För- och nackdelar med lösdrift??

M

Maxmax

Jag funderar på att byta stall. Det nya stallet kan erbjuda antingen lösdrift eller box.
Vad ser ni för fördelar och nackdelar med att ha hästen på lösdrift?
Vad tycker ni är rimligt att betala för att ha hästen på lösdrift?? Den här lösdriften har två ligghallar.

Sv: För- och nackdelar med lösdrift??

Är det inte någon som har något att säga?? :-(

*puttar upp*

Hohoo? Finns det ingen som kan svara på vad det finns för för- och nackdelar med lösdrift?? :confused:

Det jag kan komma på, utan att ha erfarit lösdrift själv, är att den enda nackdelen är att det är svårare att ha hästen i träning... Eftersom den då blir svettig och ska täckas o så. Klippt eller inte.
Jag kan inte komma på NÅT annat negativt?? Allt annat är bara POSITIVT - hästarna trivs och mår prima/håller sig friska på alla sätt och för oss människor blir det åtminstone lite enklare eftersom man då inte behöver mocka en box dagligen och lägga in höpåsar osv. osv.

Senast ändrad:

Det beror ju på hur hästen är, men de allra flesta hästar skulle nog trivas bättre med lösdrift. Jag skulle valt det om jag haft mera mark här hemma.
Klart det blir täcken på när vädret kräver, men för hästens del skulle jag valt lösdrift. Hästen kan ju välja själv om den vill vara inne i ligghall eller ute. Om du tränat hårt kanske det finns någon box du kan låna en stund så hästen får torka lite innan du släpper ut igen?

Senast ändrad:

Jag läste i någon tidning där det stod att även om hästarna var svettiga kunde man släppa ut dom utan täcke för de torkade sej själva genom att rulla sej eller nått annat. Men om det är sant vill jag inte uttala mej om då jag inte vet.

Det positiva är att de får gå ute hela tiden och slipper stå inne och samla energi. Har själv märkt skillnad på min häst. Nångång har jag inte kunnat rida på ca 3månader (pga vädret) och sen när hon har kommit ut för att ridas igen har det bara varit till att hoppa upp och hon har varit väldigt lugn. Tycker även att hästarna på lösdrift håller sej friskare överlag

Enda naktdelen är kanske om det inte finns någonstanns där man kan ha grejerna eller ta in hästen bara för att pyssla om den lite, göra rent eventuella sår m.m.

Hästen i fråga är en kallblodstravare så det är ju iaf en häst som tål detta klimat vi har... Han brukar få rejäl päls på vintern också.
Han är eksemhäst så på sommaren får han inte gå ute dygnet-runt HELA tiden... bara några veckor eller så.

Ja det finns ju stall att ha tillgång till. :)

Om ni undrar så är jag kompis med maxmax... därför vet jag så mkt ;)

Myzan87 skrev:
Enda naktdelen är kanske om det inte finns någonstanns där man kan ha grejerna eller ta in hästen bara för att pyssla om den lite, göra rent eventuella sår m.m.

Jodå, på det aktuella stället finns stall också. Och sadelkammare o sånt.
Har amn inte tillgång till stall så är det ju klart en stor nackdel! Men tillgång till boxplats ska man väl alltid ha ifall hästen skulle bli sjuk?

Tack för svaren.
Jag ska nog kolla upp om hon har någon plats på lösdriften.

Jag har haft mina hästar i både spilta, box, utebox och nu sedan tre år tillbaka på lösdrift. Skulle aldrig stalla upp dem igen nu när man ser vilken skillnad det blir på hästarna. De rör sig mycket och får därför bättre grundkondition och finare muskler. De är aldrig stela och har inga gallor som de haft tidigare. De är mycket trevligare i psyket och har inga olater. Mycket piggare och gladare! :banana:
Fodret är det inga problem med, de har fri tillgång på hö men de rör sig mycket och gör av med en del till att hålla värmen. Går utmärkt att träna dem, de har varit fräschare än någonsin och orkat mer. De går utan täcke jämt och har björnpäls, men de har aldrig varit sjuka trots att de har blivit svettiga. Och även fast de tränas mycket så har de svettats mindre nu än förut.
Jag har 6 st hästar, fullblods araber, andalusier, welsh och en korsning, både hingstar, valacker och ston. Har aldrig sett dem så pigga och glada och det är mycket värt för mig, även om man själv lätt blir bekväm när det är mörkt och slaskigt så lider inte hästarna av det.

Jag kommer aldrig att ha min på stall mera. Går nu på tredje året på lösdrift och det finns inga nackdelar. Jag har box också 24/7 men där är han nästan aldrig på vintern (liiiiite mockning) men på sommaren är det skönt att komma in lite. På vintern vill han ut samma sekund som kraftfodret är uppätet, men på sommaren står han och sover efteråt.
Svettning är inget problem om man har rätt täcke. Min har mycket päls och svettas men har aldrig varit sjuk av det.

*puttar upp igen*

Någon annan som har nåt att tillägga?? Av de svaren som kommit hittills verkar det bara vara mycket POSITIVT med lösdrift. :smirk:

Maxmax skrev:
Jag funderar på att byta stall. Det nya stallet kan erbjuda antingen lösdrift eller box.
Vad ser ni för fördelar och nackdelar med att ha hästen på lösdrift?
Vad tycker ni är rimligt att betala för att ha hästen på lösdrift?? Den här lösdriften har två ligghallar.

Övergick till lösdrift för 15 år sen,och har ännu inte kommit på nån nackdel.
Hästarna är friska och fina, lagom i hull. Somliga av dem tävlas.

Men man bör ha tillgång till stall, för torkning efter ridning, och för egen bekvämlighet.

Min vänina har lösdrift till sina hästar och det är positivt. det enda tråkiga är att det bli väldigt söndertrampat utanför ligghallen, men det blir det ju i grindhålen också så...

Hon har möjlighet att ställa sina hästar i uteboxar och visst är det ett himla göra med att byta täcken och sånt när hästarna blivit svettiga efter en riktig ordentlig träningsrunda, men det är det verkligen värt.

Hennes hästar är glada och pigga, fullblodet väver ingenting på lösdriften och hästarna håller sig fräscha.

För någon vecka sen pratade jag med nån här på buke som under sommaren hade gjort så att hennes(?) hästar kunde gå in i sina uteboxar och de stod tom gärna i samma box utan att bråka!

//Lillan

Det enda negativa jag kan komma på är att det är svårt att ge en exakt anpassad foderstat. Där min pålle står har de fri tillgång på grovfoder samt att stallägaren inte fodrar kraft. Jag måste alltså ge all kraft själv så det blir bara en gång per dygn.

Jag har inga som helst problem med svettig häst och täcken. Det är bara att ha ett täcke som fungerar att lägga på svettig häst (jag har bucas), en timme efter ordentligt blöt häst så är både häst och täcke torrt.

Senast ändrad:

Det där med att bara ge kraft/tillskott en gång per dag är inga problem i den här hästens fall. Den kräver inte mkt kraft (om något alls!) och stallet (lösdriften) har bra grovfoder pga avel.

Faktiskt så sker utfodring av kraft bara en gång per dag även i det stall där hästarna nu står uppstallade. På morgonen släpps de bara ut i hagen och äter hö. (isisar, fjording, nordsvensk)

Men jag kan tänka mig att det ett problem för dom som har svårfödda/kräsna hästar.

Hos oss får varje häst individuella tillskott/kraftfoder varje dag.
Hästarna vet själva vilken som är deras box och går in i den när jag börjar härja med kraftfodertunnorna.
Funkar bra.

Okej... bara positiva grejer fortfarande om lösdrift. ;)

Jag försöker övertala maxmax att åtminstone pröva att ha sin häst på lösdriften!! Om min häst skulle levat än och jag hade hittat ett sånt ställe med lösdrift (med tillgång till stall) så hade jag inte tvekat.

Maxmax tvekar lite trots alla positiva svar här... "hästen får så himla tjock päls" eller "den kanske blir jättetjock på fri tillgång".

milly skrev:
Okej... bara positiva grejer fortfarande om lösdrift. ;)

Jag försöker övertala maxmax att åtminstone pröva att ha sin häst på lösdriften!! Om min häst skulle levat än och jag hade hittat ett sånt ställe med lösdrift (med tillgång till stall) så hade jag inte tvekat.

Maxmax tvekar lite trots alla positiva svar här... "hästen får så himla tjock päls" eller "den kanske blir jättetjock på fri tillgång".

Den får inte tjock päls om den går med täcke.
De flesta hästar som hålls inomhus på stall på nätterna på vintern, går med täcke ygnet runt, även om det är olika dag/natt.

Finns ingenting som säger att man måste ha fri tillgång på grovfoder i en lösdrift.

Nicke skrev:
Den får inte tjock päls om den går med täcke.
De flesta hästar som hålls inomhus på stall på nätterna på vintern, går med täcke ygnet runt, även om det är olika dag/natt.

Finns ingenting som säger att man måste ha fri tillgång på grovfoder i en lösdrift.

Mm, dom kan ju ha ett täcke på honom jämt. Bara att ha ett par så att dom kan BYTA vid behov (om den ena blir våt osv).
Hmm - nej det är klart... man kanske inte MÅSTE ha fri tillgång, vet inte ens hur dom gör i det stallet/lösdriften med det. Men en hel del grovfoder måste de ju ändå ha för att behålla värmen o så. DEt går ju åt mer energi när man är ute så mycket... Det vanligaste är väl ändå att det är fri tillgång på lösdrift?

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama