For tidig födsel...

Terja

Trådstartare
Kan ni mycket om detta?

Har en kompis som imorgon går in i vecka 23. Tidigare denna vecka vaknade hon av att hon blödde på natten, in till sjukhuset och slemproppen (?) har gått.

Hur stor är chansen att det kommer gå bra? :(

:crazy::crazy::crazy:
 
Sv: For tidig födsel...

jag har vänner som fått i v 25 och v 28 och det har gått bra :bow:

men proppen kan ju gå LÅÅÅÅNGT innan också.... flera veckor/månader är väl inte ovanligt :confused:

har hon andra "komplikationer" sammandragningar eller liknande?
 
Sv: For tidig födsel...

Vet inte mer än att hon får stanna på sjukhuset till bebisen är ute samt att hon helst ska ligga till sängs.

Hon har tidigare fått 1 missfall... fast den gången v 8-10 någongång.
 
Sv: For tidig födsel...

Som jag har förstått det minns det nån "magisk" gräns runt v. 24-25 nån gång där chansen för överlevnad ökar dramatiskt. Så jag håller tummarna för att det går bra för din kompis..
 
Sv: For tidig födsel...

Ja jag vet att det finns en massa att läsa men jag vill gärna ha åsikter från folk som kanske varit med om det också...
 
Sv: For tidig födsel...

De förlöste väl en flicka i v.23 i ett program av Sjukhuset?

Slemproppen kan lossna och så bildas en ny, så kanske den lossnar så kan de hålla på så innan förlossningen sen startar när det är dax.

Att hon ska ligga ner är för att inga värkar ska starta och äkert för navelsträngen inte ska hamna runt halsen OM förlossningen skulle starta.


Jag förtstår om det är jobbigt, en kamrat till mig och hans tjej har haft fler tidiga missfall, ett kring v.20 och sen i v.36 och v.38! Hennes första avled direkt efter förlossningen i v.40 :cry:
Man vet inte vad man ska göra eller säga.
 
Sv: For tidig födsel...

Nej jag vet inte riktigt vad vi ska säga. Förhoppningsvis får hon ligga inne ett bra tag för det tolkar jag som att bebisen inte kommer ut förrens den är mer utvecklad.

Vad är det som inte är tillräckligt utvecklat i nuläget? (v23)

Frågar eftersom mitt intresse för barn är minimalt men vill kunna stötta min vän nu när de har det jobbigt!
 
Sv: For tidig födsel...

Lungorna utvecklas väl inte förräns i vecka 32-33 t ex...
 
Sv: For tidig födsel...

OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?
 
Sv: For tidig födsel...

OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?

Om man inser att förlossningen inte går att stoppa tar endel sjukhus hål på fostersäcken, då utvecklas lungorna med raket fart, bebisen får även ligga i respirator tills lungorna är redo.

Det är ett jättesvårt läge din kompis är i, det bästa du kan göra är att bara finnas och lyssna på all gråt och ångest:cry:

Så tidigt som v 23 kan det gå åt vilket hål som helst:cry: förhoppningsvis så kan bebisen stanna i magen iallafall några veckor tilll.
 
Sv: For tidig födsel...

OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?

Hon kommer få medicin (vet inte exakt vad) på sjukhuset som gör att lungorna utvecklas snabbar, ut ifall barnet kommer ut för tidigt.

Vet en som var inne så tidigt med värkar, som fick något för att lungorna skulle utvecklas och bricanyl för att värkarna skulle avta. Och bebis ångrade sig och stannade inne. :)
 
Sv: For tidig födsel...

Jag fick en spruta (för lungorna) i ändan när dottern ville ut för tidigt, men vad sjutton var det i sprutan :confused:
Har fått tillfälligt hjärnsläpp :smirk:

Kortison var det nog!
 
Senast ändrad:
Sv: For tidig födsel...

knapplan

Man ger steroider till mamman sa att bebisens lungor utvecklas snabbt. Sen ar det just nu jatteviktigt att hon bara vilar och ligger still, varje dag ar vardefull for sa har tidigt finns det fortfarande mycket kvar att utveckla for bebisen :(

Jag tror att den tidigaste prematuren som overlevt foddes 22v gammal. Men det ar ratt ovanligt att man lyckas med det. Kan de fa din kompis forbi 24v strecket sa har hon en battre chans.

Att slemproppen har gatt betyder INTE att vattnet har gatt, och aven om vattnet gar sa finns det fortfarande lite tid. Jag har en kompis vars vatten gick 19+3, hon lyckades knipa i 2v till men tyvarr overlevde inte hennes lilla son, det var for tidigt :(
Men jag har aven en annan kompis dar vattnet gick forra veckan och sent igar kvall fodde hon tva friska tvillingflickor (visserligen 35+6 men anda, hon knep en hel vecka efter att vattnet gatt!).

Haller tummarna stenhart att allt ska ga bra!!
 
Sv: For tidig födsel...

Tack, det var sådana här svar jag ville ha! Lite mer "verklighets"-fakta.

Hållar alla tummar och tår jag har att det ska gå bra, lider med henne. Sist hon fick missfall tog det ca 1 år innan hon blev sig själv igen, hoppas det går bra denna gång!
 
Sv: For tidig födsel...

Vad är slemproppen för något?

En seg smörja i livmodertappen (säger man så) som sitter där för inga ev. bakterier ska kunna ta sig in.

När man har ägglossning pekar tappen framåt och är öppen för spermierna, när man sen blir gravid viker sig livmodertappen bakåt och slemproppen bildas.

När det är dags för bebisen att komma ut viker sig livmodertappen framåt och drar sig sen uppåt och då kan slemproppen lossna, och som jag förstått kan livmodertappen göra så utan att en förlossning startar för när livmodertappen dragit sig uppåt och "försvunnit" går allting tillbaka igen istället för att livmodern börjar öppna sig (när den är öppen 10 cm brukar de vara lagom för bebisen att komma ut. Min slempropp lossnade under de 40 minuter vi åkte till bb efter att vattnet gått.
 
Senast ändrad:
Sv: For tidig födsel...

Hej! Jag fick en kraftig blödning när jag väntade mitt tredje barn. Detta var i vecka 22. Jag blev jätterädd och ringde ambulans. På förlossningen konstaterades det att jag hade öppnat mig två cm. De gav mig bricanyl och lyckades stoppa förlossningen tillfälligt. (så tidigt var chansen att klara bebisen väldigt liten men enligt läkarna ökade chanserna efter vecka 25) Jag låg inne någon vecka och allt var lugnt. Man konstaterade att orsaken till att förlossningen var att jag hade en streptokocker infektion och jag fick därför äta pencilin. Efter ytterligare ett tag fick jag åka hem dock med stäng vila och mestadels sängläge. Som tur va stannade min lilla och jag sattes sedan igång i fullgången tid eftersom jag fortfarande hade infektionen.

Håller tummarna för att det går bra för din kompis och henns bebis.

Kramar
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 170
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp