For tidig födsel...

Sv: For tidig födsel...

Jag förtstår om det är jobbigt, en kamrat till mig och hans tjej har haft fler tidiga missfall, ett kring v.20 och sen i v.36 och v.38! Hennes första avled direkt efter förlossningen i v.40 :cry:
Man vet inte vad man ska göra eller säga.

Gud så gräsligt :cry: Får man fråga varför hon råkade så illa ut? Var det något speciellt ?

Sorry lite OT men jag nojjar ju ;)

Är det inte kortison man ger för att lungorna skall utvecklas snabbare förresten?
 
Sv: For tidig födsel...

Att hon ska ligga ner är för att inga värkar ska starta och äkert för navelsträngen inte ska hamna runt halsen OM förlossningen skulle starta.

Att man blir ordinerad liggande läge har inget med navelsträngen att göra.
 
Sv: For tidig födsel...

Om man inser att förlossningen inte går att stoppa tar endel sjukhus hål på fostersäcken, då utvecklas lungorna med raket fart, bebisen får även ligga i respirator tills lungorna är redo.

Om förlossningen inte går att stoppa, då hinner knappast några lungor utvecklas till fullo, då kommer ju barnet. Man medicierar modern mot outvecklade lungor.
Man tar inte hål på fostersäcken vid för tidigt födda barn och väntar.

Att lungorna är outvecklade betyder att de har svårt att ta upp syre. Det hjälper alltså inte alltid med respirator.Respirator är bra när andningen inte fungerar, alltså andningsstopp och bristande förmåga av kroppen att hålla andningen uppe.
 
Sv: For tidig födsel...

Att slemproppen har gatt betyder INTE att vattnet har gatt, och aven om vattnet gar sa finns det fortfarande lite tid. Jag har en kompis vars vatten gick 19+3, hon lyckades knipa i 2v till men tyvarr overlevde inte hennes lilla son, det var for tidigt :(

Att vattnet går är inte farligt- om man inte får infektion Därför ligger man stilla och tempas många ggr varje dag.
Att vattnet går i ett för tidigt skede behöver inte betyda att värkarna går igång, men vill man inte ha igång en förlossning minskar risken att värkarna startar om man ligger stilla.
 
Sv: For tidig födsel...

Att hon blödde behöver inte betyda att det var slemproppen. Man kan få blödningar ändå.
Ibland dålig prognos, som missfall, ibland ofarligt, bara en tillfällig blödning från en kant eller liknande.

Om det är början till födsel kommer de att försöka stoppa värkarbetet med mediciner.

osv.osv, min veterinär kommer måste ila, återkommer.......
 
Sv: For tidig födsel...

*KL*

Uppdatering...

Tyvärr fick hon föda barnet som fick leva i ca 30 min innan kraften tog slut...

:( :cry: :(
 
Sv: For tidig födsel...

Åh nej så hemskt! Stackars, stackars henne. Fy, jag bara ryser och vill gråta.
 
Sv: For tidig födsel...

Jag kan inte ens tänka mig den smärtan hon måste gå igenom.
Att se sitt barn och sedan förlora h*n.:cry:

Man vet ju inte vad man ska säga........................................förutom :(
 
Sv: For tidig födsel...

Fy så hemskt. Är själv i v 24 så jag kan nästan föreställa mig hur hemskt det måste vara.
 
Sv: For tidig födsel...

Terja;9710424Tyvärr fick hon föda barnet som fick leva i ca 30 min innan kraften tog slut... :( :cry: :([/QUOTE skrev:
Tråkigt.
V.23 utan att hinna förbereda barnet med med, till en förlossning, är tidigt.
Har själv i arbetet varit med och tagit emot barn i tidig v.22, vet hur litet och dåligt förberett det är.
Livet är hårt och orättvist.
 
Sv: For tidig födsel...

Usch och fy det önskar man ingen. :( Sorgen måste vara obeskrivlig.

Du får försöka finnas där för din vän.

Hade verkligen hoppats att det skulle gå bra.

Kramar Javan
 
Sv: For tidig födsel...

Å andra sidan..

För vem skulle det vara rättvist att förlora sitt barn?

Jag hoppas så innerligt att din vän orkar och har mod till att ta sig igenom en graviditet till.
Med alla dessa sorger så är de så värda att få ett litet knytte!

Det känns så meningslöst att dom inte skulle få uppleva detta till slut...
 
Sv: For tidig födsel...

Å andra sidan..

För vem skulle det vara rättvist att förlora sitt barn?

Det flera nog tänker på /jämför med är nog alla de som får oönskad graviditet och som ibland leder till oönskade barn.

Inte att det är mer rättvist eller orättvist för någon som vill ha men inte får.
 
Sv: For tidig födsel...

min kusin föddes för tidigt och mår bara bra nu.
Inte varit några problem alls.
Hon var 30 cm när hon föddes
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 170
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp