För- och nackdelar med lösdrift??

Sv: För- och nackdelar med lösdrift??

milly skrev:
Mm, dom kan ju ha ett täcke på honom jämt. Bara att ha ett par så att dom kan BYTA vid behov (om den ena blir våt osv).
Hmm - nej det är klart... man kanske inte MÅSTE ha fri tillgång, vet inte ens hur dom gör i det stallet/lösdriften med det. Men en hel del grovfoder måste de ju ändå ha för att behålla värmen o så. DEt går ju åt mer energi när man är ute så mycket... Det vanligaste är väl ändå att det är fri tillgång på lösdrift?

Jag personligen tycker att det är bäst när pälsarna får växa ut och skydda mot väder och vind maximalt.
Det är bara ett annat system att ha det så. Det går ju istället ut på att man får ha upptorkande verksamhet efter ridträning med hjälp av fleecetäcken och så.
Men man MÅSTE ju inte ha fri växande vinterpäls.

Eftersom jag bla har några islandshästar, som dessutom är direktimporter, och tror att om man inte äter upp varenda blad och rot, samt överblivet höstrå i hagen, så dör man...(dvs. blir som elefanter av fri tillgång), så har jag ett annat system, som ger mycket och ofta grovfoder på vintern, men inte fri tillgång.
Så man MÅSTE ju inte ha fri tillgång.

Det finns många sätt att lösa det på, om man har klart för sig hur mycket de behöver, samt en riktigt bra och skyddande lösdrift.

Kanske inte kan tillägga något men kan berätta från min egen erfarenhet:) .

+ Garanterat frisk luft
+ Stora rörelseytor= beteendestörningar minskar, blodcirkulationen ökar, grundkonditionen "håller"
+ Minskad arbetsbelastning, man kan lägga "mocktiden" till "borsttiden"

- Svårt räkna ut exakt foderstat
- Kräver noggran täckespassning om det är tränande häst
- Kräver oftast helrakad häst om den är i träning och den ska torka snabbt efter ridpasset för att få komma ut i hagen..
- Har legat många oroliga vakna nätter i -36 grader och hoppats att hagkompisarna (eller pålle själv) inte har slitit av täcket så pålle står helrakad och naken..:crazy:

Många verkar tycka att lösdrift inte kräver nån mockning? jag har aldrig mockat så mkt i hela mitt liv som den vintern då jag hade min på lösdrift. (också därför jag flyttade)Jag tyckar att bajs ska ut. Men lösdrift är bra, o jag tror säkert inte att det är så stora problem med att din häst din svettig. Om den inte är totalt sjöblöt kan den gå ut utan täcke, det har ju att äta och håller därför värmen samt att den kan röra sig hur mkt den vill. Har oxå hört det där med rullning.

Det är bara bra med lösdrift och det är inge svårt att hålla häsatr i toppträning=)
Skulle hästen bli svettig kan den stå med svettäcke på sig under tiden man donar i stallet sen slänger amn bara på det vanliga täcket och släpper ut igen(täckena måste såkalrt andas)

Jag ser inga nackdelar alls i lösdrift iallafall=)

Undrar själv en sak i samband med lösdrift som anknyter till tråden, nämligen ska man täcka hästen eller inte? Har hört dem som säger att man då förstör det fina thermosystem som hästens (icketäckta) vinterpäls utgör. Sen finns det de som säger att man ska variera mellan två tjocka vintertäcken med andassystem, byta när det blir blött. Vad är bäst? Min häst motionsrids, tränas ej hårt eller tävlas.

Katri skrev:
Undrar själv en sak i samband med lösdrift som anknyter till tråden, nämligen ska man täcka hästen eller inte? Har hört dem som säger att man då förstör det fina thermosystem som hästens (icketäckta) vinterpäls utgör. Sen finns det de som säger att man ska variera mellan två tjocka vintertäcken med andassystem, byta när det blir blött. Vad är bäst? Min häst motionsrids, tränas ej hårt eller tävlas.

det här har jag också funderat på.
ska prova ha mina hästar på lösdrift för första gången nu i höst/vinter och är lite tveksam till hur jag ska göra..
helt enkelt låta bli att täcka dem? inte ett täcke på hela hösten så de härdas?
samtidigt som höstvädret ju ofta är värre än vintern sen... och blir det snöstorm och riktigt ruskigt väder flera dagar så stallar jag in dem då.
jag är lite tveksam till att de verkligen kommer söka skydd när de "behöver". både skogen och lösdriften ligger långt upp i hagen, och de står oftast längst ner nuförtiden...
men man ska väl inte underskatta sina vänner.:angel:
jag tror jag kommer täcka dem framöver om det regnar och blåser i flera dagar. har tunna regntäcken med bra andasfunktion, så de borde de ju kunna ha på ett par dygn om det verkligen behövs? längre än så är det sällan busväder.

alla kan väl vädra sina tankar om det här lite?

Maxmax skrev:
Jag funderar på att byta stall. Det nya stallet kan erbjuda antingen lösdrift eller box.
Vad ser ni för fördelar och nackdelar med att ha hästen på lösdrift?
Vad tycker ni är rimligt att betala för att ha hästen på lösdrift?? Den här lösdriften har två ligghallar.

hästen som jag rider går ute året om... mest för att hans gallor blir värre när han står inne å måste då stå lindad..... tycker det är skönt... han står ju inne över natten om man har tränat hårt på kvällen eller om det är riktigt skit väder ute brukar jag ta in honom så får han stå å mumsa på hö å lyssna på radion.. haha.... tycker det funkar hur bra som hellst... men de e ju kanske för att ja kan ställa in honom om ja vil:)

Knapplån.

En långhårig häst som ett kallblod säger folk att man kan klippa tidigare på hösten så får den något kortare vinterpäls. Hur kvalitén på pälsen blir har jag ingen aning om.

Det är skillnad på att rida ett halvblod med vinterpäls svettig och en kallblodsras. Kallblodet blir svettig för ingenting och kräver enormt lång torktid med sin extrema vinterpäls. jag skulle inte släppa ut ett svettigt långhårigt kallblod en kall vinterkväll. Det är skillnad på att vara blöt utifrån och blöt inifrån.

Vissa lösdrifter har att man kan täcka dem på kvällen och lösdriftsägaren tar av täcket på morgonen.
Att klippa och täcka tycker jag man ska tänka till om. Ett tu tre så står man med en täckesmarodör i samma hage, 20 minusgrader och ett flertal täcken fattigare. Och täckersmarodörens ägare kanske inte är så samarbetsvillig som man skulle behöva.

Fri till gång på hygiensikt bra grovfoder är ju hela grejen, men det får ju inte vara för bra näringsvärden.

Mockning har jag också undrat varför vissa inte gör. Boxen, där hästen i vissa stall vistas i ungefär 17 timmar mockar man varje dag. Vad är det för skillnad mot lösdriften där hästen vistas 24 timmar och då oftast på samma plätt. De nyttjar sällan hela hagen vintertid.

Trots att det kan bli en del extrapyssel så är lösdrift det bästa för hästen om man kan hålla den i hull och att den inte blir för trött. Vissa hästar kan bli väldigt trötta samt frysa av att gå ute dygnet runt, trots fri tillgång på mat.

Riktigt bra lösdrifter för folk som vill träna aktivt är det också ont om på sina håll. Många verkar starta det för att det ser ut som lättförtjänta pengar. Lite mark, ett skjul och köpa in någon form av grovfoder. Ridbana finns på granngården. Förhoppningsvis så kommer det utvecklas till något mer populärt så man kan få tillgång till fler bra lösdrifter runt om i landet.

Tussilago skrev:
Många verkar tycka att lösdrift inte kräver nån mockning? jag har aldrig mockat så mkt i hela mitt liv som den vintern då jag hade min på lösdrift. (också därför jag flyttade)Jag tyckar att bajs ska ut.

Ja hur är det nu? Har varit med om olika varianter av lösdrift - med mockning och utan. Tyckte definitivt att den med mockning var trevligast och det var också där som hästarna ville ligga i ligghallen och inte bara använda den som toalett.

Jag mockar min lösdrift som om den var en stor box dvs dagligen..
Det tar ca 10 minuter att mocka lösdriften

hej jag har en stor tomt med lite skog i trädgården, och en tennis plan som vi nu bygger lösdrifft på .hästarna är en shettis och ett fullblod . dom älskar att gå ute och är nu på bete till okt. jag har alltid haft box ,men det är lika enkelt med mitt stall har sadelkammare och foderkammare som vanliga stall och jag kan ha dom uppbundna båda två sammtidigt och krubbor inne så jag tycker att dom lever rätt bra dom som har lösdrifft . så tveka inte ta lösdriften om du kan .

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama