För stor hane?

misscocos

Trådstartare
Hejsan!

Jag vill inte ha några kommentarer om att man inte ska avla på korsningar etc, det jag söker är svar på min fråga! :)

Har en fråga angående storlek på hane vs hona. Min honkatt, korsning bondkatt/norsk skogkatt är något liten till typen, väger nu ca 3,5kg. (1½ år gammal). Har fått erbjudande om att para henne med en maine coon-hane, väger i nuläget 5kg och är 2 år gammal. Det är inte superviktigt för mig att få ungarna, och kattens hälsa går självklart i första hand!

Vad tror ni, är hon för liten för att föda dem?

MVH Karin
 
Sv: För stor hane?

Den storleksskillnaden är ju fullt normal så det ställer nog inte till med några problem. Jag gjorde däremot misstaget att para en hona på 3 kg med en hane på 7 kg och det blev en väldigt svår förlossning. Ungarna fick dras ut.
 
Sv: För stor hane?

När det gäller huskattavel är det inte aldrig värt risken att låta en katt gå igenom dräktighet och förlossning.
 
Sv: För stor hane?

visst kan du para men var medveten om risker vid parning, dräktighet och förlossning. Allt från smittsamma sjukdomar till förlossningskomplikationer. Hanägaren tar ju inget ansvar...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 414
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 564
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Jag är inne på att köpa mig en Maine Coon. Hittills har jag bara haft hittekatter och katter jag har räddat. Men jag har alltid velat ha...
Svar
6
· Visningar
3 122
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp