För sent att betäcka i år?

maria85

Trådstartare
Hinner man fortfarande även fast man inte kommit på tanken förrän nu? Har inte bestämt mig än, allt hänger på om vi hittar nån hingst som vi fastnar för, men jag är väldigt sugen måste jag ju säga! Blir det inte i år så blir det troligtvis nästa, men det skulle passa bättre det här året :smirk: .
Det här är isåfall både mitt och min hästs första föl, jag har aldrig varit med om det tidigare. Så vad gör man först? Kontaktar seminstationen eller? Jag vet att hon som har seminstationen här är väldigt duktig på att ge hingsttips också så det kanske vore en bra idé...
Kanske finns det nån här som kan ge lite hingsttips också? Min lilla dam är e: Magini, ue: Ibsen, uue: Biarritz. Hon är rätt liten, bara 162 cm, men rör sig riktigt bra! Hon är en tuff tjej som tål det mesta, är alltså inte särskilt nervig. Jag vill isåfall ha fram en påläggskalv till mig, en riktig liten dressyrstjärna, men som gärna får bli några centimeter högre än sin mamma och gärna lite känsligare och mer lättpåverkad.
Hjälp mig nu! :eek:

Sv: För sent att betäcka i år?

Klart man hinner!

Mitt hingstval gjorde jag redan i höstas, men mitt sto är inte betäckt ännu, för jag vill inte ha föl för tidigt på året.

Vad tycker du om Master?

Master är väl lite liten? Eller ger han stora föl ändå, trots att han själv bara är 163? Vill gärna att fölet blir runt 167-170 cm, då jag själv är rätt lång. Kanske blir svårt när stoet bara är 162, men man måste ju försöka iaf! :idea:
Kanske ska tillägga att jag vill ha en långbent hingst till henne också, eller framförallt med långa framben. Det var iaf det tipset jag fick från min tränare när jag diskuterade saken med henne, då mitt sto påminner lite om en tax ;)

Aj då! Är hon en tax ;)

Att jag tänkte på Master är för att han toppar statistiken för gång och exteriör. Kommer inte ihåg ifall han toppar båda, men åtminstone den ena, och så är han väl bland dom typ tre högsta på den andra. Dessutom är han inte nära släkt med ditt sto.

Nejdå det är inte försent, det är fortfarande gott om tid kvar! :)

Börja titta efter brunsttecken på ditt sto, kolla upp seminstationer i din närhet och välj ut lämplig hingst. Tänk på att inte alla stationer tar hem sperma från alla hingstar.

När du valt ut lämplig hingst så kontaktar du endera hingstägaren för ev. bokning och information om mottagarstationer eller så kontaktar du seminstationen/hingsstationen (om det är naturlig betäckning).

Mitt sto ska med allra största sannolikhet betäckas om, har ett 10 dagar gammalt föl vid sidan nu, men jag kommer förmodligen att vänta till brunsten EFTER 30-dygnsbrunsten (dvs seminera i slutet av maj om hon brunstar som hon ska) då jag gärna ser att fölis kommer lite senare nästa år. I mellansverige är slutet på mars/början av april högst osäkert vädermässigt :crazy:

Nej, det ar inte alls for sent. Men du kan inte sitta och slappa i soffan heller, sa det ar dags att komma igang.
Ett sto ar draktig ca 11 manader, sa du kan lyckligt betacka anda in i slutet pa juni, enligt min egen smak, for da far du folet i slutet pa maj. Efter som du inte bor i sodra Sverige tycker jag nog inte att du ska betacka for tidigt, da ni kanske tom har sno i mars-april.

Forst och framst maste du ha koll pa brunsterna hos ditt sto. Om du inte har en aning ak till veterinaren sa kan ni scanna henne och se precis vart i cykeln hon ar.

Att valja hingst ar bland det svaraste som finns!! :crazy: Annu varre blir det om man hade tankt att behalla avkomman.
Men var inte radd for att det blir fel...de allra flesta hastar gar faktiskt att salja. Sa kan du betacka om henne igen. :idea:

Jag ar inte sa inne pa dressyr hingstar, men kom ihag att oavsett vad du valjer, sa ska du valja en hingst med 100% bra i temperamentet, man vet aldrig vad som kan handa, och du kanske maste salja avkomman, aven fast du egentligen inte vill.
Sjalv gillar jag Briar, han ar ju relativt stor och presterar bra. Dessutom har han ett ok temperament.

Kul om Gitza får en bäbis! :bump: Det skulle hon nog gilla.

Master skulle jag inte lagt på henne faktiskt, tror det blir lite för mkt humör. Och kanske lite lågställt (har sett endel lågställda efter Master och Gitza är ju inte supermodern i modellen).

Jag skulle nog valt ngt med tyskt modernt blod, lite högställt och kvadratiskt.

På fölvisningen i fjol var det många som hade superfina ungar efter Nobel oxå. Och Prestige VDL har jag sett en del superfina unghästar efter, de blir korta & snygga som det verkar, rör sig bra.

Och våran Shira e Aerline H är superfin och med rejäl resning. Shira 10 månader Fast då är ju hennes mor betydligt kortare i modellen iofs.

För andra som läser i tråden kan jag ju berätta att vi ägt denna häst förut, så här ser hon ut om det kan ge några ledtråfar om hingstval:
magitza.jpg

Fler bilder finns här: Klick!

Mirang körde jag på station i mitten av maj första gången men hon tog sig ej då. Åkte andra gången 3 v senare och då tog hon sig, Shira föddes 17 maj. Kan verkligen rekomenadera stationen vi var på, pm:a om du vill veta vart (den är lite åt dina trakter).
Går det bra med henne annars?

Ja men titta, där är ju min prinsessa på bild! :love:
Ja det ska bli kul med en fölis, om allt bara går som det ska. Vi har väl så gott som bestämt oss nu för att det blir i år, bara vi kan välja hingst nån gång! :crazy: :D
Sen så gäller det ju att hon kommer igång och brunstar också, har inte sett minsta tecken på brunst än, konstigt nog... :confused:
Jag har iaf bläddrat i hingskatalogen några dagar nu och har hittat ett par hingstar som jag gillar!
Samba Hit Verkar dock lite onödigt stor om det stämmer att han är 178 cm som det står på Ängagårdens sida, även om jag vill ha en större häst så vill jag inte ha nån jätte :p
Florencio I Har dock hört rykten om att han inte ska betäcka i år pga nån sjukdom, nån som vet om det stämmer?
Rubin Royal Har inte hört så mycket om honom tidigare, men jag gillar bilden iaf ;)
Riccione Min tränare fick ju ett föl efter honom förra året som är helt otroligt fint!
Nån som har några kommentarer eller funderingar kring dessa hingstar, eller som kan tipsa om nån annan snygging?

Jag ska rangordna dom åt dig så blir det inte så svårt för dig :p

Rubin Royal - har en makalös gång...
Samba Hit - rör sig också otroligt bra (enligt hörsägen...)
Florencio I " nja "
Riccione " nej "

Silvano ( Askö )
Smashing Hit (Waldhof)
Sandreo ( eklunda )

Varför inte Riccione och Florencio I? *nyfiken*
Silvano är jag inte så förtjust i, han ser så tunn ut. Visserligen är han ju rätt ung och kommer kanske växa till sig, men nä det "klickar" liksom inte.
Sandreo och Smashing Hit är snygga! Men det känns ganska osäkert med en så pass ung hingst, fast det kanske inte har nån större betydelse?
Vad tror ni allihopa om Rubinrot till mitt sto? Usch va svårt det här är! :crazy: :p

Samba Hit kändes ju som ett ganska bra val efter att ha sett lite bilder & läst texten på deras hemsida. Snacka om galopp i uppförsbacke på bilden på deras hemsida!

Jag gillar Danone oxå. Och Figaro R som vann bruksprovet i år. Han är dessutom släkt med Calles Welano. ;)

Tror inte du behöver oroa dig att det blir ngt jätte ifrån Magitza, hon har ju rätt mkt smått bakom sig. Så jag skulle hellre ta en lite för stor hingst än en lite för liten. Så tänkte jag då jag valde till Mirang oxå, som ju är liten (159 cm) och har mkt smått bakom.

Glömde..hon brukar ju visa tyyydliga brunster lite sneare framåt våren. Annars får bi åka till station och kolla hur länge ungefär det kan vara tills det är dags (de kan ju kolla ägg etc med u-ljud) och återkomma då. Det vet jag en som gjorde som hade dåliga brunster på sitt sto.

Min tränare betäckte ett sto redan i Mars, visserligen var det i tyskland och där blir det ju förhoppningsvis vår tidigare, men ska stoet föla här i sverige så är det väl inte idealiskt att födas i Februari.
Om man kollar fakta bladen på asvh så är många hingstar igång ända till Agusti eller senare... Lycka till.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka