För tidigt för smakis?

Koltinna

Trådstartare
Min tjej är nu 16.5 veckor och blir 4 månader gammal den 11 December.
Idag var jag på BVC med Enya och barnmorskan och jag diskuterade detta med mat, och jag sa att jag tänkte börja ge smakisar någon gång när hon är 4 månader.
Enya tittar mycket på mat, försöker lägga handen i tallriken, stoppar in filtar och allt i munnen m.m. Och visar intresse för mat.
BM sa att hon tyckte att vi kunde börja ge henne mat nu. Delvis tänkte jag - ja vad kul! Men samtidigt, är det inte liiiiiite tidigt?
Vill ju inte stressa igång det.
Vad tycker ni? Ska jag testa, och om det går illa så lägger jag ner tills hon vill mer?

Sv: För tidigt för smakis?

Prova o se vad hon säger. Gillar hon det inte har ni ju gott om tid på er :). Ludde började runt fyra månader o det gick fint. Han var oxå mkt intresserad av mat redan då.

Testa du! Spelar väl ingen roll om du börjar nu eller om en vecka när hon är exakt 4 månader? För jag uppfattade som att du tänkte börja då?

Lycka till!

Sonen (nu 16 mån) som var en glupsk typ och som låg långt över på kurvan började med mat vid 3,5 månad och det var inte många måltider som blev smakisar. Dottern började när hon var 4 månader och har också haft lätt för att komma igång. Är de intresserade så tycker jag att man ska lyssna på det och utgå från det snarare än några generella riktlinjer. Vid vissa andra åldrar kan det till och med vara svårare när något utvecklingsprång pågår.

Spelar väl ingen roll om du börjar nu eller om en vecka när hon är exakt 4 månader? För jag uppfattade som att du tänkte börja då?

Jag skrev "någon gång när hon är 4 månader" alltså någongång under den månaden när det känns rätt :)

Jag skrev "någon gång när hon är 4 månader" alltså någongång under den månaden när det känns rätt :)

Ok!

Jag tror ändå inte att det är för tidigt i och med att hon visar intresse för mat. Vill hon inte ha är det ju bara att vänta ett tag till.

Lycka till!

Enya tittar mycket på mat, försöker lägga handen i tallriken, stoppar in filtar och allt i munnen m.m. Och visar intresse för mat.
Det sägs att det brukar visa sig när de är redo...;)

Vi började låta vår lilla smaka litegrann redan från 3 mån, och från 4 mån var hon redo för ordentliga smakportioner flera ggr/d.

När hon visar sånt intresse och nyfikenhet för mat ska ni erbjuda henne!

Började innan 4 månaders dagen. Funkade kanonbra han visa stort intresse för mat och smakportioner vet jag inte riktigt om han åt kanske dom 2-3 första dagarna.
Jag ammade alltid en stund innan, för att han skulle vara mätt och inte vara hungrig och därför kunde pilla och smaka. För en vrålhungrig bebis är de ju inte lätt att lära sig äta!

Sen han var 8 månader har han ätit själv och fixat att äta sig mätt när det serverats mat. Äta med bestik kom nån gång strax efter 1 års dagen.

Min Loke som nu är 2 år har alltid varit intresserad av mat. Mycket mat!:p
När han var 3 månader började vi med gröt och smakis. Det var helt ok då han visade intresse. Plus att han var så stor i kroppen redan då. Nu är han som en 3 åring i kroppen;). (lång och väger runt 16 kg)

Började även med välling när han var mellan 4 och 5 månader gammal.

Majspuré, potatispuré och de där man kan börja med från tidig ålder var poppis.

Ni föräldrar känner ert barn bäst. När ni tror att barnet är redo, så testa.:)

Fånga tillfället när barnet är intresserat av mat! Det går ändå inte ned så mycket i början :) Vi har följt hans intresse. Han kastade sig nästan efter vår mat ett tag och det kändes knasigt att INTE ta tillfället i akt!

Ojoj, det var lääääängesen Loke kunde ha stl 80!

Vilken skillnad och ändå är det ju bara typ 1 månad mellan dom.:D

Stl 98 sitter alldeles utmärkt på Loke nu. Inte för stort alls.

(p.s rasmus är bara för söt!:love:)

Lite OT här:angel:

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 048
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar