För stor ryttare..

Vita_N_6520

Trådstartare
Är det inte ganska dumt att börja sitta på en Bponny om man är 165 cm lång och väger ca 55 kg?
Eller är det bara jag som tycker det är alldeles för mycket att börja med?

På min ridskola ska de i vår börja rida in ett russ och det är en sån stor ryttare som ska rida in han.. :crazy:
Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker inte det låter som en bra idé..
?
 
Sv: För stor ryttare..

Ja allt är en avvägningsfråga beroende på hur hästen är konstruerad och vad ryttaren kan. Om inte det finns en lätt/duktig ryttare så tycker jag det är bättre att börja med en lite större ryttare med bra balans och som rider bra än en mindre ryttare som inte har dessa egenskaper. Jag påbörjade inridningen av mina barns C-ponny när han var fyra år, han var då 137 cm och viktbärande. Jag är 180 cm och var vid tillfället gravid och vägde ca 75-80 kg. Jag red honom utan sadel då ingen passade oss båda, för liten för mig/för stor för honom och vise versa. Jag hade då 24 års riderfarenhet och han visade aldrig att han tyckte det var för tungt. Det gick utan problem och han blev snart varse att det där med att bocka och stegra var liksom ingen idé. Sin utökade utbildning fick han sedan på ridskola när han hade lärt sig grunderna. Han är idag 12 år gammal och har tävlat, gått som ridskolehäst ett par år, varit utlånad och är nu ridponny till alla barnen i familjen. Har aldrig varit halt, haft ryggont eller visat några andra tecken på att han tog skada av att ha mig på ryggen. Faktiskt tar jag en liten tur på honom då och då för att se att de gamla kunskaperna bibehålls då småbarnen inte kan öppna/sluta och svårare rörelser.

Bara man är lyhörd hur hästren reagerar/beter sig så är det nog ingen fara i det här fallet.
 
Sv: För stor ryttare..

Självklart ser ryttaren lång ut på ponnyn MEN är man välbalanserad så gör det inte så hemskt mycket, även om en mindre ryttare är att föredra naturligtvis. Det beror mycket på hur ponnyn är byggd också, så svaret kan bli väldigt individuellt beroende på de olika omstndigheterna, eller hur man ska säga. Vikten är väl kanske inget stort problem heller, även om jag inte brukar sätta upp ryttare över 50 kg på de små ponnyerna hemma.

Jag har ridit in lite småponnyer och har en egen hemma nu som jag utbildar. Hon är 138 cm och väääldigt smäcker. Jag är 168 cm och väger 47 kg. Visst ser jag lång ut på henne, men jag är inte för tung. När man rider in en häst rider man ju dessutom inte varje dag och det är mycket annat som ska göras också från marken.
 
Sv: För stor ryttare..

Oj! Ni skulle sett i en tråd där jag berättade om min vikt och längd (som är betydligt mindre än vad Ts angivit) och vilken respons jag fick. :o Det gällde dessutom en större ponny.
 
Sv: För stor ryttare..

Men den var väl yngre? Och många tyckte väl att du såg mkt större ut än vad som angivits. Har jag för mig iaf ;)
 
Sv: För stor ryttare..

Oj! Ni skulle sett i en tråd där jag berättade om min vikt och längd (som är betydligt mindre än vad Ts angivit) och vilken respons jag fick. :o Det gällde dessutom en större ponny.

jo men din ponny var något yngre oxå...
 
Sv: För stor ryttare..

Självklart är han yngre men han är stor för sin ålder ändå, då hans mamma bara är b-ponny och så..

men ändå inte bra att sitta på en unghäst och att vara för stpr för den
 
Sv: För stor ryttare..

Jag tror faktiskt att AWAKE vet vad hon gör...........
 
Sv: För stor ryttare..

Jag tycker att hon verkar duktig och riktigt fina hästar :d

Ingen häst är väl så fin om den var misskött?
 
Sv: För stor ryttare..

Är det inte ganska dumt att börja sitta på en Bponny om man är 165 cm lång och väger ca 55 kg?
Eller är det bara jag som tycker det är alldeles för mycket att börja med?

På min ridskola ska de i vår börja rida in ett russ och det är en sån stor ryttare som ska rida in han.. :crazy:
Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker inte det låter som en bra idé..
?

för att svara på din fråga istället så:
är ponnyn tillräckligt mogen för att ridas in så hellre en DUKTIG balanserad ryttare, som kanske är lite längre (om det nu inte finns någon kortare) än en liten snorunge som vet mindre än hästen o inte kan tillföra den nånting...
 
Sv: För stor ryttare..

det vet hon ju ??? jag har sett ridbilder på hennes hästar =)
 
Sv: För stor ryttare..

Jag tror faktiskt att AWAKE vet vad hon gör...........[/QUOTE
Visst det får du tror.
Men jag skulle inte rida in en häst som jag var för stor på... En unghäst har redan problem med sin egena balans och sätta en för stor ryttare då på gör det bara värre...

SÄger inte att AWAKE är en dålig ryttare, men hon är för stor för unghästen och balansen blir fel..
 
Sv: För stor ryttare..

hon väger väl inte så mkt? Jag tycker att hon är jätteduktig =)
 
Sv: För stor ryttare..

Jag tror faktiskt att AWAKE vet vad hon gör...........[/QUOTE
Visst det får du tror.
Men jag skulle inte rida in en häst som jag var för stor på... En unghäst har redan problem med sin egena balans och sätta en för stor ryttare då på gör det bara värre...

SÄger inte att AWAKE är en dålig ryttare, men hon är för stor för unghästen och balansen blir fel..

o sadeln satt ju som skräp också...fast det var ju bara sadelgjorden som var för lång o hon kunde inte vänta tills hon hittade en kortare...jätteduktigt, verkligen begåvat...:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 907
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp