För tidigt?

S

sstina

Jag har nu börjat minska på maten litegrann för mina pållar. Förut fick dom frukost, middag och kväll men nu har jag "slagit ihop" middag och kväll..
Såhär ser det ut nu;
runt 8: frukost + utsläpp
runt 16-17: hö i hagen
runt 20: insläpp, middagsmaten och därefter godnatt

är det för tidigt att börja dra ner..?
Har ju börjat komma lite gräs i hagen nu. (hagen är stor)

Sv: För tidigt?

Vet inte var du bor och hur stora hagar du har. Här (Skåne) har det börjat komma upp lite grönt,men inte så mycket så att jag dragit ner på utfodring/utfodringstillfälle.Det dröjer nog ett tag till.

jag bor utanför norrköping. kan inte bedöma hur många meter hagen är men den är stor iallafall. =)

jag har inte dragit ner särskilt på fodret, tog bort havren dom normalt fick vid 22-tiden annars och la middagsmaten som kvällsmat istället. :d

Jag bor i Skåne och var idag ute och tittade i hagen. Lite beror det väl på hurdan mark man har. Många ängar härnere är gröna. Men inte tillräckligt i vår hage i alla fall för att kunna räkna in något vidare. Har därför jättesvårt att tänka mig att Norrköping har kommit så långt att det skulle finnas så mycket gräs så att det kan räknas som annat än "godis".

Nej det är väl mest som "godis" men aja... dom får ju i princip likadant som förut, bara ingen havre och lite andra tider =)

Jag drog ner på min hästs mat idag! Har dragit ner på hösilaget från 13-10 kg och istället lagt till 1/4 havre som kraftfoder hon hon börjar bli lite tjock, och tappa energi när det blir såhär pass varmt! Hon har en superstor hage med rätt mkt gräs, inte så pass mkt så att jag eg kan ersätta en del av hösilaget, men eftersom det är varmare nu än i vintras går det inte heller åt lika mkt energi och därför behöver man ju ej ge lika mycket mat.:) Min får samma tider som din ungefär!
Hittils (fram tills idag) har tiderna sett ut såhär:
innan kl 7-hösilage och kraft
går direkt ut i hagen efter det, ca 7.30-8
kommer in kl 16 och får då hösilage och kraft
och får kvällsmaten (hösilage och kraft) kl 20
Nu har jag valt att ha henne ute i hagen tills jag själv släpper in henne, som kommer bli runt 19-20 tiden, och kommer då få hö i hagen vid 16, men ta bort kraftgivan.

:)

Det beror antagligen på hur mkt mat de får, värden osv.
Men jag tror att man inte ska dra ner på mängden grovfoder då det är viktigt att de får i sig tillräckligt med fibrer. Däremot kan man antagligen minska eller ta bort kraftfodret.
Här i skåne har gräset börjat växa en del. Nu får inte våra hästar så mkt kraftfoder. De stora får lite grand men jag kommer att börja minska det lite. Gorvfodret brukar jag ta bort när de lämnar kvar det och inte vill ha mer utan hellre äter gräset.

Jag har också börjat dra ner lite på maten. Men bara pyttelite :)

Det har börjat skimra grönt i vår stoooora vinterhage och man kan kanske luras att tro att de inte får i sig så mycket eftersom det ännu så länge bara är små små ytte-pyttestrån av gräs.

Men jag har sett att pålle helt plötsligt börjat lägga på sig om mage, rygg och bak och det är ett säkert vårtecken! :D

Jag har först och främst dragit ner på den lilla havren han fick och något halvkilo av höet. Kommer härefter att dra ner mer på höet efterhand som jag ser att magen växer. :)

Man märker även att hästarna inte äter någonting nästan av halmen vi lägger ut i skjulet så det där tunna grönskimrande "täcket" i hagarna är nog mer än vad man tror. :d

Jag har dragit ner lite på grovfodret, och till de hästar som jag av erfarenhet vet blir tjocka har jag minskat kraftfodret rejält

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 894
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 268
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka