För tidigt?

Sv: För tidigt?

Jo, naturligtvis är det så men naturen kan spela oss spratt ibland. Vet man med säkerhet att det bara finns ett ägg?

Men det är ju annorlunda vid naturlig betäckning....jag vet inte vilken av de tre betäckningarna som var den som gjorde stoet dräktig. Mitt sto blev tex betäckt på en måndag, onsdag och fredag och då är det ju några dagars skillnad iaf. Men jag kan tänka mig att det var andra eller tredje gången som det tog, men måste ju ändå räkna från sista gången.....

Men det är ju annorlunda vid naturlig betäckning....jag vet inte vilken av de tre betäckningarna som var den som gjorde stoet dräktig. Mitt sto blev tex betäckt på en måndag, onsdag och fredag och då är det ju några dagars skillnad iaf. Men jag kan tänka mig att det var andra eller tredje gången som det tog, men måste ju ändå räkna från sista gången.....

Stona är funtade så att de står inte för hingst när det så att säga är för sent, de går ur brunst ganska snabbt efter att ägget gått kan möjligen stå några timmar efter men då märker man ofta att de inte är helt nöjda över att bli betäckta, så har det i alla fall varit med mina som kollats parallelt med ul samtidigt.
Att de skulle stå 2 dagar efter att ägget har gått tror jag faktiskt aldrig inträffar utan man kan nog lugnt räkna med att befruktning tidigast har skett samma dygn som sista språng (alltså möjligheten är ju att ägget gått någon timme innan sista språnget därav att hon fortfarande står trots att kanske befruktning skett precis innan)

Vi kan ju vända på steken och fråga; Hur länge "får" de gå över tiden?
Min Coretta(NSV)gick över 1 hel månad,,fatta att jag var trött,,,men ut kom till sist ett fint stoföl,,det var hennes första,,därefter har hon fått 4 föl som alla har kommit nästan på dagen från första betäckningsdagen....mvh c.:bump::banana:

Stona är funtade så att de står inte för hingst när det så att säga är för sent, de går ur brunst ganska snabbt efter att ägget gått kan möjligen stå några timmar efter men då märker man ofta att de inte är helt nöjda över att bli betäckta, så har det i alla fall varit med mina som kollats parallelt med ul samtidigt.
Att de skulle stå 2 dagar efter att ägget har gått tror jag faktiskt aldrig inträffar utan man kan nog lugnt räkna med att befruktning tidigast har skett samma dygn som sista språng (alltså möjligheten är ju att ägget gått någon timme innan sista språnget därav att hon fortfarande står trots att kanske befruktning skett precis innan)

där håller jag inte riktigt med dig, har egen erfarenhet vissa ston får aldrig nog och därför är det av största vikt att det är mkt duktig hingsthållare som kan läsa stoet.

Men oftast så släpper ju inte stoet på när det tagit men det finns faktiskt undantag. har ju som jag tidigare sagt ett sto som är född mellan 18-22 dagar för tidigt och hon är betäckt 3 språng.

men en annan intressant fråga är är det någon som fört något slags protokoll över vilken dag stoet fölar. har ett som endast fölar på söndagar :laugh: och nu är det intressant med åretsto hon är ju född en lördag och jag vet ej vilken dag dom andra fölen efter det stoet är född funderar på att försöka ta reda på de...vetenskap på hög nivå :D

Hej hej

Min granne fick ett jättestort välutvecklat föl förra helgen. Mamman var förstföderska. Hon skulle ha fölat den 22 april.

superbee5.jpg

Vi har en stor fullblodsuppfödare här i krokarna som fick en unge på dygn 300, alltså en hel månad för tidigt, för ett antal år sen. Dom lyckades klara den (men det är mkt ovanligt) med otroligt mkt jobb, tyvärr togs den bort vid 1-års ålder pga komplikationer.

Oftast klarar dom sig inte innan 315, i alla fall inte utan komplikationer. Innan dygn 310 är det nog väldigt få som överlevt.
Vi har fått vår tidigaste på dygn 314, den hade då inte färdigutv. senor, men var annars pigg & kry.

Och som Ameo skrev, allt innan 320 räknas som prematur.

Tecken att titta efter om det är en prematur:Konkav nosrygg , silkespäls, hängande öron, röda slemhinnor, speciellt tungan brukar vara riktigt röd. Ofta har dom ingen sugreflex heller och är väldigt svåra att få i råmjölken. Även vanligt med senkontrakturer.

Om min fölunge inte har konkav nosrygg kommer jag bli mkt besviken faktiskt :D, det är ju en arabunge!

min märr ska få sitt föl den 25 april enligt uträkningarna.

En fölunge som är född en hel månad för tidigt utan några som helst prematura tecken, känns nästan som en felräkning...

En fölunge som är född en hel månad för tidigt utan några som helst prematura tecken, känns nästan som en felräkning...

Jag frågade grannen detta, men stoet hade varit iväg på träning innan det blev betäckt och hingsten är hennes egen. Hon skriver upp noga när de betäcks eftersom hon skall hålla redan på 25 ston. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka