För stor???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Santanico
  • Startdatum Startdatum
S

Santanico

Min häst är registerad i ASRP och nu ska jag få tummarna loss och fixa ett hästpass till henne. Dock så är hon ju betydligt högre än 148 cm. Alltså hon är ingen ponny... Kan jag behålla henne som sv RP eller ska jag omregistrera henne som arab-korsning? Går det att registera om henne ens?

Sv: För stor???

På SAHFs hemsida står följande att läsa:
"För att Din häst skall få hästpass behöver Du tillkalla en ID-kontrollant som gör ett konturdiagram över hästen där hästens tecken och färg beskrivs.
Detta konturdiagram skall ingå i passet. Konturdiagrammet i original sänds tillsammans med registreringsbevis i original in till ARAB med begäran om pass. Du får då tillbaka ett pass som alltid skall följa hästen, samt registreringsbeviset som framöver utgör Ditt ägarbevis och som alltid skall skickas in till ARAB vid ägarbyte."

Detta gäller renrasiga araber, men om du har ett reg.bevis där det står att en av föräldrarna är arab borde det fungera att regga den som Partbred Arab. Du har inte skrivit vem av föräldrarna som är arab, om det finns språngsedel o.s.v. därför är det lite svårt att svara dig rätt. ;)
Det bästa är nog om du vänder dig direkt till:
Arabhäst Registratur (ARAB) AB
Box 47
245 21 Staffanstorp
tel.046-255551 fax. 046-250409
postgiro: 498 26 55-5
e-post: registraturen@arab.se

Öppettider på ARAB: Vardagar 8.00-17.00, lunchstängt 12.00-13.00

Hoppas du reggar i ARAB och ger dig ut och tävlar? Det är alltid trevligt med fler tävlande araber och -korsningar!
/Anne

Det är modern som är helarab och pappa är halvarab. Dock är han registrerad som sv RP... Måste jag ha en språngsedel för att kunna registera henne som partbred arab? Det spelar väl ingen roll att hon är 9 år? Jag menar, går det att omregistera henne ändå?

Är hästen registrerad i ASRP spelar det ingen roll att den har vuxit över sedan.

Det är betydligt billigare att skaffa ett pass genom ASRP än att registrera om den hos ARAB (om det ens är möjligt att omregistrera).

Titta på ASRPs hemsida om hur du går till väga.

Santanico skrev:
Det är modern som är helarab och pappa är halvarab. Dock är han registrerad som sv RP... Måste jag ha en språngsedel för att kunna registera henne som partbred arab? Det spelar väl ingen roll att hon är 9 år? Jag menar, går det att omregistera henne ändå?

Ja, det går att omreg. som Partbred Arab. Tag kontakt med ARAB så får Du alla ansökningshandlingar och hur Du skall gå tillväga.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka