppträningen!

klart att du kan börja hoppa med honom! själv har jag hopp tävlat lite med en nordis som är hur tung som helst! hon älskar det även om hon inte är så duktig. det kan ju vara samma sak med din häst... rätt vad det är så hoppar han lätt en meter! underskatta aldrig en tung häst! kramar

Mitt halvblod väger ca 650 kg och är 167 cm i manken, han hoppar med lätthet över 120.. Oroa dig inte :)

Nä det borde väl inte vara några problem. Min kompis häst väger runt 600 kg och han är 175cm. De tävlar hoppning, 130-140 klasser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 377
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar