För närgången unghäst

A

Angela

hej,har ett hbl sto ,en åring,som jag gärna vill lära att hon inte är en liten hundvalp som kan sitta i knät.Hon är världs snäll och go på alla sätt,men jag tycker det känns olustigt att hon inte förstår att hon inte kan gå på en mer eller mindre,hon vill helst sitta i knät.Då jag är i slut skedet av min graviditet så är det extra olustigt tycker jag.Finns det någon som har ett bra tips på hur jag får henne att hålla sig "på avstånd" och inte vara så inpå en?!När man leder henne håller hon sig bakom det är hon duktig på,men just när man står still eller så,så vill hon gärna vara mkt nära.
Tacksam för svar! :)

Hej! Grundläggande är att först be henne hålla avstånd. Lägg handen mot henne så att hon flyttar sig. Gör hon inte det, säg till. Tryck hårdare. Om inte det fungerar. KRÄV! Att hon håller avstånd! Det är inte meningen att hon ska stå på dig! Det handlar om dominans. Unga hästar har ofta svårt att först var gränserna går. Var alltid konsekvent o sluta omedelbart att säga ifrån när hon gör rätt! Lycka till :)

Hempflings bok Dansa med hästar tar upp en hel del övningar för att lära hästen att respektera ens personliga sfär. Kolla gärna i den. Använd spö som förlängd arm så kan du smidigare visa på vilket avstånd du vill ha hästen. Man behöver itne slå men spö är effektivt att vifta lite med för att visa. Även om hon är duktig när du leder så verkar det finnas någon svacka eftersom hon inte respekterar när du står still. Det är egentligen likadant när ni står still, låt inte henne komma nära utan backa henne om hon tränger sig på. Gå gärna emot och flytta henne istället, och backa aldrig själv.

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar