För stor ?

P

pooutinoouti

Jag är en tjej på 14 år. Väger ca. 48kg och är ca. 170-175 lång. Om jag skulle skaffa en häst vad tycker ni då ? En stor C elelr D. Eller är bara Dponny akuellt ? Är jag förstor för en maxad C ?

Sv: För stor ?

jag tycker du borde hålla dig till D-ponny av din längd. /annelie

tycker absolut att C-ponny är för litet när du är såpass lång, en maxad D-ponny eller liten stor häst kanske ?

Hej

jag skulle absolut välja en maxad D-ponny eller en stor häst. Det är bättre att ha något att växa i, lite som kläder :D
Eftersom du är så lång är det risk att du stör en för liten ponny så att den kommer i obalans.
Jag är själv ungeför lika lång som du och jag hade problem med att komma vidare i min ridning eftersom jag red för liten ponny när jag var yngre... inge skoj alls!

Lycka till
/Tokan

Skulle nästan satsa på SH om jag var du (enbart p.g.a. längden)

Om jag ändå skulle köpa ponny, så skulle jag välja en maffig, reslig D-ponny som ligger nära maxhöjden, jag är iofs bara 160cm, kände mej lagom på min Haflinger (139), men nästintill för lång på min jobbarkompis arab (153) så stirra dej inte blind på mankhöjden

Men som tidigare svar: Det är inte kul att känna sig för stor och inte heller kul att växa ifrån sin ponny!

Jag tror du ska hålla dej till en maxad D eller häst.

Jag är 177 lång och sitter jag på en häst som är 150 så är det
så man ser att jag är liiite lång för den.
Min tös är 158 och ibland tycker jag att jag ser stor ut på henne, kanske dels för att hon är ganska smal i kroppen.

Köp du en stor D-ponny så får du lugn och ro och behöver inte fundera på om du är för stor för ponnyn. Jag tycker inte du ska köpa stor häst, då tappar du det roliga i att tävla och träna ihop med jämnåriga kompisar. Du är ju lätt och kan rida ponny utan problem, så varför inte unna dig några roliga ponnyår. Lycka till med din ponny!

Jag skulle också satsa på stor häst! Du är så lång att du kommer troligen att känna dig för lång för även en D-ponny. Min första häst var en liten stor häst och då var jag fjorton år och var 155cm lång och vägde typ 47kg. Jag är jättetacksam att jag direkt fick stor häst eftersom man slapp det hemska med att sälja sin älskade ponny. Jag kunde behålla min tant tills hon tyvärr dog förra året, tio år efter att jag fick henne!

Satsa på en maxad d, elelr liten häst som de andra föreslagit. ;) Men en grej - skaffa inte en för "tung" eller svårriden häst/ponny. Jag provred en ponny som passade mig perfekt på längd och så. Men jag är alldeles för "lätt" (väger för lite) så han kubbade runt lite som han ville med mig. Så det blev till att åka till gymet så jag orkade hålla tillbaka honom delvis på det sättet, och tack vare min underbara tränare. Lycka till!

Jag har hittat en maxad, viktbärande d-ponny valack , ålder vet jag ej , vad sägs om det då ?

En viktbärande ponny är du verkligen inte i behov av. Somm Ellinor skriver finns det nog risk att den typen blir för stark och tungriden (fördomar, jag vet). Men jag måste säga att jag tror att du blir lite för lång för en d-ponny om du har ambition att tävla mycket. Jag är 1.68 och båda mina hästar är ca 162cm (lätta i typen) och de känns alldeles perfekta i storlek!
Hade jag varit du hade jag absolut satsat på att köpa en mindre flickhäst som är välutbildad och runt 155-160cm.

Om jag skulle varit du hade jag köpt en häst på runt 160. En C-ponny är du antagligen redan förlång för och en D-ponny växer du säkert ur rätt fort. Så om du vill ha hästen länge köp en häst runt 160 som inte är tung i "typen"

Lycka till! :bump:

Minst en maxad D-ponny!
En C-ponny är alldeles för litet, eller varför inte en stor liten häst??
Det beror på hur mycket du vill tävla, i d-ponny klasserna tävlar du mot såna i din egen ålder och i stor häst klasserna är det ju äldre.
Kul att kunna hjälpa till! :D
/Fanny

Jag vill inte tävla så jättemycket och jag vill fortsätta med mina ponnyår längre, Jag hopptränar just nu en cponny men han är barta nermätt han är väl ca.142 lelr ¨ågot grov(tinker) och han ser/är jag inte förstor för. Så en dponny satsar jag på n u. Tack för all hjälp . MVH ;Louise

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka